زهرا ایرانشاهی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که از روز چهارشنبه هفته گذشته به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، در حاشیه افتتاح آزادراه تبریز-بازرگان ضمن توجه به بهره‌برداری از پروژه‌های آزادراهی کشور از افتتاح راه‌آهن میانه-تبریز تا پایان امسال خبر داده است. این در حالی است که پیش از این نقدهای جدی بر ظرفیت […]

زهرا ایرانشاهی
وزیر راه و شهرسازی کشورمان که از روز چهارشنبه هفته گذشته به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است، در حاشیه افتتاح آزادراه تبریز-بازرگان ضمن توجه به بهره‌برداری از پروژه‌های آزادراهی کشور از افتتاح راه‌آهن میانه-تبریز تا پایان امسال خبر داده است. این در حالی است که پیش از این نقدهای جدی بر ظرفیت ۹۰ درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به انواع دیگر آن، به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی وارد بود که شمار بیشتر اجرای پروژه‌های ریلی در دولت دوازدهم نشان از تغییر رویکرد و نگاه در این زمینه دارد.
محمد اسلامی در این سفر با اشاره به قطار میانه-تبریز، این خط آهن را یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی دانسته است. او در اینباره گفت: اگرچه ساخت این پروژه طولانی شد، اما موانع اصلی تکمیل آن برطرف شده است. این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اهمیتی که دولت تدبیر و امید برای راه‌آهن قائل است، افزود: تبریز یکی از پنج مرکز استانی است که برای اتصال راه‌آهن دارای اولویت است.
وی ادامه داد: ان‌شاالله قبل از پایان سال، شاهد بهره‌برداری راه آهن میانه- تبریز خواهیم بود. این پروژه شامل احداث پل‌های بزرگ است که دیروز شاهد نصب آنها بودیم و این فرآیند ادامه دارد. اکنون کار تا بستان آباد پیشرفت خوبی داشت. با تکمیل ایستگاه‌ها و احداث باقی مسیر به سمت سراب و اردبیل، شاهد یک مسیر ترانزیتی جدید خواهیم بود. اسلامی بر لزوم همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برای تسریع در روند احداث راه، گفت: یکی از معضلات موجود، وجود معارضات در مسیر، مانند لوله‌های آب، گاز، تیر برق و … است. از دستگاه‌ها تقاضا داریم برای رفع این معارضات همکاری کنند. بسیاری از توقف‌ها در پروژه‌ها به خاطر معارض ملکی و زیربنایی است.

تا پایان دولت دوازدهم ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهیم کرد
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حجم پروژه‌های راهسازی کشور اشاره کرد و گفت: در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا داریم، اما حجم اعتبار سالیانه شش هزار میلیارد تومان است. بنابراین تمام سعی ما این است که از ظرفیت تهاتر، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و .. استفاده کنیم و ر‌اندمان کار را افزایش دهیم. وی ادامه داد: در سال جاری و در سال آینده، حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهیم کرد و در این مورد، همه پروژه‌های آزادراهی فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه‌‌ها کار می‌کنند. بنابراین مطمئنیم که تا پایان دولت دوازدهم، می‌توانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.

