مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید لکوموتیو با برند ملی و سوزن راه اهن از دستاوردهای مهم متخصصان و دستاندرکاران حمل و نقل ریلی کشور است. سعید رسولی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از لکوموتیو باری مپ ۲۴ شرکت مپنا و سوزن راه اهن که باحضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد افزود: […]
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید لکوموتیو با برند ملی و سوزن راه اهن از دستاوردهای مهم متخصصان و دستاندرکاران حمل و نقل ریلی کشور است.
سعید رسولی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از لکوموتیو باری مپ ۲۴ شرکت مپنا و سوزن راه اهن که باحضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد افزود: همه تلاش شرکت راه آهن کاهش و قطع وابستگی کشور به خرید تجهیزات صنعت حمل و نقل از کشورهای خارجی است.
مدیر عامل راه اهن یادآور شد: حضور وزیر راه و شهرسازی برای رونمایی از این دو دستاورد مهم صنعت حمل و نقل ریلی کشور بدون شک باعث دلگرمی تمام دست اندرکاران حمل و نقل ریلی کشور است.
وی تاکید کرد: هم اکنون شش دستگاه از این لکوموتیو در حال سیر در شبکه است و هفتمین دستگاه آن به زودی در شبکه کار خود را آغاز میکند و هشتمین دستگاه در شرکت مپنا در حال تست های فنی است و مقرر شده با حمایتهای راهآهن ۴۰ دستگاه از این لکوموتیو امسال در شرکت مپنا تولید شود.
این لکوموتیو با هدف ساخت و تولید لکوموتیو های باری کاملاً با شرایط آب و هوایی ایران طراحی شده و در تمام خطوط ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران قابل بهره برداری است.
لکوموتیو باری مپ ۲۴ دارای ۳ هزار و ۳۰۰ اسب بخار قدرت است و مجهز به یک دستگاه موتور دیزل ۱۶ سیلندر توربوشارژ است و جزو خانواده لکوموتیوهای دیزل الکتریک محسوب می شود.
قرارداد ساخت ۱۰ لکوموتیو به امضا رسید
با حضور مدیرعامل شرکت راه آهن، قرارداد تولید ۱۰ دستگاه لکوموتیو باری بین شرکت واگن سازی پارس و شرکت البرز نیرو به امضا رسید.
سعید رسولی در حاشیه مراسم امضای این قرارداد گفت: طبق قراردادی که امروز بین این دو شرکت به امضا رسید قرار است ۱۰ دستگاه لکوموتیو باری در مدت ۱۵ ماه در شرکت واگن سازی پارس اراک برای شرکت البرز نیرو ساخته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : ارزش این قرارداد حدود ۱۲ میلیون یورو برآورد شده است و در شرایط فعلی با اجرای این قرارداد، از خروج این میزان ارز از کشور جلوگیری می شود.
وی اظهار داشت: در راستای توسعه حمل و نقل ریلی کشور و به استناد تبصره ماده ۱۸ قانون بودجه، سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای شرکت راهآهن تخصیص یافته که مرحله نخست آن در اختیار راه آهن قرار گرفته است.
رسولی یاداور شد: طبق برنامه ریزی شرکت راه آهن قرار است با استفاده از این منابع ۱۰ هزار واگن مسافری و باری و لکوموتیو در شرکت های داخلی تولید و در اختیار شرکت های حمل ونقل ریلی قرار گیرد.
گفتنی است هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته روزهای ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه سال جاری با حضور ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی، در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است.
رونمایی از آخرین دستاوردها و تکنولوژی های صنعت حمل ونقل ریلی ایران و جهان و مشارکت در سرمایه گذاری ها، از مهم ترین اهداف هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته است. این در حالی است که مدیرعامل راه آهن درباره دستاوردهای این دوره نمایشگاه ریلی نیز گفت: مذاکره با سازمان برنامه و بودجه برای ارتقای سرعت قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان آغاز شده تا سرعت به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد.
رسولی در تشریح آخرین وضعیت اجرایی و تأمین مالی پروژه قطار سریعالسیر تهران ـ قم ـ اصفهان گفت: اجرای این پروژه برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است، اما طرح در قانون به نام شرکت راهآهن است.
