افزایش غلظت آلاینده ازن در هوای تهران طی دو روز گذشته (۱۳ و ۱۴ خرداد) سبب شد که هوای پایتخت پس از ۱۰۷ روز در شرایط آلوده قرار گیرد. ازن آلایندهای است که از واکنش برخی گازها مانند اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی و هیدورکربنها ایجاد میشود. میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید […]
افزایش غلظت آلاینده ازن در هوای تهران طی دو روز گذشته (۱۳ و ۱۴ خرداد) سبب شد که هوای پایتخت پس از ۱۰۷ روز در شرایط آلوده قرار گیرد.
ازن آلایندهای است که از واکنش برخی گازها مانند اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی و هیدورکربنها ایجاد میشود. میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید در ماههای گرم سال افزایش پیدا میکند همچنین موتورسیکلت و خودروهای کاربراتوری در تولید آلاینده ازن نقش عمدهای دارند.
ازن موجود در سطح زمین برای سلامت انسان، جانوران و گیاهان مضر است همچنین کودکان در مواجهه با آلاینده ازن در معرض خطر بیشتری هستند زیرا ریههای آنها در حال رشد و تکامل است و اگر فعالیت کودکان در خارج از منزل هنگامی که سطح ازن بالا است، زیاد شود احتمال تاثیر این آلاینده بر سلامت آنان بیشتر میشود.
همچنین تنفس ازن میتواند سبب بروز مشکلات تنفسی مانند درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و گرفتگی ریه شود. از این رو توصیه میشود که در صورت افزایش غلظت این آلاینده در هوا، کودکان، بزرگسالان فعال و افراد مبتلا به بیماریهای ریوی از حضور طولانی مدت در فضای باز خودداری کنند.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده ازن طی سال گذشته، ۱۶ روز از هوای پایتخت را در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داد و طی امسال نیز غلظت این آلاینده در روزهای ۱۳ و ۱۴ خرداد ماه به ترتیب با شاخص میانگین ۱۰۸ و ۱۱۱ در شرایط ناسالم برای گروههای حساس گرفت.
پرداخت کلیه یارانههای سازمان بهزیستی به شکل الکترونیک طی دو ماه آینده
مدیرکل بهزیستی استان تهران از پرداخت کلیه یارانههای مستمر سازمان بهزیستی به مراکز توانبخشی به شکل الکترونیک طی دو ماه آینده خبر داد. داریوش بیات نژاد، با اشاره به برنامه سازمان بهزیستی برای پرداخت یارانهها به شکل متمرکز و از طریق سامانه گفت: این طرح ابتدا در خصوص یارانه مراکز شبانهروزی انجام شد و گام بعدی مربوط به مراکز روزانه توانبخشی، یارانه ویژه کودکان امداد بگیر و مراکزی است که به این کودکان خدمات ارائه میکنند.
وی با بیان اینکه یارانه این مراکز همه به شکل سامانهای و الکترونیک پرداخت میشود، اظهار کرد: اولین بودجهای که امسال سازمان برنامه به سازمان بهزیستی کشور اختصاص دهد به شکل متمرکز و از طریق سامانه پرداخت میشود.
مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه یارانه مراکز روزانه هنوز وارد مرحله پرداخت الکترونیک نشده است، تصریح کرد: این طرح برای مراکز روزانه هم در دست اقدام است و به سمتی پیش میرویم که کلیه پرداختهای مستمر هم از طریق سامانه و هم به شکل متمرکز انجام شود. استفاده از سامانه الکترونیک شفافیت، سرعت، کیفیت و سلامت خدمات را افزایش میدهد و باعث میشود با ضریب خطای کمتر و راحتتر پاسخگوی مخاطبان سازمان بهزیستی باشیم.
به گفته بیات نژاد نهایتاً ظرف یکی دو ماه آینده همه پرداختهای سازمان بهزیستی از طریق سامانه متمرکز انجام خواهد شد.
تاکیدبر تکمیل فضاهای پشتیبان خطوط مترو
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:صحبت کردن از خطوط جدید مترو درحالیکه فضاها وامکانات پشتیبان خطوط فعلی در وضعیت مناسبی نیستند، نشان از عدم درک صحیح و اصولی از شبکه مترواست. محمد علی کرونی با بیان اینکه قطار مترو تهران با مدیریت فعلی حمل و نقل شهر تهران به مقصد مطلوبی نخواهد رسید گفت: صحبت کردن از خطوط جدید مترو درحالیکه فضاها و امکانات پشتیبان خطوط فعلی در وضعیت مناسبی نیستند، نشان از عدم درک صحیح و اصولی از شبکه مترو تهران و صرفاً دنبال کردن اقدامات نمایشی و بی حاصل برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران است.
وی ادامه داد: یکی از اجزای خطوط مترو، پایانهها هستند که هدف اصلی از احداث پایانهها، انتقال قطارها به آنها به منظور تعمیرات اساسی، تعمیرات دورهای و یا بازدیدهای کوتاه مدت و روتین است. همچنین در ساعاتی که بهره برداری از خط صورت نمیپذیرد یا فواصل حرکت قطارها افزایش مییابد، قطارها در این فضاها توقف میکند تا بتوانند به طور خاص در ساعات اوج، تعداد متناسبی قطار را به داخل خط بفرستند. کرونی با بیان اینکه در ارتباط با خط ۴ مترو نیز علی رغم اینکه زمین پارکینگ اکباتان و پایانه افسریه در اوایل دهه ۸۰ استملاک شده و بخشی از عملیات اجرایی نیز در سالهای گذشته صورت گرفته به دلیل توجه به سایر امور در حوزه حمل و نقل، عدم پیگیری کارها و عدم توجه به اموری از این قبیل که لازمه سرویس دهی و ایمنی مطلوب خطوط میباشند، تا کنون امکان بهره برداری مناسب از این فضاها فراهم نیامده است گفت: خطوط ۶ و ۷ نیز که بخشهایی از آنها در حال بهره برداری است فاقد پایانههای لازم است.