اهمیت آزادراه تبریز-بازرگان از نظر بین‌المللی و داخلی
اسلامی ادامه داد: از چهار محور آزادراهی در دست ساخت استان آذربایجان شرقی، مهم‌ترین آن‌ها محور تبریز- بازرگان است. احداث قطعه یک این آزادراه که با طول ۶۶ کیلومتر تبریز را به مرند متصل می‌کند، آغاز شده است و امسال ساخت قطعه دیگری به طول ۷۰ کیلومتر در منطقه بازرگان شروع شد.
اسلامی با اشاره به مذاکره برای آغاز به کار سایر قطعات پروژه گفت: پروژه احداث این مجموعه ۲۵۰ کیلومتری با شروع فعالیت کارگاهی در قطعه سوم، تماما فعال خواهد بود. برای این قطعه نیز در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم و این مذاکرات به زودی به قرارداد منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این آزادراه مرز بازرگان را به تبریز و سپس تهران متصل و کریدور شرقی-غربی کشور را تکمیل می‌کند، افزود: پیمانکار با کفایتی انتخاب شده و در مدت دو ماه گذشته که فعالیت آغاز شده، احداث این آزادراه ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بنابراین مطمئن هستیم می‌توانیم تا هفته دولت سال آینده، بخشی از این آزادراه را که ترافیک سنگینی هم دارد به روی ترافیک باز کنیم تا این مسیر بین‌المللی از راه مناسب برخوردار شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراه‌های تبریز- ارومیه و مراغه-هشترود نیز پروژه‌های فعالی هستند، گفت: اتصال این راه‌ها به کنارگذر تبریز، کمک می‌کند که سه کریدور در کشور تکمیل شده و پایتخت از طریق آزادراه به شمال عراق و منطقه کردستان متصل شود.
توسعه با مردمی کردن اقتصاد ممکن است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر گفت: پروژه‌های آزادراهی با توجه به قانون و نیازی که در کشور احساس می‌شود دست ما را باز گذاشته تا از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به خصوص در پروژه‌های آزادراهی کمال استفاده را ببریم.
اسلامی در مراسم کلنگ‌زنی قطعه ششم آزادراه ارومیه – تبریز با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ راهی جز تحرک بخشیدن به توسعه و استفاده حداکثری از مردمی کردن اقتصاد وجود ندارد، اظهار داشت: پروژه های آزادراهی با توجه به قانون و نیازی که در کشور احساس می شود دست را باز گذاشته تا از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل به خصوص در بحث آزادراهی کمال استفاده را ببریم. وی افزود: امیدوارم این پروژه‌ها در زمانبندی برنامه‌ریزی شده انجام شود و حداکثر پیشرفت را داشته باشند تا زمینه فعال کردن یکی از کریدورهای ترانزیتی کشور را فراهم کرده و بتواند سهم به‌سزایی در کاهش سهم ترافیک تبریز ایفا کند. قطعا این پروژه می‌تواند به ساماندهی عبور و مرور ترانزیت و همچنین محلی در شهر تبریز نقش ویژه‌ای داشته باشد.

رفع انحصار واردات لاستیک کامیون
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکل لاستیک کامیون گفت: با هماهنگی با وزارت صمت، واردات لاستیک را از انحصار خارج کرده و اجازه دادیم لاستیک کامیون از تمام مرزها و مناطق آزاد وارد کشور شود. بحمدالله گشایش خوبی صورت گرفت.
اسلامی ادامه داد: اخیرا توافق بزرگی با یک واردکننده جدید صورت گرفته که لاستیک استاندارد به کشور وارد کند. به رانندگان و کامیونداران اطمینان می دهم که وزارتخانه به تعهدات خود عمل کرده و متناسب با میزان پیمایش و حمل بار به کامیون ها لاستیک تعلق می گیرد. اسلامی به بروز برخی تخلفات نیز اشاره کرد و گفت: به میزانی که لاستیک وارد کشور شده، توزیع نیز صورت گرفته است. اما متاسفانه شاهد تخلفاتی نیز بوده ایم. ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به لاستیک کامیون تعلق می‌گیرد، گاها دیده شده که به عنوان مثال ارز دریافت شده، اما لاستیک وارد نشده و یا پس از واردات احتکار شده است. وی افزود: این اقدامات به بازار و مردم لطمه زد. به همین دلیل تعزیرات حکومتی و قوه قضایبه با این دست افراد برخورد کرده و ما امیدواریم با نظارت دقیقی که اکنون صورت می‌گیرد، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از پیشرفت ۳۰ درصدی آزادراه مراغه-هشترود خبر داد و گفت: با تزریق منابع سعی می‌کنیم قطعاتی از این آزاراه را سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسانیم. اسلامی افزود: این پروژه نه تنها این منطقه را برخوردار می‌کند، بلکه آذربایجان غربی را به آزادراه تبریز-تهران متصل کرده و راه دسترسی به شمال عراق را هموار می‌کند. این محور، به یکی از کریدور‌های بین‌المللی ایران بدل می‌شود. وی ادامه داد: نکته مهم این است که پروژه‌های آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شوند. اسلامی با بیان اینکه پیشرفت این پروژه در حال حاضر جدود ۳۰ درصد است، گفت: اما بخش‌هایی از این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این امید وجود دارد که بتوان با تزریق منابع، این دو قطعه را هرچه زودتر به مرحله بهره‌برداری رساند.وی ادامه داد: موضوعی که امروز حائز اهمیت است، این است که پروژه‌هایی که پیشرفت بیش‌تری دارند و به بهبود کیفیت تردد و نقل و انتقالات کمک می‌کنند، به‌ویژه پروژه‌هایی که کریدورهای اصلی کشور را تشکیل می‌دهند، سرعت ببخشیم. گفتنی است که اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح کرده بود که وزارتخانه متبوع ایشان به انجام پروژه‌های حمل‌ونقلی و مسکن و شهرسازی با رعایت اولویت درون‌بخشی در هر کدام توجه کرده است که شمار پروژه‌های آزادراهی و ریلی و بخش مسکن در یک ماه اخیر تاکیدی بر این نکته می‌تواند باشد.