زهرا ایرانشاهی همین چند هفته پیش بود که ایران در اجلاس جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به این کشور پیشنهاد همکاری با ایران برای ساخت فرودگاه را داد. پیشنهادی که به رغم افتتاح ترمینال- گالری سلام، نشان می‌دهد که ایران همچنان به احداث فرودگاه‌ها و ترمینال‌های جدید نیازمند […]

زهرا ایرانشاهی
همین چند هفته پیش بود که ایران در اجلاس جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به این کشور پیشنهاد همکاری با ایران برای ساخت فرودگاه را داد. پیشنهادی که به رغم افتتاح ترمینال- گالری سلام، نشان می‌دهد که ایران همچنان به احداث فرودگاه‌ها و ترمینال‌های جدید نیازمند است.
به گزارش جمله، وزیر راه‌وشهرسازی نیز در آیین افتتاح فرودگاه سلام که هفته گذشته انجام شد، بر این نکته اذعان داشت و در اینباره اظهار کرد که توان داخلی در ساخت فرودگاه با احداث ترمینال سلام ارتقا یافته است. سلام که با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و به روش BLT احداث شده، حالا شجاعت ساخت ترمینال‌های هوایی دیگر را هم با توجه به نیاز کشور بالاتر برده است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در همین ارتباط گفته است که قرار است ترمینال جدیدی در فرودگاه امام خمینی (ره) با سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی بخش خصوصی داخلی و خارجی ساخته شود.
علی رستمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث بزرگترین پایانه هوایی ایران در این مجموعه گفت: افتتاح ترمینال سلام در حقیقت این فرصت را ایجاد می‌کند که مقدمات احداث ترمینال جدید فراهم شود. طراحی ترمینال جدید به مسابقه گذاشته شده تا از ایده‌های بهتری در احداث استفاده کنیم و نتیجه این مسابقه در هفته‌های آینده مشخص خواهد شد.
رستمی ادامه داد: بعد از مشخص شدن طرح نهایی ترمینال، بحث سرمایه‌گذاری را پیش خواهیم برد. این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، چه به شکل سرمایه‌گذاری داخلی و چه فاینانس احداث خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه این ترمینال در فاز نخست ۲۵ میلیون نفر در سال ظرفیت خواهد داشت و در مدت پنح سال به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: خدمات در این ترمینال کلاس A و در سطح بین‌المللی خواهد بود. این ترمینال به عنوان یک ترمینال مدرن، یک ترمینال هوشمند با سطح خدمات بالا به شمار خواهد رفت.
وی ادامه داد: فاز نهایی این ترمینال که بعد از افتتاح فاز اول پیگیری می شود، ظرفیت جابه‌جایی ۱۱۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت.
رستمی به هزینه ۲.۵ میلیارد یورویی احداث ترمینال جدید اشاره کرد و افزود: از دولت محترم درخواست کردیم تدبیرهای مناسبی را برای استفاده این ترمینال از فاینانس اتخاذ کند. با تدبیر مناسب این اتفاق رخ خواهد داد و ما این ترمینال را به صورت مشترک با سرمایه گذاری داخلی و خارجی خواهیم ساخت.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به هدف‌گذاری برای تبدیل فرودگاه امام خمینی (ره) به هاب اول حمل بار و هاب دوم جابه‌جایی مسافر در منطقه گفت: امیدوارم با راه‌اندازی این ترمینال در تمام فازها، بتوانیم به این هدف دست یابیم.
وی ادامه داد: آغاز به کار منطقه آزاد یکی از اقدامات انجام شده برای تبدیل این مجموعه به هاب اول حمل بار در منطقه است. تمام تلاش این است که رونق اقتصادی به‌زودی در شهر فرودگاهی و منطقه آزاد شکل بگیرد و این اتفاق شروعی برای تبدیل شدن به هاب اول انتقال بار در منطقه باشد.
رستمی با اشاره به برنامه‌‌ریزی برای آغاز پروازهای داخلی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: این اتفاقات با برقراری پروازهای داخلی که شبکه پروازهای این فرودگاه را کامل کرده و ارتباط بین پروازهای داخلی و خارجی را برقرار می‌کند، تکمیل خواهد شد.

