
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سیاستها و پروژههای وزارت راه و شهرسازی و بستههای مالی در نظر گرفتهشده در بخش مسکن را نشان از نگاه منسجم این وزارتخانه دانست و گفت: به نظر میرسد سایر بخشهای دولت نیز باید در این حوزه مداخله مثبت داشته باشند. فرجالله رجبی، نماینده مردم شیراز در دهمین دوره […]
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی سیاستها و پروژههای وزارت راه و شهرسازی و بستههای مالی در نظر گرفتهشده در بخش مسکن را نشان از نگاه منسجم این وزارتخانه دانست و گفت: به نظر میرسد سایر بخشهای دولت نیز باید در این حوزه مداخله مثبت داشته باشند.
فرجالله رجبی، نماینده مردم شیراز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامیزبر ضرورت تعادلبخشی در تولید و عرضه مسکن و کنترل اجاره بها تاکید و اظهار کرد: در دیدار با وزیر راه و شهرسازی، شاهد ترسیم تصویری از سیاستها، پروژهها و بستههای مالی وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن بودیم که نشان از نگاه منسجم این وزارتخانه به موضوع مسکن دارد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از مدت ها شاهد نگاهی مثبت در وزارت راه و شهرسازی هستیم، گفت: این نگاه میتواند چشمانداز خوبی برای آینده باشد و سازوکار اجراییتری به خود بگیرد؛ به نظر میرسد سایر بخشهای دولت نیز باید در این حوزه مداخله مثبت داشته باشند و این کاری نیست که وزارت راه و شهرسازی به تنهایی از پس آن برآید و تنها از این وزارتخانه مطالبهگری کنیم.
امروز شاهد ترسیم تصویری از سیاستها و پروژههای وزارت راه و شهرسازی و بستههای مالی در نظر گرفتهشده در بخش مسکن بودیم که نشان از نگاه منسجمتر این وزارتخانه دارد
رجبی عنوان کرد: دولت باید متولی و وزارت راه و شهرسازی محور تعادل بخشی حوزه مسکن باشد و فکر میکنم این اقدام مؤثری است؛ ضمن اینکه باید تلاش کنیم که بلافاصله بخشی از نتایج عملی طرحهای یادشده آشکار شود.
وی با اشاره به ضرورت رونق بخشیدن به حوزه ساختمان، میزان تولید مسکن در سه سال منتهی به ۱۳۹۸ را نامناسب دانست و گفت: تولید مسکن در این سالها تقاضای موجود را پاسخ نداده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر سال حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از برنامه عقب هستیم، افزود: سازندگان، انبوهسازان، مهندسان فعال در حوزه ساختوساز و خود مردم باید به این بازار رونق دهند؛ زیرا این بازار متقاضی خود را دارد.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی نیز در این حوزه میتواند بهویژه در الگوی ساخت واحدهای مسکونی نقش هدایتگری داشته باشد و جامعه هدف توجه کند؛ ضمن اینکه خود وزارت راه و شهرسازی میتواند عرضه و تقاضا را تحریک و به شکلگیری بستری برای ایجاد یک امنیت روانی برای سازندگان کمک کند.
رجبی عنوان کرد: معتقدم دولت میتواند اعتبارات خود را به سویی ببرد که قسمتی از واحدهای ساختهشده را تعهد خرید دهد و به شکل اجاره به بنگاههای خصوصی واگذار کند.
نماینده مردم شیراز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این جلسه پیام خوبی برای جامعه داشت، بزرگترین مشکل دوره گذشته وزارت راه و شهرسازی را عدم اعتقاد به مداخله در بخش مسکن دانست و گفت: پذیرش این تعهد در دوره فعلی این وزارتخانه به طرحهای مختلفی منجر شده است که میتواند چشمانداز جدیدی ایجاد کند و یک سری از بنبستها را بگشاید که قابل قدرانی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی:
ساختار اجرایی یکپارچه برای روددرههای پایتخت تدوین میشود
معاون وزیر راهوشهرسازی با اعلام اینکه تدوین و تعریف ساختار اجرایی یکپارچه برای روددرههای پایتخت ضرورت دارد، گفت: تعریف ساختار اجرایی منسجم برای روددرهها و پیرامون آنها، با هدف کنترل و پایش اقدامات آتی و همچنین بازنگری اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است، ضروری است.
فرزانه صادقمالواجرد درخصوص تدوین سیاستها، به منظور اصلاح دستاندازیهایی که ساخت و سازهای سالهای اخیر به بستر و حریم رودخانهها وارد آورده است به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان سیاست کلان خود؛ همواره در طرحهای جامعی که تصویب میکند، به صیانت از محیط زیست توجه فراوانی معطوف داشته است.
وی با اشاره به اینکه در سیل اخیر، مغایرتهای طرحهای تفصیلی و اقدامات اجرایی با طرحهای جامع، بر افزایش قابل ملاحظه شدت آسیبهای وارده نقش فراوانی داشت، افزود: تهران هفت روددره دارد و اتفاقاتی که در شهر تهران رخ داده، به دلیل اهمیتی که تهران به جهت پایتخت بودن دارد، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
صادقمالواجرد ادامه داد: دستاندازی و تخریبهایی که طی سالهای گذشته در بستر و حریم روددرههای تهران وارد آمده، قابلملاحظه است و در صورت بروز سیل، تهران خسارات جبرانناپذیری میبیند.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: قطعا در خصوص بازنگری ساخت و سازهایی که در حریم روددرههای تهران رخ داده، شهرداری تهران مسئولیت دارد. اما در عین حال به نظر میرسد که تعریف ساختار اجرایی منسجم برای روددرهها و پیرامون آنها، با هدف کنترل و پایش اقدامات آتی و همچنین بازنگری اقداماتی که تاکنون انجام گرفته است، ضروری است.
وی یادآور شد: همه واقف هستیم که متاسفانه در شهر تهران، بستر رودخانهها اعم از فصلی و دائمی، کانالیزه و بتنی شده و در این بستر، پارک و فضای عمومی و یا حتی بزرگراه احداث شده که همه اینها در درازمدت و با بروز حوادث طبیعی همچون سیلاب میتواند خطرآفرین باشد. از جمله تغییراتی که در بستر رودها ایجاد شده، ساخت بوستان نهجالبلاغه و بوستان جوانمردان و قسمتی از بزرگراههای شهری در تهران است. قطعا بازنگری در ساخت و ساز و توجه به ملاحظات فنی در این خصوص ضروری است.
گفتنی است، پیشتر نیز علی بیتاللهی دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی نسبت به بروز سیلاب احتمالی در تهران و ساخت و ساز در حریم و بستر رود درههای تهران هشدار داده و گفته بود: در تهران درهرودهای بسیار مرتفع و وسیع تبدیل به اتوبان شدهاند كه خطر آنها براي ساختمانها و راهها در سیلاب احتمالی در تهران بسیار جدی است.