زهرا ایرانشاهی مراسم افتتاح فاز نخست مرکز عملیات ایمنی و اضطراری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (SOC & EOC) صبح دیروز در محل شرکت فرودگاه‌ها برگزار شد. این مراسم با حضور محمد اسلامی وزير راه و شهرسازی، اسمعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس ستاد بحران کل کشور، مهدی عبوری معاون وزیر راه و […]

زهرا ایرانشاهی
مراسم افتتاح فاز نخست مرکز عملیات ایمنی و اضطراری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (SOC & EOC) صبح دیروز در محل شرکت فرودگاه‌ها برگزار شد. این مراسم با حضور محمد اسلامی وزير راه و شهرسازی، اسمعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس ستاد بحران کل کشور، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سردار مهری رئیس پلیس فرودگاه‌ها، سردار موسوی رئیس سپاه حفاظت هواپیمایی و جمعی از مسئولان و مدیران صنعت حمل و نقل هوایی کشور به کار خود پایان داد.
به گزارش حبرنگار جمله، پیش از هر توضیحی لازم است عنوان کنیم که فاز اول راه‎اندازی مرکز عملیات ایمنی و اضطراری (SOC&EOC) مربوط به عملیات انتقال اطلاعات ایمنی ۹ فرودگاه بزرگ بین‎المللی کشور شامل مهرآباد، مشهد، تبریز، زاهدان، بندرعباس، کرمان، یزد، شیراز و اصفهان است که در قالب نرم افزار ویژه طراحی شده است. در فاز دوم نیز اطلاعات ایمنی ۳۳ فرودگاه مرز هوایی نیز به نرم افزار منتقل می‎شود و در بهمن ۹۸ نیز اطلاعات ایمنی تمام فرودگاه های کشور وارد این نرم افزار جامع خواهد شد. درواقع مركز عمليات ايمني و اضطراري منبع تامين اطلاعات ايمني شامل اطلاعات بررسي سوانح، اطلاعات بررسي حوادث، گزارش توسط خلبانان شركت هواپيمايي، گزارش هاي داوطلبانه، گزارش گيري مداوم در مورد صلاحيت هاي كاري، گزارش نظارت بر عملكرد عملياتي، اطلاعات ارزيابي ريسك ايمني، اطلاعات استخراج شده گزارش ها و يافته هاي ايمني از انواع مميزي ها، اطلاعات استخراج شده مطالعات يا بررسي هاي ايمني به عمل آمده و اطلاعات ايمني استخراج شده از منابع بين المللي، منطقه اي يا سوانح و حوادث ساير كشورها است.
وزير راه و شهرسازي کشورمان در این مراسم از اين پروژه به عنوان اقدامي راهبردي در راستاي سياست هاي وزارت راه و شهرسازي در ارتقاي ايمني پروازها ياد کرد.
محمد اسلامی با تاکید بر اینکه افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری اقدامی فوق العاده در یکپارچه سازی اطلاعات ایمنی است، در سخنانی عنوان کرد: بهره برداری از این مرکز اقدامی راهبردی در ارتقای ایمنی در جهت پیاده سازی سیاست های وزارت راه و شهرسازی در افزایش ایمنی پروازها ست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با افتتاح این مرکز شاهد ارتقای ایمنی در تمام مناطق و رسیدن به تراز جهانی هستیم، افزود: این اقدام به دشمنان این پیام را منتقل می کند که کشور ما در مسیر توسعه گام برمی دارد و بدخواهی دشمنان نتوانسته مانع ما در رشد زیرساخت ها شود.
وی افزود: این پروژه دستاوردی مهم و با ارزش است که به کاهش هزینه و افزایش حداکثری ایمنی در فازهای بعدی می انجامد.

