اولین نشست خبری محمد خدادی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد صبح روز گذشته با حضور اهالی رسانه برگزار شد. به گزارش «جمله» به نقل از ایسنا معاون امور مطبوعاتی در ابتدا یادآور شد که نخستین نشست خبری او به موضوع سیل و عملکرد رسانه‌ها در بحران اختصاص دارد و صحبت درباره موضوعات رسانه‌ای و […]

اولین نشست خبری محمد خدادی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد صبح روز گذشته با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش «جمله» به نقل از ایسنا معاون امور مطبوعاتی در ابتدا یادآور شد که نخستین نشست خبری او به موضوع سیل و عملکرد رسانه‌ها در بحران اختصاص دارد و صحبت درباره موضوعات رسانه‌ای و پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران را به نشست دیگری در دو هفته آینده موکول کرد.

بر این اساس خدادی در این نشست از نقش و عملکرد رسانه‌ها در جریان سیل‌های نوروزی سخن گفت و اظهار کرد که عملکرد رسانه‌ها در جریان اطلاع‌رسانی اخبار سیل علی‌رغم تمام موضوعاتی که نیاز با آسیب‌شناسی و بررسی دارد، قابل تقدیر بود.

او با بیان اینکه نقش و سهم رسانه‌ها در شریک‌سازی در جریان سیل‌های اخیر غیر قابل انکار است، خاطرنشان کرد: «به طور کلی مهمترین کارکرد رسانه‌ها اصلاح روش‌ها، پیدا کردن زوایای پنهان و شریک‌سازی در جهت ایجاد نفع جمعی است. پیشتر توقع از رسانه‌ها تبلیغ و هوادارسازی بود، ولی الان کارکرد رسانه‌ها تبیین و اغناسازی شده است. امروز رسانه‌ها می‌توانند فرصت همبستگی، همکاری و هم‌افزایی را فراهم کنیم که باید از این قابلیت نهایت بهره را برد. در این میان رسانه‌های ما توانستند در جریان سیل‌های اخیر توانستند به‌خوبی همبستگی ایجاد کنند و به نظر من عملکرد رسانه‌ها در انعکاس اخبار سیل نمره قبولی گرفته است.»

خدادی اظهار کرد: «در تعطیلات نوروز دو روزنامه خبر جنوب و شهروند منتشر شدند و اخبار سیل را پوشش دادند. برخی دیگر از روزنامه‌ها نیز اخبار سیل را در سایت‌هایشان انعکاس دادند. همچنین خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، روابط عمومی‌های دستگاه‌های ذیربط، شبکه‌های اجتماعی، شبکه خبر، شبکه‌های استانی، رادیو و … همگی در کنار هم توانستند عملکرد رسانه‌ای خوبی در جریان انعکاس اخبار بحران سیل در نقاط مختلف کشور داشتند. عکاس‌ها و تصویربرداران نیز توانستند بسیار تأثیرگذار باشند و برخی از تصاویر منتشر شده از سیل توانست همبستگی ملی را به شدت تقویت کند.»

معاون امور مطبوعاتی عملکرد رسانه‌ها در جریان سیل‌های نوروزی را یکی از دلایل کاهش تلفات سیل‌ها برشمرد و یادآور شد: «ما در مهمترین تعطیلات کشور با یک بحران مواجه شدیم، اما رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تعطیل نبودند و وظیفه خود را مسئولانه انجام دادند و شاید همین موضوع باعث ضد که میزان تلفات ناشی از سیل از تلفات تصادفات نوروزی کمتر باشد. در تصادفات نورزی ۳۷۰ نفر کشته و در جریان سیل ۷۸ نفر کشته شدند.»

او یادآور شد: «البته جریان اطلاع‌رسانی در جریان سیل نیاز به آسیب شناسی در موضوعاتی همچون جریان‌سازی، منبع سازی، شریان‌سازی، تمرکز بر دقت سرعت و صحت و اطلاعات، قرائت سازی واحد از این حادثه، اجماع سازی و غیره دارد. در همین راستا ما در معاونت مطبوعاتی حتماً کارکرد و عملکرد رسانه‌ها در جریان سیل را آسیب‌شناسی خواهیم کرد تا ضمن کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت، برای بحران‌های آینده برنامه‌ریزی و آمادگی داشته باشیم.»

