زهرا ایرانشاهی با آغاز دوباره تحریمهای ظالمانه امریکا بار دیگر سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی در خاک کشورهای دیگر به تبدیل به معضل شده است. این مشکل از اواسط سال گذشته با ممانعت فرودگاههای ترکیه از سوخت گیری هواپیماهای ایرانی به بهانه تحریمها آغاز شد و به برخی از فرودگاههای غرب آسیا و اروپا نیز تسری […]
زهرا ایرانشاهی
با آغاز دوباره تحریمهای ظالمانه امریکا بار دیگر سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی در خاک کشورهای دیگر به تبدیل به معضل شده است. این مشکل از اواسط سال گذشته با ممانعت فرودگاههای ترکیه از سوخت گیری هواپیماهای ایرانی به بهانه تحریمها آغاز شد و به برخی از فرودگاههای غرب آسیا و اروپا نیز تسری یافته است.
حالا دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با خبرنگار ما در اینباره میگوید: پیش از این نیز مشکلاتی از این دست در سوخترسانی به هواپیماهای ما در ترکیه وجود داشته است. مقصود اسعدی سامانی تصریح کرد که این اقدام، بر خلاف اصول همکاریهای مشترک کشورها است که با تحریمهای امریکا شکل جدیتری به خود گرفته است.
سامانی اضافه کرد: با اعلام دولت ترامپ تحریمهای جدید اقتصادی این کشور علیه ایران از روزهای میانی آبانماه سال گذشته کلید خورد که تحریم سوخت بخشی از این فشارها به شمار میرود.
او افزود: در آن زمان آمریکا تعدادی از کشورها را از تحریمهای نفتی علیه ایران معاف کرد که ترکیه یکی از آنها بود و بنابراین عدم سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی در روزهای اخیر نشان ازافزایش فشار امریکا بر این کشورها دارد.
گفتنی است که در شرایطی که به طور میانگین هفتهای ۲۰۰ پرواز میان ایران و ترکیه از سوی ایرلاینهای دو کشور انجام میشود، این مساله خلاف همکاریهای مشترک و حسن نیت موجود میان دو کشور بوده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه سالانه حدود ۲.۵ میلیون مسافر میان ایران و ترکیه تردد میکنند، تاکید کرد: این حجم از پرواز مشترک برای فرودگاههای ترکیه و اقتصاد این کشور امکانات و امتیازهای قابل توجهی ایجاد کرده است و قطعا هر گونه اقدامی که این همکاری مشترک با ابهام روبرو کند، میتواند شرایط را برای همکاریهای آینده دشوار کند.
سامانی با اشاره به مستثنی شدن ترکیه از تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران گفت: این اتفاق نشان میدهد که ترکها دلیلی برای به وجود آوردن مشکل برای هواپیماهای ما ندارند. دولت ترکیه نیز چند روز قبل رسما اعلام کرد که به تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران عمل نخواهد کرد از این رو تصور ما این است که باید این شرکت ترک اقدام خلاف قاعده خود را متوقف کند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: مسافران پروازهای ترکیه از ایران به سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ مسافر رسیده است، بنابرایناین کشور از مهمترین کشورهایی است که باید مشکل سوختگیری هواپیماهای ایرانی را برطرف کنند.
گفتنی است که در طول سالهای گذشته شهرهای مختلف ترکیه بهعنوان یکی از اصلیترین مقاصد گردشگری ایرانیها به شمار میرفته که در روزهای پیک سفر چند هزار ایرانی با پروازهایی که ایرلاینهای دو کشور انجام میدهند، به ترکیه سفر بکنند.
از آغاز مجدد سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه اطلاعی نداریم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین اظهارنظر خود درباره اینکه آیا سوختگیری هواپیماهای ایرانی در ترکیه عملیاتی شده یا خیر اظهار داشت: در نشست کمیسیون مشترک حملونقل ایران و ترکیه عمدتا درباره توسعه همکاریها صحبت شد. بنابراین قرار بوده ترکیهایها به هواپیماهای ما سوخت بدهند ولی هنوز نتوانستهایم در اینباره با دیگر کشورها به توافق برسیم.
