احداث باند دوم محور دامغان – جندق که مورد حمایت دولت‌های قبل و همچنین دولت کنونی بوده اما نقطه عطف این طرح ملی، سال گذشته و در جریان سفر هیأت دولت دوازدهم به استان سمنان شکل گرفت که در آن بر انجام هرچه سریع‌تر این پروژه تاکید شد. امروز بیش از هر زمان آرزوی مردم […]

احداث باند دوم محور دامغان – جندق که مورد حمایت دولت‌های قبل و همچنین دولت کنونی بوده اما نقطه عطف این طرح ملی، سال گذشته و در جریان سفر هیأت دولت دوازدهم به استان سمنان شکل گرفت که در آن بر انجام هرچه سریع‌تر این پروژه تاکید شد.
امروز بیش از هر زمان آرزوی مردم دامغان نزدیک به تحقق است چرا که احداث و تکمیل این پروژه در دو قطعه جداگانه طراحی و پیش بینی شده است تا شاهد کاهش تصادفات که یکی از عوامل اصلی احداث این پروژه مهم و حیاتی نیز محسوب می‌شود، باشیم.
این طرح، کریدور شمال به جنوب کشور است و در واقع در مسیر خود بندر امیرآباد در استان مازندران را به بندر عباس در جنوب کشور متصل می‌کند و علاوه بر تسهیل در عبور و مرور و گردشگری، در رونق حمل و نقل نیز تأثیر فراوان دارد و از سویی روزنه امیدی برای کاهش تصادفات نیز محسوب می‌شود.

برنامه راهبردی وزارت راه
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور درباره احداث باند دوم محور دامغان – جندق می‌گوید: احداث باند دوم محور دامغان- جندق یک پروژه ملی بوده و از جمله برنامه‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌آید که با اختصاص اعتبارات لازم این پروژه در دو قطعه جداگانه و با انتخاب پیمانکار دنبال و پیگیری می‌شود.
خیرالله خادمی معتقد است: برای اجرای عملیات قطعه نخست پروژه دو باند شدن محور دامغان- جندق ۶۴ میلیارد تومان اعتبار و با انتخاب پیمانکار بخش خصوصی و به طول ۵۵ کیلومتر در کنار تعیین کارگاه رسماً آغاز شد همچنین وزیر سابق راه و شهرسازی دولت دوازدهم نیز از اجرای این پروژه بازدید داشته و بر تکمیل آن تاکید کرده است.
وی می‌افزاید: ۲۷۰ کیلومتر از محور مواصلاتی دامغان- اصفهان در حوزه استحفاظی شهرستان دامغان قرار دارد که در سال ۹۳ بر اساس تقسیمات کشوری ابلاغ شده وزارت راه و شهرسازی ۵۰ کیلومتر از محور دامغان- اصفهان در حوزه استحفاظی استان اصفهان به شهرستان دامغان ملحق و به میزان راه‌های این شهرستان افزوده شد.
استاندار سمنان نیز با اشاره و تاکید بر تکمیل باند دوم دامغان- جندق و پیگیری جدی مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان و وزارت راه و شهرسازی در تأمین و اختصاص به موقع اعتبارات به این پروژه ملی، گفت: سالانه بیش از ۱۵ درصد از تصادفات جرحی و منجر به فوت در محورهای مواصلاتی برون شهری استان سمنان در جاده کویری دامغان- جندق به وقوع می‌پیوندد.
علیرضا آشناگر افزود: سالانه ۴۵ میلیون خودرو از محورهای استان سمنان در حال تردد و عبور هستند که می‌طلبد به جاده‌های استان بیشتر توجه و بر رفع نواقص موجود همت داشته باشیم تا از وقوع تصادفات و کاهش تلفات جاده‌ای جلوگیری کنیم.
نماینده مردم دامغان در خانه ملت با اشاره به اجرای طرح کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر امیرآباد به بندر عباس افزود: حمل و نقل با ایجاد و راه اندازی باند دوم محور دامغان- جندق افزایش و رونق پیدا می‌کند.
ابوالفضل حسن بیگی تصریح کرد: تخصیص اعتبار تکمیل کریدور شمال به جنوب از دیگر پروژه‌های سفر سال گذشته ریاست جمهوری به استان سمنان بود که برای این منظور ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی و کار مناقصه برای احیا این کریدور در نظر گرفته شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان نیز درباره محور دامغان- جندق، معتقد است این کریدور راه را برای مسافرانی که از استان اصفهان به قصد زیارت مرقد ملکوتی علی بن موسی‌الرضا (ع) طی طریق می‌کنند کوتاه کرده است.
احسان منصور کیایی اضافه کرد: در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان سمنان و درخواست نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجرای قطعه دوم محور دام غان- جندق پیمان اجرای این پروژه به مناقصه گذاشته و پیمانکار آن انتخاب شد.
قدر مسلم اینکه ایجاد این کریدور در درون استان سمنان می‌تواند اهمیت‌های فراوانی را داشته باشد چرا که این استان در مسیر شرق به غرب و کریدور حرم تا حرم نیز قرار دارد از سوی دیگر بارانداز شمال شرق کشور نیز محسوب می‌شود در نتیجه ایجاد کریدور شمال به جنوب و اتصال آن به کریدور شرق به غرب می‌تواند یک بعلاوه بزرگ ترانزیتی، صادراتی و حمل و نقلی را در این استان ایجاد کند.
این کریدورها می‌تواند ارتقای سرمایه گذاری، جذابیت سرمایه گذاری، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی و ده‌ها مزیت دیگر را نیز برای استان سمنان به ارمغان بیاورد.مهر/