گزارش جمله از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی بدون توقف و با محاسبه پیمایشی زهرا ایرانشاهی وزارت راه وشهرسازی هدف از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی بدون توقف را توسعه شهروند الكترونيك و افزايش توان نگهداري راه ها از طريق كاهش هزينه ها میداند. معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در گفتوگو با […]
گزارش جمله از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی بدون توقف و با محاسبه پیمایشی
زهرا ایرانشاهی
وزارت راه وشهرسازی هدف از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی بدون توقف را توسعه شهروند الكترونيك و افزايش توان نگهداري راه ها از طريق كاهش هزينه ها میداند.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در گفتوگو با خبرنگار ما در اینباره معتقد است: دامنه پرداخت عوارض آزادراهی وسیع است و از طریق اپلیکیشن پرداخت عوارضی، کارت های قابل شارژ، دستگاه ATM، کد دستوری #۷۲۰* و اتصال کارت های بانکی میتوان این عوارض را پرداخت کرد.
امیر امینی میافزاید: صاحبان خودروها نیز میتوانند از طریق اپلیکیشن های تاپ، کیپاد، اوتول یار، سایت nspay.ir و بانک های پارسیان و پاسارگاد از طریق دستگاه های کارت خوان در محدوده آزادراهها عوارض خود را پرداخت کنند.
امینی با تاکید بر عدم تغییر نرخ عوارض، گفت: خودروهایی که تا به حال عوارضی خود را پرداخت نکرده اند جریمه می شوند. بنابراین رانندگان می توانند با شماره ۶۳۴۶۸۵۳۱ تماس گرفته و از میزان بدهی خود باخبر شوند یا به شماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ پیامک ارسال کنند.
این در حالی است که روان سازي ترافيك آزادراه ها از طريق عدم نياز به توقف خودرو ها در محل عوارضي، افزایش احساس آرامش خاطر و رضايت مندي در رانندگان با كاهش زمان توقف خودروها، كاهش مصرف سوخت در زمان سفر، كاهش ميزان آلودگي هوا، يكپارچگي و سازگاري سامانه هاي پرداخت عوارض در سطح كشور در قالب اين طرح از مزایای دیگر الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراهی است.
دوربینهای جادهای محل وثوق دریافت عوارض
حالا معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در اینباره گفته است: برای اجرای طرح پیمایشی محاسبه عوارض آزادراهی، از دوربینهای پلاکخوان سازمان راهداری که در مسیرها نصب شدهاند، در کنار تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری شرکت پیمانکار استفاده میشود.
خداداد مقبلی از همکاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای با شرکت پیمانکار طرف سازمان راهداری (سپندار) برای محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی خبر داد.
وی گفت: برای اجرای طرح پیمایشی محاسبه عوارض آزادراهی، از دوربینهای پلاکخوان سازمان راهداری که در مسیرها نصب شدهاند در کنار تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری این شرکت استفاده خواهد شد.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به همکاری بینبخشی صورت گرفته برای اجرای طرح «آنیرو» یا همان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی افزود: قرار است دوربینهای پلاکخوان سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم به سامانه «آنیرو» متصل شوند تا محاسبه عوارض هر خودرو به نسبت مسافتی که پیموده شده، امکانپذیر شود.
مقبلی تأکید کرد: پرداخت پیمایشی عوارض آزادراهی، شیوه منطقیتر و عادلانهتری است، در حال حاضر هرکسی وارد آزادراه میشود، باید عوارض کل مسیر را بپردازد اما با پیمایشیشدن محاسبه عوارض آزادراهی، هر وسیله نقلیه، فقط سهم خودش از پیمایش را پرداخت میکند و نیازی نیست عوارض پیمایش کل آزادراه پرداخت شود، به عنوان مثال اگر خودرویی ۱۰ کیلومتر تردد کرده باشد، مبلغ متناسب با آن را میپردازد و عوارض سراسر یک آزادراه از او دریافت نخواهد شد.
با اجرای «آنیرو» محاسبه پیمایشی عوارض امکانپذیر شد
وی بیان کرد: محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی برای همه آزادراههای کشور اجرایی خواهد شد؛ اکنون که زیرساختهای مورد نیاز برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی فراهم شده است و به زودی در همه آزادراههای کشور اجرایی خواهد شد، محاسبه پیمایشی عوارض نیز امکانپذیر خواهد شد.
مقبلی با بیان اینکه امکان محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی یکی از برنامههایی است که با اجرای طرح آنیرو ممکن شده است، گفت: دریافت الکترونیکی عوارض آزادراهی، مزایای فراوانی برای مالکان خودرو یا همان کاربران و نهادهای مرتبط با مدیریت آزادراهها و راهداری به همراه دارد.
اجرای سیستماتیک محاسبه پیمایشی بدون خطای انسانی
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بیان کرد: این شیوه دریافت عوارض، هیچ شک و شبههای ندارد، همه فرآیندها به صورت سیستماتیک انجام میشود و خطای انسانی در آن دخیل نیست.
