بخش نخست از این گفت‌وگو را روز گذشته خواندیم. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخش نخست این گفت‌وگو از مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه غرب بر کشورمان و بخش‌های مختلف از جمله صنعت حمل‌ونقل هوایی ایجاد کرده گفت و افزایش قیمت قیمت دلار در صنعت هوانوردی ایران که وابسته به خدمات خارجی است […]

بخش نخست از این گفت‌وگو را روز گذشته خواندیم. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخش نخست این گفت‌وگو از مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه غرب بر کشورمان و بخش‌های مختلف از جمله صنعت حمل‌ونقل هوایی ایجاد کرده گفت و افزایش قیمت قیمت دلار در صنعت هوانوردی ایران که وابسته به خدمات خارجی است را فشار مهم‌تر تحریم‌ها دانست.
بخش دوم:
آیا شرکت‌های هواپیمایی، با عوارض فرودگاهی مشکل دارند؟
اسعدی سامانی: شرکت‌های هواپیمایی در گذشته ارزهایی را در قالب تسهیلات با نرخ ۳ هزار تومان برای خرید هواپیما دریافت کردند. اکنون برای تسویه اقساط تسهیلات ارزی، باید قسط‌ها را با نرخ نیمایی یا سنایی، بپردازند که تفاوت آن با نرخ دریافتی بسیار بالا است. درخواست داریم وزارت راه کمک کند که اقساط تسهیلات با نرخ زمان دریافت تسویه شود.
همچنین شرکت‌های هواپیمایی طی قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، با نرخ‌های تکلیفی، پروازهای تکلیفی انجام دادند. طبق قانون پنجم مقرر بوده که دولت مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی و نرخ تمام شده را پرداخت کند. این خسارت محاسبه و به دولت اعلام شده است، اما تا کنون برای پرداخت آن اقدامی نشده است.
به عنوان سخن آخر، توقع بخش خصوصی صنعت هوانوردی از دولت چیست؟
۷۰ درصد سهم بازار حمل و نقل هوایی کشور در اختیار بخش خصوصی است. توقع و انتظار داریم که دولت تدابیر ویژه‌ای برای حمایت بخش خصوصی صنعت اتخاذ کند که بخش خصوصی با رغبت و انگیزه بیشتری در بازار حضور داشته باشد و سرمایه بیشتری جذب صنعت شود. دولت اکنون با شرایطی که دارد، قطعا قادر نیست سرمایه‌گذاری قابل توجهی در صنعت داشته باشد، بنابراین باید از سرمایه بخش خصوصی استفاده شود.
نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما در سند افق چشم انداز دیده شده است. هرچه قدر شرایط حضور بخش خصوصی را در این صنعت تسهیل کنیم، کمک به دولت و مردم خواهد بود. به این صورت نیاز مردم از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین می‌شود و دولت می‌تواند به مسائل دیگر بپردازد. توقع این است که با حذف مقررات دست و پاگیر و ایجاد تسهیلات مناسب برای حضور بیشتر بخش خصوصی، دولت از بخش خصوصی در صنعت حمایت بیشتری کند که این بخش خدمات خود را گسترش دهد. اخذ عوارض فرودگاهی طبیعی و حق دولت است، اما یکی از قوانین مخل کسب‌وکار که هزینه تمام شده شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، دلاری بودن عوارض خدمات فرودگاهی است. واحد پولی کشور ریال است، فروش ایرلاین‌ها به مسافر داخلی نیز ریالی است.بنابراین محاسبه هزینه شرکت های هواپیمایی به دلار فشار زیادی به شرکت‌ها وارد می کند.
جا دارد که دوستان وزارت راه تلاش کنند و این مساله از طریق هیات دولت و مجلس اصلاح شده و هزینه شرکت های هواپیمایی و هزینه سفر را کاهش دهد.