وی با بیان اینکه شرکت راهآهن و شرکت ساخت در این پروژه به صورت مشترک با یکدیگر کار میکنند؛ افزود: طی تفاهم نامهای که با مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به امضا رسید، مسئولیت اجرای پروژه و بررسی و نظارت میدانی برعهده شرکت ساخت است و تأیید نهایی و پرداخت صورت وضعیتها در شرکت راهآهن انجام میشود.
رسولی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه در بخشهای مختلف متفاوت است گفت: ضرورت دارد سرعت این قطار، سرعتی قابل قبول باشد. مذاکرات برای ارتقای سرعت این قطار با سازمان برنامه و بودجه آغاز شده تا سرعت از ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یابد. مدیرعامل راه آهن همچنین درمورد قطار برقی تهران ـ مشهد گفت: کارهای پروژه انجام شده، اما طرف چینی هنوز نتوانسته تضامین لازم را تأمین کند که در صورت ارائه طرف چینی، پروژه آغاز میشود.
وی یادآور شد: فاینانس آذربایجان در مورد خط آهن رشت ـ آستارا هنوز فعال نشده است.
تغییر رویکرد در نمایشگاه امسال
نسبت به سالهای گذشته
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل راه آهن نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در حاشیه برگزاری نمایشگاه ریلی، درباره حضور همه معاونت های راه آهن و همچنین مدیرعامل این شرکت در همه روزهای نمایشگاه گفت: تغییر رفتار، نشان دهنده تغییر افکار است.
نوراله بیرانوند اضافه کرد: نمایشگاه ها همیشه یک کارکرد عمومی دارند و نمایشگاه ریلی هم هدفش فراهم کردن یک اکوسیستم و مکانی برای تعامل ذی نفعان این صنعت است. بنابراین امسال سعی کردیم دو نقش را توامان ایفا کنیم. یک نقش تسهیل گر و کمک کننده که بیشتر در حوزه فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری است و شما اقدامات و نتایج را در این زمینه دیدید. نقش دیگر راه آهن هم به نحوه تعامل این شرکت بعنوان یکی از اعضای اصلی زنجیره تامین با بقیه شرکت ها و بقیه سرمایه گذاران برمی گردد. بیرانوند افزود: ما در همین نمایشگاه نشسته ایم و سعی داریم که همه ذی نفعان ما اینجا بیایند و مشکلاتشان را حل کنیم تا بتوانیم درک بهتری از مسائل و مشکلات صنعت گران داشته باشیم و حتی المقدور بتوانیم تصمیمات مقتضی را در این زمینه بگیریم.
او درباره تحریم های بین المللی و تاثیر آن بر صنعت ریلی نیز ادامه داد: البته که محدودیت های بین المللی مشکلات و زحماتی را برای همه بخش های صنعتی کشور ایجاد کرده اما همیشه تهدیدها در کنار خود فرصت هایی را نیز به همراه دارد؛ از جمله اینکه ما امروز توانسته ایم برای تامین مالی به سراغ بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار برویم و با پول ملی، تولید ملیمان را به جای استفاده از منافع مالی خارجی رونق بدهیم. چراکه همانطور که مستحضرید در امضای قرارداد با شرکت های خارجی فاینانسور هم از همان کشور مبدا باید بیاید و این شرایط نفعی را برای شرکتهای داخلی ما در بر ندارد.
بیرانوند تصریح کرد: ما با سازوکار تبصره ۱۸ توانسته ایم از بانک ها کمک بگیریم و توانسته ایم که برای اصلی ترین مشکل تولید یعنی تامین منابع مالی تدبیر کنیم. البته بانک ها هم مشکلاتی دارند اما ما به طور کلی از همکاری بانکها راضی هستیم. این مقام مسئول ادامه داد: ما با اتکا به توان داخلی توانسته ایم در تامین انواع قطعات و ناوگان به خودکفایی برسیم. ما برای تولیدکنندکان امسال سال خوبی در راه آهن داریم. ضمن اینکه با مشکلاتی که در سایر شقوق حمل ونقل مثل بنادر ایجاد شده راه آهن توانسته است جوابگو باشد.
بیرانوند افزود: امروز قطارهای باری ما از چین به ایران تردد می کنند و به سمت ترکیه و کشورهای سی آی اس می روند. همچنین اینکه ما به عنوان عضو وابسته سی آی اس پذیرفته شده ایم، دستاورد بزرگی است.