امنیت و کوتاه‌تر شدن مدت پرواز، دلیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ساخت ترمینال هوایی است
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره اظهار داشت: ‌پس‌ از موضوع ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکایی در آسمان ایران، آمریکایی‌ها ‌تلاش کردند‌ آسمان ایران را ناامن جلوه دهند و اطلاعیه‌ هوانوردی مبنی بر ناامن بودن فضای ایران و کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران مطرح کردند، در حالی که ساقط شدن این پهپاد جاسوسی، ارتباطی با‌ پروازهای مسافری ندارد.
رضا جعفرزاده ادامه داد:‌ شرکت‌های هواپیمایی‌ برای انتخاب یک مسیر از یک کشور و منطقه و یا سرمایه‌گذاری در ایرلاین‌ها، فاکتورهایی دارند که برای شرکت‌ها‌ مهم است، از جمله این فاکتورها می‌توان به کوتاهی مسیر، مصرف سوخت کمتر، مدت‌زمان پرواز کوتاه‌تر، ارتقای بهره‌وری، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در ایران، صرفه اقتصادی و مهم‌تر از همه امنیت، اشاره کرد که این موارد ملاک انتخاب فضای کشور‌ها از سوی شرکت‌های خارجی است.
او تاکید کرد: آسمان و ‌فضای ایران به خاطر نوع سرویس‌دهی به پروازهای خارجی و سرمایه‌گذاری در این صنعت، امن است و همیشه نیز مورد استقبال شرکت‌های هواپیمایی خارجی است و کشور ایران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی خود، که در مسیر ترانزیتی شرق به غرب و بالعکس قرار دارد، همیشه مورد انتخاب شرکت‌های هواپیمایی برای عبور بوده است زیرا این مسیر برای آنها صرفه اقتصادی دارد.

تقاضا برای AOC نشانگر سودآور بودن هوانوردی است
این در حالی است که وزیر راه‌وشهرسازی پیش از این، مدیریت ناوگان، برنامه‌ریزی برای برقراری مسیرهای پروازی، تامین سرمایه در گردش، حفظ نیروی انسانی و مدیریت هزینه‌ها را از جمله چالش‌های صنعت هوانوردی در کشور دانست و در اینباره گفت: برای افزایش سودآوری هوانوردی باید به سمت نظام «هاب اند اسپوک» و برقراری پروازهای کانکشن برویم.
محمد اسلامی ادامه داد: روزانه انبوهی از تقاضا برای پرواز دریافت می‌کنیم. هیچ پرواز داخلی نیست که ضریب اشغال پایین داشته باشد. مردم در هر شرایط اقتصادی متقاضی هستند، بنابراین مهم است که نظم و انضباطی در هوانوردی ما حاکم باشد. لذا باید کاری کنیم که مردم لذت و شرکت‌ها سود ببرند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه کسب سود را لازمه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی دانست و گفت: کسی نذر ندارد که شرکت تاسیس و سرمایه‌گذاری کند. بالاخره سرمایه‌گذاری باید بهره داشته باشد. وظیفه ما به عنوان حاکمیت این است که این شرایط را فراهم و تسهیل کنیم.
اسلامی در توضیح علت نیاز به تغییر نگرش و ارتقای صنعت هوانوردی کشور گفت: ما از دهه ۷۰ باید نظام حمل و نقل هوایی خود را به یک نظام «هاب اند اسپوک» تبدیل می‌کردیم، اما این کار را نکردیم. آن موقع شاید دو شرکت داشتیم، امروز ۱۴ شرکت داریم. تقاضا نیز برای AOC هر روز به دست ما می‌رسد.
گفتنی است که در حال حاضر ۱۴ شرکت هواپیمایی در ایران هستند. نکته اصلی این است که حتی در کشورهای منطقه که در صنعت حمل‌ونقل هوایی آنها تحریمی هم وجود ندارد نیز این تعداد شرکت هواپیمایی فعالیت نمی‌کنند.
برای مثال در امارات متحده عربی و قطر که صاحب برترین خطوط هوایی جهان در سال‌های اخیر هستند به ترتیب ۵ و یک شرکت هواپیمایی اصلی فعالیت می کند.
بنابراین اگر تاسیس یک شرکت هواپیمایی سوددهی کافی را برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد هرگز تعداد شرکت‌های هواپیمایی در کشور ما به این عدد نمی‌رسید. امتیاز مثبت دیگری که در زمینه سرمایه‌گذاری در ایرلاین‌های ایرانی وجود دارد این است که در کشور ما شرایط تحریم باعث شده شرکت‌های هواپیمایی اجباری برای خرید هواپیمای دست اول نداشته باشند و طبق دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی مجاز به خرید یا اجاره هواپیما با سن کمتر از ۱۵ سال هستند.
کاهش مصرف سوخت و هزینه شركت‌های هوایی، خروج تدریجی هواپیماهای فرسوده، افزایش ایمنی پرواز و بهبود وضعیت ارایه خدمات از جمله مزیت های نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی كشور كه برخی از هواپیماهای آن بیش از ۲۰ سال عمر دارند، است.
طبق اخبار دریافتی، هم‌اكنون زمینه سرمایه‌گذاری از جمله در حوزه‌های فرودگاهی، تجهیزات فرودگاهی، ناوگان، تعمیر و نگهداری و آموزش در كشور وجود دارد و زمینه برای همكاری دو طرفه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که پیش‌بینی می‌شود بیشتر از کشور روسیه یا چین باشند، مساعد است. ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی ایران نیز سالانه ۵ میلیارد دلار است.