طبق آخرین آمار منتشرشده در سال ۹۶، کشور ایران ۱۱.۵ میلیون تن کالا معادل ۵.۵ میلیارد دلار به عراق صادرات انجام داده است که این حجم از صادرات عمدتا بهصورت جادهای حمل شده است و کریدور ریلی نیز در دست ساخت است. اتصال این دو کشور تا جایی مهم است که در دیدار حسن روحانی، […]
طبق آخرین آمار منتشرشده در سال ۹۶، کشور ایران ۱۱.۵ میلیون تن کالا معادل ۵.۵ میلیارد دلار به عراق صادرات انجام داده است که این حجم از صادرات عمدتا بهصورت جادهای حمل شده است و کریدور ریلی نیز در دست ساخت است.
اتصال این دو کشور تا جایی مهم است که در دیدار حسن روحانی، رییس جمهوری ایران با همتای عراقی خود در سال گذشته، موضوع احداث راهآهن شلمچه-بصره از سوی وی مطرح شد. روحانی در اینباره گفت: با توجه به اتصال شبکه راه آهن ایران به خطوط آهن پاکستان، افغانستان،ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و ترکیه، امیدواریم در آینده بتوانیم راهآهن بین دو کشور را نیز به هم متصل کنیم که این کار با عملیات اجرایی ۳۵ کیلومتر خط آهن بین شلمچه و بصره انجام میگیرد. امروز توافقات لازم برای این کار انجام گرفت و امیدواریم هر چه سریعتر این گام مهم در راستای تقویت روابط بین دو ملت و حمل کالا، برداشته شود.
تامین اعتبار پروژه ریلی شلمچه-بصره توسط شرکت ساخت
با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راه آهن شلمچه–بصره از سوی دولت، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجزو اقدام نسبت به تأمین مالی پروژه راهآهن شلمچه- بصره به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن با برآورد تقریبی شش هزار میلیارد ریال را دریافت کرد تا نسبت به انعقاد قرارداد به صورت BLT برای طراحی و احداث پل و مسیر راهآهن شامل زیرسازی، روسازی و راهاندازی تا تحویل آن به شرکت احداث راهآهن و پل شلمچه – بصره به سهامداری بنیاد مستضعفان اقدام کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درخصوص این مصوبه و سهم هر یک از بخشها گفت: راهآهن شلمچه-بصره با مشارکت ۶۰ درصدی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ۴۰ درصدی وزارت راهوشهرسازی (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل) احداث خواهد شد.
به گفته خیرالله خادمی این مسیر ریلی دارای یک دستگاه پل به طول ۷۰۰ متر است که یکی از دهانههای این پل برای امکان کشتیرانی در شطالعرب به صورت بازشو طراحی و اجرا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دوره واگذاری معادل ۱۲۰ ماه مشتمل بر ۲۴ ماه دوره احداث و تکمیل تا مرحله تحویل برای بهرهبرداری و ۹۶ ماه دوره واگذاری منافع بهرهبرداری – دوره پرداخت اقساط اجاره (شامل اصل سرمایه و سود مصوب) به “شرکت طرف قرارداد” خواهد بود.
طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت، مدت اجرای این قرارداد دو سال است. وی افزود: پس از امضای این تفاهمنامه دو ماه فرصت داده میشود تا در صورت تایید برآوردهای اولیه طرح از سوی وزارت راه قرارداد اجرایی منعقد شود و در این فاصله عملیات تجهیز کارگاه آغاز میشود.
بر اساس همین تصویبنامه طرف عراقی نیز متعهد به تامین و آزادسازی اراضی مورد نیاز شامل اراضی مسیر و حریم ایستگاهها و کارگاهها و تأمین آب و برق کارگاهها و همچنین تأمین ریل، تراورس و دوراهه (سوزن) مورد نیاز برای روسازی و تجهیزات علایم و ارتباطات این خط ریلی شده است.
گفتنی است که با تکمیل این خط ریلی اتصال ایران از خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه به صورت پیوسته میسر میشود که نقش مهمی در تسهیل سفر به عتبات عالیات خواهد داشت. از طرفی با توجه به آمار ارائهشده سالانه بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق صادر میشود و بهرهبرداری از این مسیر ریلی میتواند تحولی بزرگی در حوزه ترانزیت و صادرات از طریق حملونقل ریلی ایجاد کند.
وضعیت مناسب محورهای جادهای منتهی به عراق
خیراله خادمی در این خصوص اظهار داشت: اواخر سال ۹۶ بخش اعظم و تقریبا تمام جادههایی که جزو طرحهای ویژه اربعین بودند از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای روکش آسفالت شد و همچنین ساخت و تکمیل باندهای دوم آنها راز سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه زیربناهای حملونقلی و عملیات تعریض و چهار خطه کردن حدفاصل کرمانشاه تا سر پل ذهاب در همان زمان تکمیل شد و ساخت بزرگراه کربلا نیز به اتمام رسید. خادمی تصریح کرد: هماکنون از این جاده بهرهبرداری میشود.