علی عابدزاده تصریح کرد: من در جریان نیستم که ترکها روز جمعه هفته گذشته به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی کردهاند یا خیر اما قرار بود ترکها ظرف دو هفته از زمان مذاکرهای که در ۹ اردیبهشت ماه با ایران داشتند، به هواپیماهای ما سوخترسانی کنند اما مشخص نیست که این اتفاق رخ داده یا خیر.
به گفته عابدزاده، در حال حاضر فشار آمریکا بر این کشور برای تشدید تحریمهای ایران بسیار بالاست و امکان اجرایی شدن توافقاتی که با ما داشتهاند، کمی بعید به نظر میرسد. با این حال ترکیه به دلیل داشتن بیشترین تعداد پرواز با ایران که به گفته علی عابدزاده به روزانه ۱۰۰ پرواز میرسد نقش مهمی در صنعت هوایی ایران دارند.
انعکاس عدم سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی به دبیرکل و رییس شورای ایکائو
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز خبر داد که موضوع عدم سوخترسانی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی در برخی فرودگاههای بینالمللی به دبیرکل و رئیس شورای ایکائو منعکس شده است.
مرتضی دهقان با اشاره به اشکالاتی که در سیستم سوخترسانی به پروازهای ایرانی در برخی فرودگاههای بینالمللی به وجود آمده است، گفت: متأسفانه تحریمهای آمریکا علیه هواپیمایی کشوری برخلاف همه مقررات بینالمللی و شعارهای بشردوستانه آمریکا و هم پیمانانش است.
وی با بیان اینکه نوک حمله این تحریمها مردمی هستند که از حملونقل هوایی استفاده میکنند، افزود: هدف از این اقدامات قطع ارتباط مردم ایران با سایر کشورها و ملتها است.
دهقان خبر داد که موضوع عدم سوخترسانی به هواپیمایی ایرانی در برخی فرودگاههای کشورهای خارجی به دبیرکل و رئیس شورای ایکائو منعکس شده است و ادامه داد: تلاشها و رایزنیهای زیادی برای تحویل سوخت به شرکتهای ایرانی صورت گرفته است.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با وجود رایزنیها و مذاکرات ایران، متاسفانه مشکل سوخترسانی ادامه دارد، گفت: امیدوارم هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.
این در حالی است که مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مراسم تودیع خود در سه هفته قبل گفته بود که قراراست از بیستم اردیبهشت سوختگیری هواپیماهای ایرانایر در فرودگاه جدید استانبول از سر گرفته شود.
یک کارشناس صنعت هوایی کشور نیز در اینباره گفت: من پیش از این هم گفتهام که شرکتهای هواپیمایی نباید هواپیما به فرودگاه استانبول اعزام میکردند. علیرضا منظری درخصوص خودداری فرودگاه استانبول از انتقال سوخت به هواپیماهای ایرانی گفت: این اقدام ترکیه و سایر کشورها در راستای تحریمهای ایران بوده است و آنطور که پیش از این گفتهاند ارتباطی به امنیت پرواز ندارد.
منظری ادامه داد: بر اساس مقررات جهانی هوانوردی، هواپیماها زمانی میتوانند در فرودگاهها فرود بیایند که خدمات مورد نیاز ارائه شود. او ادامه داد: مشکل شرکتهای هواپیمایی در زمینه سوخترسانی، ناشی از تحریم مالی و بانکی است و ارتباطی با تحریمهای نفتی ندارد.
منظری یکی از راههای برونرفت از این شرایط را دور زدن تحریمها به روش خریدوفروش سوخت در فرودگاههای مقصد در کشورهای اروپایی از طریق شرکت واسطه ثبتشده در آن کشور عنوان کرد.
گفتنی است که در کشور ترکیه دو شرکت سوخترسان فعال است. یکی از آنها یک شرکت ترک است که اعلام کرده از این نظر مشکلی ندارد و به هواپیماهای ایرانی سوخترسانی میکند. اما یکی دیگر از شرکتهای سوخترسان در فرودگاههای ترکیه که بخشی از سهام آن مربوط به فرانسویهاست و از یک سال پیش اعلام کرده که به هواپیماهای ایرانی سوخت نمیدهد.