نخستین میز ملی لجستیک ایران در منطقه آزاد ماکو با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان و دست اندرکاران حوزه لجستیک برگزار شد. شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، مهدی صفری‌مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل، حمیدرضا شهرکی ثانوی […]

نخستین میز ملی لجستیک ایران در منطقه آزاد ماکو با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان و دست اندرکاران حوزه لجستیک برگزار شد.
شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، مهدی صفری‌مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل، حمیدرضا شهرکی ثانوی مدیرکل دفتر لجستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سید علیرضا سید وکیلی مدیرکل دفتر مهندسی حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن به نمایندگی از وزارت راه‌وشهرسازی در این مراسم شرکت کرد.
هدف اصلی از برگزاری این رویداد معرفی ظرفیتهای لجستیکی میزبان به فعالان و دست‌اندرکاران لجستیکی کشور و فراهم ساختن محیطی تخصصی برای بحث و تبادل‌نظر فعالان و مسؤولین محلی و ملی در راستای تمرکززدایی از صنعت لجستیک کشور است.
قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ماکو این رویداد گفت: منطقه آزاد برای دستیابی جریان تجاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری منطقه قفقاز در حال آماده‌سازی و احداث دهکده لجستیک ماکو است.
علیرضا نصیری با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو با وسعت ۵۰۰ هزار هکتار جزو بزرگترین مناطق آزاد دنیا محسوب می‌شود و از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت کالا به واسطه اتصال به بازارهای اروپا و آسیای میانه برخوردار است، افزود: منطقه آزاد ماکو از شمال به جمهوری ترکیه از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خودمختار نخجوان متصل است که این موقعیت منطقه را به عنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه و اروپا به عنوان مهمترین شاخص تجارت جهانی مطرح نموده است.
نصیری در ادامه بیان داشت: منطقه آزاد ماکو علاوه بر هم مرزی با ترکیه و نخجوان همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز است و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب که رقیب کانال سوئز در خشکی مطرح و نقطه اتصال آسیا و اروپا است.
وی گفت: منطقه آزاد ماکو نزدیکترین منطقه آزاد به بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابزون در دریای سیاه در مقایسه با سایر بخش‌های ایران است که امتیاز چشم‌گیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا محسوب می شود که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه یکی از اقتصادی‌ترین گلوگاه‌ها در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است.
این مقام مسئول در منطقه آزاد ماکو با اشاره به مرز بازرگان به عنوان دروازه تجاری و بازرگانی اروپا نیز گفت: گستردگی روابط تجاری ایران با ترکیه و اروپا و حجم بالای تبادل کالا با کشورهای این قاره سبب گردید تا مرز بازرگان به عنوان فعالترین و پرترددترین مرز زمینی ایران شناخته شود.
نصیری تصریح کرد: چشم‌انداز و راهبردهای توسعه لجستیک و زنجیره تأمین منطقه آزاد ماکو را باید مزیت اصلی این منطقه دانست و یکی از کلید واژه‌های مهم چشم‌انداز منطقه آزاد ماکو تبدیل شدن به قطب لجستیک منطقه است.
وی با بیان اینکه هماهنگی، همکاری و یکپارچگی سه رکن اصلی لجستیک و زنجیره تأمین است، یادآور شد: امکان فراهم آوردن این سه رکن در مناطق آزاد به جهت قانون مناطق آزاد بیش از سایر مناطق کشور فراهم است. از طرفی منطقه آزاد ماکو می‌تواند به عنوان مسیر ترانزیتی کالاهای حمل شده بین کشورهای منطقه و همچنین هاب تجاری کشورهای اروپا و آسیا، عمل کند.