برگ های تقویم را هر چه بیشتر ورق می زنیم، دانشجویان ودانش آموزان چشمانشان بیشتر برق می زند. زیرا تابستان با آمدنش به دانش آموزان نوید روزهای خوب بدون درس و مشق و کلاس را می دهد اما در اصل از تفریح و راحتی در آن خبری نیست. این روزها کمتر کودک یا نوجوانی را […]

برگ های تقویم را هر چه بیشتر ورق می زنیم، دانشجویان ودانش آموزان چشمانشان بیشتر برق می زند. زیرا تابستان با آمدنش به دانش آموزان نوید روزهای خوب بدون درس و مشق و کلاس را می دهد اما در اصل از تفریح و راحتی در آن خبری نیست. این روزها کمتر کودک یا نوجوانی را می بینیم که تابستانش را به اصطلاح به بطالت بگذراند و کلاس و درسی را در طول این فصل به پایان نرساند. نسل امروز تابستان را با کلاس های فوق برنامه می شناسند. برنامه هایی که اگر والدین در این میان پیشنهادی برای بچه ها نداشته باشند، خود کودکان و نوجوانان هستند که از این برنامه ها استقبال می کنند. ولی این سوال در ذهن ایجاد می شود که با این کلاس های فوق برنامه تفریح کجای زندگی دانش اموزان و دانشجویان قرار دارد؟
البته، هرچند که موضوع اوقات فراغت بیشتر در ایام فوق‌الذکر مطرح می‌شود اما در حقیقت، این موضوعی نیست که مختص تابستان باشد چراکه برخی تحقیقات نشان داده که جوانان ایرانی به طور میانگین هفته‌ای ۲۴ ساعت اوقات فراغت دارند؛ آیا این عدد، ضرورت پرداختن جدی‌تر به مساله پر کردن اوقات فراغت نونهالان، نوجوانان و جوانان را پررنگ‌تر نمی‌کند؟
كارشناسان مسائل تربيتي در اين باره معتقدند در صورتي كه براي پركردن اوقات فراغت برنامه ريزي مناسبي صورت گيرد اين ايام مي تواند در شكوفايي استعدادها نقش مهمي داشته باشد. همچنين اگر در اين اوقات نظارت كاملي روي دانش آموزان صورت نگيرد، اين ايام مي تواند به عنوان يك تهديد جدي تلقي شود. فرد مي تواند در اوقات فراغت همان چيزي را كه مي پسندد انجام دهد و شخصيت نهايي خود را ابراز كند. بنابراين قابليت هاي فرد غالبا در عرصه اوقات فراغت جلوه گر مي شود. از طرف ديگر، فعاليتهاي اوقات فراغت از چنان اهميتي برخوردار است كه از آن به مثابه آيينه فرهنگ جامعه ياد مي كنند.

اوقات فراغت از نگاه صاحب نظران
اگرچه اوقات فراغت را مي توان مهمترين و دلپذير ترين اوقات آحاد بشر دانست اما اين اوقات ممكن است براي عده اي متضمن تعمق و تفكر و ساختن و ابداع باشد و براي عده اي ديگر ملال آور و يا دربر دارنده آسيب هاي جسماني و رواني. برداشت افراد از فراغت و نحوه گذران اوقات فراغت بر حسب شرايط اجتماعي و تاريخي و دوره زندگي متفاوت است.
به گفته کارشناسان، توجه بیش از پیش در برنامه ریزی ها برای برگزاری کلاس‌های ورزشی و فرهنگی زمینه‌ای برای کنترل و هدایت هیجانات جوانان و نوجوان است و نتیجه این کنترل و هدایت هیجانات، داشتن جامعه سالم و پویا است.
غنی سازی اوقات فراغت مختص تابستان نیست
به گفته یک جامعه شناس اوقات فراغت موضوعی است که باید در تمام فصل‌های سال به آن توجه کرد و نباید مخصوص فصل تابستان باشد. حمید مستخدمین حسینی افزود: دستگاه‌های اجرایی با نزدیک شدن به فصل تابستان به یاد غنی سازی اوقات فراغت جوانان می‌افتند و بودجه خوبی نیز برای این کار در نظر می‌گیرند، اما باید این رویه در جامعه شکل بگیرد تا در تمام سال برای فراغت جوانان برنامه ریزی شود.
وی با بیان اینکه جامعه سالم در گرو انسان سالم است افزود: انسان سالم ساخته نمی‌شود مگر اینکه به نیازها در جامعه توجه و نسبت به رفع آن اقدام شود. مستخدمین حسینی در ادامه گفت: داشتن کار خوب، داشتن امکانات اولیه زندگی، توجه به اوقات فراغت، توجه به تقویت شادی و نشاط از جمله نیازهای افراد جامعه محسوب می‌شود. این جامعه شناس با بیان اینکه در جامعه برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان هزینه می‌شود اما صرف هزینه و انرژی مقطعی است افزود: اگر در حوزه آموزش و غنی سازی اوقات فراغت در جامعه به شکل مطلوب کار می‌شد، باید آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌یافت اما اکنون، آمار آسیب‌ها در کشور بالاست و این آمار خود قاضی عملکرد در حوزه اوقات فراغت است.