مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: رونق اقتصادی، افزایش سهم گردشگری دریایی، بازدید از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه با راه اندازی و پایداری خطوط دریایی موجب رونق اقتصادی محور شرق و انتفاع مردم منطقه خواهد شد. علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و […]
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: رونق اقتصادی، افزایش سهم گردشگری دریایی، بازدید از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه با راه اندازی و پایداری خطوط دریایی موجب رونق اقتصادی محور شرق و انتفاع مردم منطقه خواهد شد. علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ترمینال بینالمللی مسافر دریایی شهید کلانتری چابهار بازدید و برنامههای این منطقه در راستای سهم گردشگری دریایی را در بازدید از جاذبههای گردشگری استان سیستان و بلوچستان مورد ارزیابی قرار داد. در این بازدید بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، استاندار و فرماندار چابهار معاون رئیس جمهور را همراهی می کردند. آقایی درخصوص این سفر با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی، افزایش سهم گردشگری دریایی، بازدید از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه با راه اندازی و پایداری خطوط دریایی موجب رونق اقتصادی محور شرق و انتفاع مردم منطقه خواهد شد، اظهار کرد: در سال هایی که تبادلات مسافری دریایی بین ایران و کشورهای همسایه برقرار نبوده است، ساختمان این ترمینال به حالت اداری تغییر کاربری یافته و مجددا در سال ۹۵ به عنوان بزرگترین و مجهزترین ترمینال مسافر دریایی بینالمللی به بهرهبرداری رسید. وی یادآور شد: در آبان ماه سال ۹۵ با افتتاح این ترمینال مدرن بخش اول سفرهای دریایی بین ایران و عمان راه اندازی شد که تا اواخر فروردین سال ۹۶ حدود یک هزار مسافر بین دو کشور تردد داشتند که به جهت رعایت الزامات امنیتی و رفاه حال مسافران، تجهیزات ایکس ری و کنترلی مدرن خریداری و نصب شد. آقایی ضمن تشریح سایر قابلیت های این ترمینال با زیربنای حدود ۴۰۰۰ هزار مترمربع و ۶۰۰ مسافر همزمان خواستار مشارکت و مساعدت هرچه بیشتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پایداری این خط دریایی شد. وی گفت: تاکنون مکاتبات زیادی درخصوص مشارکت سایر دستگاه های مرتبط توسط این اداره کل صورت پذیرفته که ارگان ها می توانند با خرید تعدادی از صندلی های این مسیر دریایی که مورد استقبال مردم منطقه نیز می باشد به راه اندازی مجدد مسیر مذکور کمک شایانی می کند.
ایران در تولید سوزن ریل به خود کفایی رسید
بومی سازی تولید سوزن ریل توسط صنعتگران این مرز و بوم باعث جلوگیری از واردات سالانه توسط ۵۰۰ سوزن به ارزش هر دستگاه ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو و همچنین شرایط صادراتاین محصول به کشورهای همسایه را فراهم کرده است. سید کاظم طاهرزاده مدیرعامل شرکت شرکت گسترش صنایع ریلی ایران وابسته به صندوق پسانداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خودکفایی کشور در تولید سوزن ریل اظهار داشت: از۲۰ سال قبل ساخت سوزن در ماشینسازی تبریز به عنوان پروژهای مستقل آغاز شد و از همان زمان همکاری با شرکت فرانسوی در طراحی و احداث کارخانه مستقل شروع و تولید سوزن تحت لیسانس شرکت فرانسوی ادامه یافت. وی با بیان اینکه «در سال ۹۶ که ۹۰ درصد قطعات به ارزش اسمی۵۰ درصد سوزن ریل را بومیسازی کردیم» افزود: با آغاز تحریمهای ظالمانه و تاکید رهبری بر رونق تولید، اهداف شرکت به ثمر نشست و نتایج مثبتی در طراحی قطعه مرکزی سوزن ریل به دست آمد و با بومی سازی ۴ قطعه دیگر، امروز سوزن ریل به صورت صد درصد تولید داخلی است. مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با اشاره به اشتغالزایی حاصل از تولید این محصول گفت: در حال حاضر یک هزار نفر به صورت مستقیم در زنجیره تأمین این حوزه فعال هستند. وی با بیان اینکه ۵۰ درصد قطعات سوزن وارداتی است که آن را بومی سازی کردهایم» اظهار کرد: امروز هزینه تأمین سوزن ریل ریالی شده است و با توجه به تولید ریل ملی از سوی شرکت ذوب آهن، بدین ترتیب خودکفایی در عرصه تولید ریل و سوزن در کشور محقق شده است. طاهرزاده با اشاره به اینکه در ۲۰ سال اخیر بهطور متوسط ۱۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید شده است» گفت: از سه سال پیش افزایش تولید در دستورکار قرار گرفت و در سال گذشته، ۴۰۰ سوزن ریل توسط این شرکت تولید شده است و به تولید هزار دستگاه سوزن در فاز فعلی پروژه خواهیم رسید. مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با اشاره به نیاز سالانه ۵۰۰ تا هزار سوزن برای احداث، بازسازی و نگهداری شبکه ریلی افزود: امروز ۱۲ هزار دستگاه سوزن در شبکه ریلی با عمر بالای ۱۰ سال وجود دارند و نیازمند تعویض و تعمیر هستند. طاهرزاده در خصوص ورود این شرکت به حوزه تعمیرات سوزن نیز خاطرنشان کرد: با ورود به زمینه تعمیرات قطعه مرکزی سوزن و تیغههای زبانه سوزن ریل، تواناتی تعمیر سالانه ۵۰۰ دستگاه سوزن را داریم. پیش از این برای هر سوزن حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو ارزبری داشتیم که با بومی سازی این صنعت امروز از خروج ارز جلوگیری شده است. مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران به مذاکره برای صادرات سوزن تولید داخل به پیمانکاران کشورهای سوریه، افغانستان و عراق اشاره کرد و افزود: سوزنهای ریل تولید داخل دارای تاییدیه «کوانتوم ریل انگلستان» است، طاهرزاده یادآدر شد: طبق الزامات اتحادیه بینالمللی راهآهنها(UIC) عمر سوزن ریل باید حداقل بیش از ۷ سال باشد که در حال حاضر کیفیت محصول ایرانی با نمونههای اروپایی برابری میکند و البته قیمت آن پایینتر است.