ابرشهر تهران، فقط پایتخت کشور نیست، بلکه به عنوان یکی از پرتراکم ترین شهرهای ایران خارج از قاعده مدیریت بهینه حمل و نقل شهری نیست. این کلانشهر با مساحتی حدودا ۷۵۰ کیلومتر مربع و تراکم جمیعتی بالای ۱۲ میلیون نفر که بیش از ۳٫۵ میلیون خودرو در سطح این شهر تردد می کنند، یکی از […]
ابرشهر تهران، فقط پایتخت کشور نیست، بلکه به عنوان یکی از پرتراکم ترین شهرهای ایران خارج از قاعده مدیریت بهینه حمل و نقل شهری نیست. این کلانشهر با مساحتی حدودا ۷۵۰ کیلومتر مربع و تراکم جمیعتی بالای ۱۲ میلیون نفر که بیش از ۳٫۵ میلیون خودرو در سطح این شهر تردد می کنند، یکی از شهرهایی در جهان بوده که نیازمند مدیریت صحیح حوزه حمل و نقل شهری می باشد. شهردار تهران صبح دیروز در آئین بهره برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت که باید از مردم تهران به خاطر نبود حمل و نقل عمومی مناسب عذرخواهی کنیم. پیروز حناچی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی ما متناسب با حجم درخواست مردم نیست.
به گفته کارشناسان، بیش از ۵۰ درصد مردم تهران از خودروی شخصی برای تردد استفاده می کنند و این مساله نشان دهنده نبود حمل و نقل عمومی مناسب است. حناچی، گفت: از همکارانم تشکر می کنم که به یکی از مهمترین مشکلات مردم شهر تهران پرداختند و امروز به خاطر این هدف اینجا جمع شده ایم.
به گفته وی، در نظر سنجی هایی که در آخر شهریور ۹۶ از مردم تهران صورت گرفت موضوع آلودگی و ترافیک اصلی ترین مشکل تهران از نظر مردم بود. امروز شاید مشکل اقتصادی به صدر جدول رسیده باشد اما آلودگی و ترافیک از لیست مشکلات مردم تهران حذف نشده است. پس من به عنوان شهردار تهران و شما به عنوان متولیان این امر باید به این موضوع به شکل پیوسته با مبانی نظری روشن بپردازیم. برآیند همه تصمیمات ما باید منجر به افزایش سهم حمل و نقل عمومی در تردد در شهر تهران باشد و نتیجه فعالیت های ما کاهش حمل و نقل با استفاده از خودروی شخصی باشد. این سیاست عمومی همه کلان شهرهای دنیاست. متاسفانه به دلیل اینکه ما این مبانی نظری را پیوسته در سیاست هایمان تعقیب نکرده ایم به این هدف نرسیده ایم و سهم خودروهای شخصی در حمل و نقل عمومی شهر تهران بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل است.
به گفته شهردار تهران، در این شرایط سخت اقتصادی توسعه حمل و نقل عمومی کار ساده ای نیست. حالا در دوره جدید شورا و شهرداری بهره برداری از دو خط مترو و ایستگاه های جدید تلاشی برای پر کردن خلاءهای حمل و نقل است که مترو می تواند آن را پر کند اما در برخی نقاط شهر و برخی معابر مسافر ها کم هستند و نیازی به استفاده از اتوبوس نیست؛ در نتیجه مینی بوس ها در این معابر مورد استفاده قرار می گیرند.
فرهنگسازی در جامعه
یکی از مواردی که امروزه کم کم در حال فرهنگسازی است، استفاده از دوچرخه است. حناچی با تاکید بر توسعه محورهای پیاده و دوچرخه سواری در پایتخت گفت: مطالعات نشان می دهد که ۸۰ درصد آلودگی در تهران مربوط به خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می کنند و ۴۰ درصد هم مربوط به خودروهای شخصی است. شهردار تهران با تاکید بر ترویج فرهنگ استفاده نکردن از خودروهای شخصی گفت: باید کاری کنیم که تردد خودروی تک سرنشین به ضد ارزش در شهر تبدیل شود و این نمی شود الا با همراهی مردم. باید تلاش کنیم این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم؛ کلان شهرهای دنیا این سیاست را دنبال کرده اند و ما هم باید این کار را بکنیم. ما جایی موفق می شویم مردم را در سیاست هایمان همراه کنیم که وجدان عمومی جامعه این موضوع را بپذیرد و برای این کار لازم است از همه ظرفیت اطلاع رسانی عمومی استفاده کنیم.
وی با انتقاد از برخی تبلیغات تلویزیونی گفت: من برخی از فیلمهای تبلیغاتی تلویزیون را که می بینم تاسف می خورم که جای تبلیغ استفاده از حمل و نقل عمومی خالی است. در حالی که برخی تبلیغات متعلق به اقلامی است که استفاده کمی دارد و ممکن است خیلی مهم نباشد. اما جای امور مهمی مانند فرهنگسازی برای حل مشکلات ترافیکی در این تبلیغات خالی است. البته این نقطه ضعف ماست که باید با تلویزیون در این زمینه فعالانه تر برخورد کنیم.
حناچی با بیان اینکه ما از مردم تهران باید به خاطر نبود حمل و نقل عمومی مناسب عذرخواهی کنیم، گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی ما متناسب با حجم درخواست مردم نیست. در این زمینه به ما اعتراض می شود و این اعتراض هم وارد است و باید تلاش کنیم این مشکل را حل کنیم. دولت هم در این زمینه با ما همراهی جدی دارد.
شهردار تهران گفت: بازسازی ۵۰۰ اتوبوس شهری و استفاده از ۱۱۷ مینی بوس در شهر و نیز تعدادی اتوبوس دو کابین و عقد قرارداد برای ساخت ۵۰۰ مینی بوس اقدامات مهمی است که باید آن را توسعه دهیم.