خدادی خاطرنشان کرد: «بر اساس آمار اطلاع‌رسانی از سیل ۳۵ درصد توسط جوانان در فضای مجازی، بیش از ۲۵ هزار رکورد خبری از سیل و یک میلیون و صد هزار پست در شبکه‌های اجتماعی ثبت شده است. همچنین تمام خبرنگاران در سطح کشور به نوعی با جریان سیل همراه شدند و در انعکاس اخبار سهم داشتند. در واقع می‌توان گفت که ظرفیت خبرنگاری کشور به خدمت ملت درآمد. البته در این میان نقش شهروند خبرنگاران نیز بسیار پررنگ بود.»

او یادآور شد: «در مقابل این جریان رسانه‌ای که اخبار نادرست می‌گفت، خوشحالم بگویم که به پاس همکاری خوبی که میان رسانه‌ها صورت گرفت، توانستیم همبستگی و همکاری خوبی داشته باشیم. می‌توان گفت که همه رسانه‌های ایران یک رسانه بودند وظایفشان تقسیم شده بود.»

معاون امور مطبوعاتی مهمترین شاخص رسانه‌ها در انعکاس اخبار سیل را نمادسازی عنوان کرد و یادآور شد: «فتو تیتر، اینفوگرافیک، کلیپ‌های کوتاه و موشن‌گرافی از جمله ظرفیت‌های رسانه‌ای بودند که در این ایام به خدمت آموزش آمدند و بسیار هم تأثیرگذار بودند. آنچه در عملکرد رسانه‌ها بسیار جالب توجه بود حضور خودجوش آنها بودند؛ رسانه‌ها به خواست خودشان و به خاطر تعهدی که به مردم داشتن در تعطیل‌ترین روزهای سال فعال بودند.»

معاون امور مطبوعاتی همچنین درباره حضور خبرنگاران خارجی برای پوشش اخبار سیل اظهار کرد: «سه گروه خبرنگاران خارجی به مناطق سیل زده اعزام شدند. اما با این وجود یکی از آسیب‌های اطلاع رسانی اخبار سیل این بود که نتوانستیم ابعاد سیل را به خوبی در رسانه‌های خارجی مطرح کنیم. بنابراین این موضوع باید آسیب شناسی شود که آیا آنها نخواستند ابعاد سیل را انعکاس دهند یا این که اطلاعات کافی نداشتند.»

معاون امور مطبوعاتی خاطر نشان کرد: «من نه تنها از تیم رسانه‌ای جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم بلکه به آنها افتخار می‌کنم که به خواست خودشان بیشترین حضور را در تعطیلات نوروز به هم رساندند.»

خدادی همچنین درباره لزوم آموزش خبرنگاری بحران گفت: «ما دانش آموخته روزنامه‌نگار و رسانه زیاد داریم، اما در عین حال آمار بیکاران این رشته نیز زیاد است. به همین خاطر باید تلاش کنیم تا بیشتر به سمت رسانه‌های تخصصی و حرفه‌ای برویم. بزرگترین مشکل امروز رسانه‌ها بحث مهارت است.»[

او با بیان اینکه رسانه‌ها باید مخاطب‌محور باشند و نه تولیدمحور، اظهار کرد: «رسانه‌ها باید در کنار فعالیت، به آموزش نیروهای خود و برگزاری کارگاه‌های رسانه‌ای و تربیت نیروی ماهر و حفظ نیروهای قدیمی توجه کنند. در واقع رسانه‌ها باید به سمت تقویت روزنامه‌نگار و خبرنگار حرفه‌ای پیش بروند و نه اینکه فقط آمار شاغلان را بالا ببرند.»

بر اساس این گزارش، در این نشست، محمد خدادی ، محسن حدادی را به عنوان دستیار ارتباطات معاون وزیر در امور اطلاع‌رسانی منصوب کرد.