مقبلی با اشاره به یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که نگهداری و رسیدگی به سلامت مسیرهای تردد است، اظهار کرد: همیشه به خاطر توقف خودرو و به خاطر نیروی ترمز ناشی از آن در ایستگاههای عوارضی، مشکلاتی برای آزادراهها پیش میآمد و هزینههایی تحمیل میشد، در واقع توقف در نزدیکی ایستگاههای عوارضی، هم برای خودروها و هم برای آزادراهها استهلاک زیادی ایجاد میکرد؛ با اجرای این طرح وقت مردم هم برای انتظار در صفهای عوارضی هدر نخواهد رفت.
تردد ایمن و روان در آزادراههای استاندارد
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره همکاری انجام شده بین نهادهای مختلف برای به سرانجام رسیدن این طرح در سراسر آزادراههای کشور، بیان کرد: هرچه این همکاریها بیشتر باشد، نتیجه بهتری خواهیم گرفت یعنی تردد آزادراهی راحت و روان انجام میشود، عوارض آزادراهی به درستی محاسبه شده و به آسانی پرداخت میشوند. وی درباره مزیتهای پرداخت الکترونیکی عوارض و حذف باجههای دریافت عوارض آزادراهی، برای سازمان راهداری،گفت: نگهداری آزادراهها با همین عوارضی که مالکان خودرو پرداخت میکنند انجام میشود، سازمان راهداری اکنون میتواند خدمات نگهداری بیشتری به این مسیرها ارائه کند و با حذف توقف برای پرداخت عوارض، خودروها در آزادراههایی ایمن و استاندارد تردد خواهند کرد.
تصمیمگیری درباره زمان اجرای طرح پیمایشی عوارض در کمیسیون ماده ۳۷
مقبلی درباره زمان اجرایی شدن محاسبه پیمایشی عوارض آزادراهی گفت: مقدمات اجرایی شدن طرح، در کمیسیون ماده (۳۷) که متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان مدیریت و برنامهریزی است، مطرح شده است.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: موافقت کمیسیون ماده (۳۷) با میزان درصدی که باید بر اساس پیمایش خودرو در آزادراه محاسبه شده و توسط مالکان خودرو پرداخت شود، ضروری است.
وی اضافه کرد: این طرح ابتدا در مسیر تهران-ساوه اجرایی خواهد شد و بر اساس هماهنگیهای انجامشده میان سپندار و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، به زودی شاهد محاسبه پیمایشی عوارض در این آزادراه خواهیم بود. گفتنی است که از ۲۸ اسفندماه سال ۹۷ بود که پرداخت عوارض آزادراهها به صورت الکترونیک و بدون توقف در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان آغاز شد.
این طرح با هدف توسعه فناوریهای نوین در حوزه حملونقل و سرعتبخشی، سهولت استفاده و ارتقای کیفیت در جهت شناسایی و وصول خودکار عوارض تردد در آزادراههای کشور آغاز شد و هماکنون در حال اجرا است.
در این مدل، اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام میشود، پلاکها با دوربینهای مربوطه خوانده میشود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.
در این سیستم تشخیص تردد خودرو بر اساس دوربینهایی که در نقاط مختلف آزادراهها نصب شده است، انجام میشود، ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال میشود، مشخصات خودروهای ترددکننده با هر سرعتی که باشد، شناسایی میشود، بنابراین خودروها میتوانند با حداکثر سرعت مجاز در آزادراه تردد کنند.
نحوه تهيه برچسب پرداخت الكترونيكي عوارض
از طريق مراجعه اينترنتي و ثبت درخواست در سايت www.maskan-avarezi.ir ودريافت برچسب توسط پست مراجعه حضوري به نمايندگان مجاز فروش برچسب كه توسط مركز راهبري سامانه پرداخت عوارض الكترونيك كشور معرفي گرديده اند.
ايستگاه عوارضي مجهز به سيستم پرداخت الكترونيكي عوارض (مراجعه به باجه مختص به خدمات پرداخت الكترونيكي عوارض). شعب منتخب بانك مسكن (ليست شعب با مراجعه به سايت:www.maskan-avarezi.ir قابل دسترسي است). همچنين در آينده نزديك امكان تهيه اين برچسب از دفاتر خدمات پيشخوان دولت در سراسر كشور وجود خواهد داشت.
هزينه برچسب پرداخت الكترونيكي عوارض
هزينه اوليه تهيه برچسب پرداخت الكترونيكي عوارض تنها براي يك بار از متقاضي دريافت مي شود و قابليت شارژ آن به دفعات امكان پذير است.
توجه ۱: هزينه برچسب از طريق سايت: www.maskan-avarezi.ir قابل مشاهده مي باشد.
توجه ۲: براي فعال سازي برچسب ، رانندگان گرامي مي توانند بامراجعه به باجه ايستگاه عوارضي مجهز به سيستم پرداخت الكترونيكي عوارض ، شعب منتخب بانك مسكن ويا ورود به سايت: www.maskan-avarezi.ir با وارد كردن نام كاربري و رمز عبور و از طريق شماره برچسب نسبت به فعال سازي برچسب اقدام نمايند.