مدیرکل راه آهن شمال کشور گفت: راه‌اندازی قطار حومه‌ای قزوین- رشت در دستور کار قرار دارد با این وجود تا کنون تنها گیلان در این خصوص درخواست نیاز داده است. علی خدایی دراین باره گفت: با توجه به حجم قابل قبولی از اسکان شهروندان گیلانی در قزوین و میزان ترددهای جاده‌ای موجود بین ۲ استان، […]

مدیرکل راه آهن شمال کشور گفت: راه‌اندازی قطار حومه‌ای قزوین- رشت در دستور کار قرار دارد با این وجود تا کنون تنها گیلان در این خصوص درخواست نیاز داده است.
علی خدایی دراین باره گفت: با توجه به حجم قابل قبولی از اسکان شهروندان گیلانی در قزوین و میزان ترددهای جاده‌ای موجود بین ۲ استان، برقراری قطار حومه‌ای به تقاضای هر دو استان نیازمند بوده و این موضوع هم اکنون تنها از سوی استان گیلان درخواست شده و تقاضایی از سوی استان قزوین نداشته ایم. این مسئول یادآور شد: هم اکنون با توجه به درخواست متقاضیان سفر با ریل، روزانه یک رام قطار به صورت رفت و برگشت از تهران عازم قزوین و رشت می شود. وی ادامه داد: این در حالی است که هر هفته سه قطار از رشت عازم مشهد مقدس بوده که خوشبختانه این خط پرظرفیت با استقبال شهروندان استان گیلان نیز روبرو شده است. به گفته خدایی، دستور العمل برقراری قطارهای حومه‌ای از سوی راه آهن جمهوری اسلامی بسته به میزان ظرفیت تقاضا بوده و هیچ محدودیتی در این زمینه از سوی راه آهن وجود ندارد. مدیرکل راه آهن شمال دو کشور تصریح کرد: با توجه به فصل کشاورزی در هر دو استان، میزان سفرها تا حدودی در این فصل کاهش می‌یابد، اما با پایان فصل برداشت در اواخر شهریور ماه، به طور حتم با درخواست تقاضا برای سفر از طریق ریل از سوی هر دو استان مواجه خواهیم بود. خدایی با اشاره به قیمت مصوب بلیت قطار این مسیر، اظهار داشت: با توجه به اعمال افزایش قیمت بلیت‌ها تا ۲۲ درصد که از هفته گذشته آغاز شده، قیمت بلیت در مسیر تهران – قزوین – رشت شناور بوده اما در حال حاضر قیمت قطار چهار ستاره اتوبوسی این مسیر از تهران تا رشت ۷۴۳ هزار ریال و از قزوین به رشت نیز ۵۴۵ هزار ریال است. خط آهن قزوین-رشت در اواخر سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

قرارداد‌های همکاری میان شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر امضا می‌شود

گفتنی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز با بیان اینکه بندر شهید رجایی زیرساخت‌های مناسبی در زمینه حمل‌و‌نقل ریلی دارد، گفت: در جلساتی که روزهای پیش رو با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می‌شد، قراردادها و برنامه همکاری جدیدی میان دو دستگاه امضا می‌شود. سعید رسولی در بازدید از بندر شهید رجایی با تاکید بر استفاده بهینه تر از شبکه ریلی و ظرفیت های اقتصادی «ریل بندر» اظهار داشت: بخش مهمی از برنامه‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، در زمینه توسعه ترانزیت و بنادر ریل‌پایه است. رسولی تصریح کرد: موقعیت راهبردی ایران و قرار گرفتن آن در کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب، همیشه کشورمان را در مسیر گذر محموله های ترانزیتی قرار داده است. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه شرکت راه آهن عضو شورای حمل‌و‌نقل کشورهای مشترک المنافع (CIS) است گفت: ارتقای جایگاه منطقه ای ایران، باعث توسعه و تسهیل جابجایی کالا و ترانزیت بین ایران و کشورهای حوزه CIS و همچنین مسیرهای اروپا و چین خواهد شد. همچنین تفاهمنامه خوبی با کشور «ترکیه» به امضا رسیده است. رسولی تاکید کرد: تمام کشورهای منطقه به ویژه حوزه جغرافیایی CIS از خلیج فارس بهره می‌برند و نیازمند ارتباط با بنادر ایرانی واقع در کرانه این آبراهه مهم و راهبردی در عرصه تجارت بین‌الملل هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با تسهیل مقررات، هماهنگی هر چه بیشتر و بهبود شرایط تعرفه‌ای در مسیرهای ترانزیتی، سهم کشورمان از بازار ترانزیت منطقه افزایش یابد.