اشاره پایتخت کشور به دلیل موقعیت اجتماعی و سیاسی، به عنوان یکی از کلانشهرهای مهاجرپذیر محسوب می شود که از لحاظ کمی و کیفی دارای اهمیت بسیاری است. در بخش کیفی گذشته از موقعیت سیاسی، و ورود خارجیان و مهاجران موجب شده تا در بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه آموزش با جمعیت بالای […]

اشاره

پایتخت کشور به دلیل موقعیت اجتماعی و سیاسی، به عنوان یکی از کلانشهرهای مهاجرپذیر محسوب می شود که از لحاظ کمی و کیفی دارای اهمیت بسیاری است. در بخش کیفی گذشته از موقعیت سیاسی، و ورود خارجیان و مهاجران موجب شده تا در بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه آموزش با جمعیت بالای مواجه شود. در همین زمینه نقش آموزش و پرورش در این میان پررنگ می شود و نقش بسزایی در گسترش فرهنگ و آموزش ایفا می کند. سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش در این زمینه معتقد است که باید برنامه فراگیر مشارکت در نظام آموزشی با محوریت خیرین مدرسه‌ ساز شکل بگیرد و زیر نظر مجمع خیرین مدرسه‌ ساز، مجمع خیرین مدرسه یار، هنر یار، دانش یار، سلامت یار و ورزش یار را می‌توان گسترش داد.

جامعه خیرین مدرسه ‌ساز ایران اولین تشکیلات مردم ‌نهاد و موفق کشور است که با هدف شناخت، جذب و هدایت نیک ‌اندیشان برای ایجاد بستر مناسب برای کسب دانش فرزندان مملکت تأسیس شده است. خیرینی که یاد و خاطره مرحوم حافظی رئیس فقید جامعه خیرین کشور را زنده نگه می دارند. شهر تهران به دلیل موقعیت استراتژیکی خود از موقعیت خاصی برخوردار است که در این بین مدارس در اولویت قرار می گیرند. به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش استان تهران علاوه بر جمعیت خودش به جمعیت مهاجرانش نیز پاسخ می‌دهد که در کنار این دو پاسخگویی باید حمایت فراملی را هم انجام دهد.
سید جواد حسینی گفت: استان تهران از لحاظ تراکم دانش‌آموزی و هم به لحاظ مقاوم‌ سازی مدارس از وضعیت خاصی برخوردار است و میانگین تراکم دانش‌آموزی کشور در هر کلاس ٢۴ نفر است اما در تهران میانگین تراکم دانش‌آموزی ۳۴ نفر است.

فاصله زیاد با استاندارد جهانی
آنچه مسلم است این است که فضای سبز دانش ‌آموزی استان تهران با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد چراکه سرانه فضای سبز استاندارد جهانی ۸،۳۹ مترمربع و میانگین کشوری ۵،۲ است درحالی‌که میانگین فضای سبز تهران ۴،۵ مترمربع است لذا از بعد سرانه آموزشی و تراکم دانش‌آموزی در استان تهران با کمبود مواجه هستیم و از سوی دیگر فضاهای غیراستاندارد مدارس تهران، نیاز به بهسازی، مقاوم ‌سازی و نوسازی دارد. به گفته حسینی ۲۳ هزار کلاس درس در استان تهران نیاز به بهسازی دارد و استان تهران در سرانه فضا، تراکم دانش ‌آموزی، مقاوم ‌سازی و بهسازی بعد از استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. به اعتقاد سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش استان تهران با همه این مشکلات با همت خیرین مدرسه ‌ساز و دولت سالانه هزار کلاس درس برای دانش آموزان آماده می‌ کند و برای این ‌که به استاندارد سرانه کشور برسیم نیازمند ۱۲ هزار مدرسه با ۱۸ هزار کلاس درس هستیم.
حسینی با اشاره به اینکه دو مشکل در آموزش ‌و پرورش داریم، اذعان کرد: ساختمان‌های بسیار زیادی داریم که فاقد سند هستند و هیچ وزارتخانه‌ای مانند آموزش ‌و پرورش املاک و دارایی ندارد چراکه ۱۰۷ هزار واحد آموزشی در بیش از ۷۰۰ منطقه آموزشی داریمو مشکل دوم امکانات کمی است که به‌عنوان تجهیزات در فضاهای آموزشی داریم.

تلاش خیرین ادامه دارد
در پایتخت ایران، خیرین مدرسه‌ساز همیشه پیشرو بوده‌اند و ۱۵ هزار واحد آموزشی و ۲۰ هزار کلاس درس با کمک خیرین احداث‌ شده است و درصورتی‌که مدارس غیردولتی از این آمار جدا شود، یک‌سوم مدارس استان تهران را خیرین ساخته‌اند. سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان این مطلب اضافه کرد: از ۱۳۰ هزار کلاس درس که در سطح کشور توسط خیرین ساخته‌شده است ٢٠هزار کلاس درس در تهران ساخته‌شده است و همچنان تلاش خیرین ادامه دارد.
سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان چهار پیشنهاد گفت: در پیشنهاد اول؛ جریان مشارکت داوطلبانه در قالب خیرین مدرسه‌ساز داشته باشیم چراکه بدون تردید در جامعه مؤثرترین تشکل مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که امروز ۳۰ هزار خیر را ساماندهی می‌کند تا این روند در جامعه جاری و ساری و فرهنگ مدرسه‌سازی ترویج داده شود و مجامع خیرین مدرسه یار را زیر نظر مجمع خیرین مدرسه‌ساز راه‌اندازی خواهیم کرد.
حسینی بابیان دومین پیشنهاد اظهارکرد: آمایش سرزمینی مبتنی بر دو عنوان را عملی کنیم اول اینکه کدام منطقه کشور بیشترین نیاز به مدرسه رادارند که برای ساخت مدرسه خیرین و دولت در آن مناطق متمرکز شوند و دوم اینکه کدام‌یک از مدارس اولویت بیشتری به مقام سازی و بهسازی دارند البته با رویکرد عدالت آموزشی و هرم نیاز جامعه این برنامه‌ریزی‌ها را انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به پیشنهاد سوم خود اظهارکرد: برنامه فراگیر مشارکت در نظام آموزشی با محور خیرین مدرسه‌ساز شکل بگیرد چراکه پرهزینه‌ترین و شاخص‌ترین مشارکت را خیرین در امر مدرسه‌سازی محقق کرده‌اند و زیر نظر مجمع خیرین مدرسه‌ساز، خیرین مدرسه یار، هنر یار، دانش یار، سلامت یار و ورزش یار را می‌توانیم گسترش می‌دهیم. به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در مورد پیشنهاد چهارم گفت: تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی که در تسریع کار خیرین مؤثرند را تشویق کنیم و در این راستا کارگروه تسهیل و کمک به مدرسه‌سازی را با کمک دستگاه‌های دولتی و عمومی تشکیل خواهیم داد که از طرف دولت علاوه بر ارائه اعتبارات در رفع محدودیت‌ها وظایف خود را انجام داده باشیم.