
«سلام» دوباره به آسمان پیشتر در شمارگان دیروز خود، درباره شیوه تامین اعتبار پروژه سلام بهصورت مبسوط توضیح دادیم. حال به ذکر مختصری درباره جزئیات مختصات مالی و عملیاتی پروژه و مواردی نیز که اخیرا به دستمان رسیده است، میپردازیم. ترمینال-گالری سلام که در فحوای خود مفهومی هنری را نیز درگرفته است، با همکاری شرکت […]
«سلام» دوباره به آسمان
پیشتر در شمارگان دیروز خود، درباره شیوه تامین اعتبار پروژه سلام بهصورت مبسوط توضیح دادیم. حال به ذکر مختصری درباره جزئیات مختصات مالی و عملیاتی پروژه و مواردی نیز که اخیرا به دستمان رسیده است، میپردازیم.
ترمینال-گالری سلام که در فحوای خود مفهومی هنری را نیز درگرفته است، با همکاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان ساخته شد و با حضور رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی دیروز به بهرهبرداری رسید. در ادامه این مراسم، فعالیت هسته پیشران منطقه آزاد تجاری- صنعتی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از این ترمینال به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور روحانی نیز انجام شد.
این ترمینال با همت جوانان ایرانی و با دانش و فن آوری داخلی و فعالیت پنج شرکت دانش بنیان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان و با صرفه جویی ارزی سه میلیون یورویی ساخته شده است و به عنوان الگویی برای ساخت سایر ترمینال های فرودگاهی کشور قرار خواهد گرفت.
در این ترمینال با مساحت ۴۰ هکتار، برای اولین بار تجهیزات به روز فرودگاهی ساخت داخلی استفاده شده است. این پایانه، نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور محسوب میشود که ظرفیت اعزام و پذیرش ۵ میلیون مسافر در سال دارد. ظرفیت فرودگاه امام نیز با بهرهبرداری از ترمینال سلام ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند. طرح ساخت پایانه سلام فرودگاه امام که احداث آن از سال ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت، با حضور رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و سایر مقامات کشوری افتتاح شد تا پس از نزدیک به ۱۰ سال ساخت این پروژه خاتمه یافته و به بهرهبرداری برسد.
با افتتاح ترمینال سلام زمینه انتقال برخی از پروازهای داخلی بین ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح به این فرودگاه فراهم میشود زیرا توقف پروازها در فرودگاه مهرآباد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح خلائی را در تهران به وجود میآورد که به زعم کارشناسان، با انتقال برخی از پروازهای داخلی به ترمینال سلام میتوان این کاستی را جبران کرد.
در طراحی داخلی ترمینال گالری سلام، از آثار فاخر تعدادی از هنرمندان ملی بهره برده شده تا فضای داخلی ترمینال یادآور فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی باشد. این ترمینال در سه طبقه و با بهرهمندی از ۵۲ کانتر پذیرش مسافر، ۹ جای پارک هواپیما، شش پل تلسکوپی اتصال به هواپیما و ۹ گیت اعزام و پذیرش مسافر آماده خدمترسانی به مسافران ورودی و خروجی است. در این ترمینال برای خدمترسانی بهتر، دو کانتر نیز برای مسافران کمتوان در نظر گرفته شده است. همچنین این ترمینال از امکان «کانتر باز» برخوردار است که مسافران را قادر میسازد با مراجعه به هرکدام از کانترها، نسبت به تحویل بار و دریافت کارت پرواز خود اقدام کنند.
با افتتاح ترمینال سلام تعداد گیتهای اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) به ۲۳ گیت ارتقا یافت و یکی از ملزومات تبدیل این فرودگاه از فرودگاه سطح یک به فرودگاه سطح دو در حوزه خدمات فرودگاهی فراهم شد. همچنین لازم به ذکر است که این ترمینال امکان خدمترسانی به بزرگترین هواپیمای تجاری جهان، یعنی ایرباس A۳۸۰ را فراهم میکند.
همچنین ترمینال گالری سلام نخستین پایانه هوایی در کشور است که طراحی، ساخت و تجهیز آن به دست متخصصان کشورمان صورت گرفت و این پایانه هوایی که در سه طبقه و با مساحت ۵۵ هزار متر مربع احداث شده است. نصب ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع کاشی، ۳۴ هزار متربع سنگ کف و دیوار، ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع ورق آلومینیومی، ۱۱ هزار و ۱۲۷ متر مربع شیشه، ۳۲ هزار متر مربع سقف کاذب، ۶۴ هزار متر مربع اجرای آسفالت و بیش از ۱۰ کیلومتر کابل کشی تنها بخشی از عملیات عمرانی صورت گرفته در این پروژه ملی است.
به گفته مسئولان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بهرهبرداری از ترمینال گالری سلام، ظرفیت فرودگاه بینالمللی امام (ره) نیز ۸۰ درصد بیشتر خواهد شد که این مساله موجب می شود تا امکان افزایش تعداد پروازها و پذیرش مسافر بیشتر در این فرودگاه فراهم شود. پس میتوان گفت که نتیجتا رشد تعداد پروازها و مسافر، توسعه صنعت گردشگری که نقش مهمی در اعتلای اقتصاد کشور دارد را رقم خواهد زد.
افتتاح این ترمینال بخش مهمی از برنامه توسعه شهر فرودگاهی محسوب میشود که ظرفیت اعزام و پذیرش این فرودگاه را تا ٨٠ درصد افزایش میدهد. برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی اعزام و پذیرش سالیانه ٥٠ میلیون مسافر از طریق فرودگاه امام است که افتتاح ترمینال گالری سلام سرآغازی برای تحقق این هدف خواهد بود.
تجهیز ادوات سیستم سوییچینگ هواپیما، توسط شرکت فرودگاهها
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها در گفتوگو با جمله، درباره افزایش شمار پروازها پس از افتتاح ترمینال سلام گفت: ما این تحربه را پیش از این نیز داشتیم. زمانی که کشورهای عربی با محوریت عربستان سعودی با قطر دچار بحران دیپلماتیک شدند، آسمان ایران پذیرای حجم بالای پروازهای این کشور شد.
محمد امیرانی افزود: بنابراین سیستم اتوماسیون مرکز کنترل پرواز (سیستم سوئیچینگ) از جمله موارد حساس در افزایش احتمالی تهدد پروازهای داخلی و بینالمللی است که حتما تجهیزات آن باید به روز شود.
امیرانی ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی هم در راستای خرید سیستمهای کمک ناوبری شده است که خرید سیستمهای ILST، VOR/DME، سیستمهای فرستنده و گیرنده برج اپروچ، سیستم سویچینگ از جمله آنها است اما پس از افتتاح سلام، یکی از مهمترین برنامهریزی ما در خرید تجهیزات، خرید سیستم اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور است که از خرید قبلی آن خدود ۲۰ سال میگذرد.