وزارت راه شهرسازی چگونه می‌تواند برای کاهش هزینه‌های تحمیل شده در اثر مقررات به شرکت‌های هواپیمایی کمک کند؟
یکی از درخواست‌های ما این است که در صنعت هوانوردی مقررات‌زدایی صورت گرفته و آزادسازی به طور کامل اجرا شود. در حال حاضر در بحث قیمت‌گذاری آزادسازی صورت گرفته، اما در بحث اخذ مجوزها کماکان دخالت دولتی وجود دارد. اخذ مجوز محدودیت‌هایی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد می‌کند. همچنین محدودیت‌هایی درباره ساعت‌های پرواز هواپیما اعمال می‌شود که محدود کننده فعالیت کسب‌.کار شرکت‌های هواپیمایی است.
آیا شرکت‌های هواپیمایی با چالش‌های ارزی نیز روبرو هستند؟
در بحث تامین ارز مورد نیاز، متاسفانه این امکان فراهم نیست که هزینه شرکت‌ها با ارز دولتی تامین شود. شرکت‌های هواپیمایی برای تامین نیازهای جاری خود ماهانه دست کم به ۵۰ میلیون دلار ارز نیاز دارند و این جدای از ارز مورد نیاز برای خرید هواپیما است. در سال ۹۷ عدد تخصیص یافته با عدد مورد نیاز فاصله زیادی داشت. این مشکلات فعالیت شرکت‌های هواپیمایی را محدود می‌کند.
ما خود را مدیون مردم می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که خدمات خوب و پایداری را به مردم بدهیم. این محدودیت‌ها بعضا دست شرکت‌ها را برای ارائه خدمات می‌بندد.
قوانین گمرکی و فرآیند تخصیص ارز در بانک مرکزی چه مشکلاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد می‌کنند؟
مشکلاتی در ارتباط با ثبت سفارش و مقررات گمرکی وجود دارد. با توجه به سخت‌تر شدن مسائل تحریم، امکان اینکه شرکت هواپیمایی از طریق ثبت سفارش قطعات مورد نیاز خود را خریداری کنند، عملا وجود ندارد. ما باید بتوانیم به محض اینکه یک قطعه هواپیما مشکل پیدا می‌کند، با سرعت این قطعه را خریداری و وارد کنیم، اما پروسه ثبت سفارش مانع از این امر است. ما اکنون نمی‌دانیم که هواپیما در آینده چه مشکلی خواهد داشت که قطعه مورد نیاز را از قبل تهیه کنیم.
برخی از قطعات که مصرفی است، در انبار شرکت هواپیمایی موجود است. برخی دیگر از قطعات ممکن است در سال یکبار نیز دچار مشکل نشوند، اما در یک مقطع ناگهان خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشند. طبعا این قطعات را شرکت هواپیمایی از قبل تهیه نکرده و باید بلافاصله از بازار تهیه کند. موکول کردن خرید این قطعه به طی مراحل ثبت سفارش و مقررات صادرات و واردات، عملا برای شرکت هواپیمایی امکان پذیر نیست.
یکی از خواسته‌های ما از دولت، که ستاد مقابله با تحریم باید آن را مدنظر قرار دهد، این است که مقررات مربوط به ورود کالا را برای قطعات هواپیمایی حذف کنند.
البته اکنون ستاد مقابله با تحریم مصوباتی در این رابطه داشته اما محدودیت‌هایی که در ابلاغ این مصوبات وجود دارد، عملا باعث شده کارایی مصوبات مخدوش شده و ما نتوانیم از اقداماتی که وزارت راه برای حذف تشریفات ثبت سفارش انجام داده، استفاده کنیم.
چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟
شرکت‌های هواپیمایی باید تنخواه ارزی داشته باشند که به محض نیاز، بدون طی تشریفات موجود، قطعه را خریداری و ترخیص کنند. موکول کردن ورود قطعه به ثبت سفارش و اخذ مجوزهای وزارت صمت و تاییده بانک مرکزی، فرصت زیادی را از شرکت هواپیمایی می‌گیرد و سرعتی که باید در این صنعت اعمال شود، عملا امکان پذیر نخواهد بود.
یکی از خواسته‌های شرکت‌های هواپیمایی که خارج از حوزه اختیارات و وظایف وزارت راه است، اما این وزارتخانه می‌تواند به تحقق آن کمک کند، این است که پروسه‌های مربوط به ثبت سفارش کالا حذف شود.
وزیر راه و شهرسازی بارها از لزوم تامین سرمایه در گردش برای ایرلاین‌ها صحبت کرده است.