در حال تبديل شدن به سازنده و صادرکننده رادار هستيم
وزير راه و شهرسازي در ادامه این مراسم که بهره‌برداري و افتتاح رسمي رادار TMA (ترمينال هوايي ايران) هم جزوی از آن بود، با اشاره به توانمندي نيروي انساني شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران و شرکت هاي دانش بنيان گفت: اکنون ايران در حال تبديل شدن به سازنده و صادر کننده رادار است.
محمد اسلامی ضمن قدردانی از زحمات انجام شده در نصب رادار گفت: یکی از اولویت های ما رساندن حوزه مراقبت پرواز به استانداردهای جهانی و توجه به تجهیزات برای افزایش دقت در هدایت پروازهاست. وی ادامه داد: با نصب این رادار، پوشش منطقه یی شمال کشور و محدوده تهران به طور کامل محقق شده است و از وقتی هواپیما روی باند، موتور خود را روشن می کند تا زمان اوج گرفتن و ادامه مسیر اطلاعات لازم از طریق سیستم مراقبت پرواز داده می شود و به طور کامل تحت کنترل و نظارت خواهد بود.
اسلامی با اشاره به اینکه این یک اقدام اساسی برای افزایش سلامت و ایمنی پروازهاست، گفت: امیدواریم بتوانیم پوشش صد درصدی را بر فضای کشور به وجود بیاوریم.
وی با اشاره به اینکه ایران از نظر منابع انسانی توسعه یافته است، گفت: به امید خدا با توجه به توانمندی های نیروی انسانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت های دانش بنیان در حوزه رادار پیشرفت قابل توجهی کرده ایم و می توانیم در این زمینه به تولید بپردازیم و حتی برای صادرات برنامه ریزی کنیم.
رادار TMA کوشک بزم یکی از پیشرفته ترین رادارهای موجود در جهان و دومین رادار پس از رادار بندرعباس در خاورمیانه است که نصب آن کاملا به صورت بومی انجام شده است و شامل سامانه راداری PSR به شعاع پوششی ۱۲۰ کیلومتر و MSSR به شعاع پوششی ۴۰۰ کیلومتر می شود و پشتیبان رادار فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) خواهد بود و نصب و راه اندازی این رادار با صرف ۲۰ هزار نفرساعت همراه بوده است.

تحقق مديريت جامع عمليات بحران فرودگاه ها در مرکز عمليات اضطراري و ايمني
رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نیز در مراسم افتتاح فاز نخست مرکز عمليات اضطراري و ايمني عنوان کرد: اين مرکز محل تجمع ستاد بحران و محلي براي بهره برداري و مديريت اطلاعات ارسالي فرودگاه هاي کشور خواهد بود.
سیاوش امیر مکری افزوذ: این مکان در گذشته مرکز کنترل فضای کشور بود و از سال ۸۰ با ایجاد مرکز کنترل فضای کشور در تهرانسر تبدیل به سالن اجتماعات شد که با تدبیر خوب مدیریت سابق شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، قرار شد این مکان به مرکز عملیات بحران و نظارت کیفی بر خدمات مسافری تبدیل شود.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به آغاز مسئولیتش از اسفند ۹۷، افزود: در ابتدای مسوولیت با بحران سیل و درگیری فرودگاه های کشور با این بحران مواجه شدیم و با توجه به اینکه رویکرد پیشگیرانه در ایمنی دارای اهمیت ویژه است تصمیم گرفتیم عنوان آن را به مرکز عملیات اضطراری و ایمنی تغییر دهیم و امیدواریم این مرکز، در زمان عادی به عنوان مرکز پایش ایمنی و در زمان بحران نیز به عنوان محل تجمع اعضای ستاد بحران مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود: در فاز نهایی می توان از اطلاعات تمام فرودگاه ها برای مدیریت بحران استفاده کرد.

آماده استفاده از توان داخلي در تامين تجهيزات راداري فرودگاه ها هستيم
رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران همچنین از برنامه ريزي براي استفاده از توان شرکت ها و متخصصان داخلي در تامين و نصب تجهيزات راداري فرودگاه ها حبر داد.
سیاوش امیرمکری عنوان کرد: ما شاهد بهره برداری از دو طرح مهم در حوزه ایمنی هبودیم که یکی از آنها افتتاح رادار در منطقه صعب العبور کوشک بزم است که به پوشش و نظارت پروازهای عبوری و نشست و برخاست تا برد ۴۰۰ کیلومتر در TMA تهران می انجامد و به سرویس تقرب در فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) در برد ۷۰ مایلی تا سطح باند فرودگاه می پردازد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه این رادار با سطح بالای تکنولوژی جایگزین رادار منطقه مهرآباد و کوشک بزم با قدمت ۲۰ ساله شده است، افزود: برای نصب این رادار با توجه به تحریم های اخیر و محدودیت در تامین قطعات خارجی از توان مهندسان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی استفاده کردیم و عملیات فلایت چک آن نیز انجام شده است.
امیرمکری همچنین گفت: امروز مرکز عملیات ایمنی و اضطراری را نیز افتتاح کردیم که به پایش ایمنی فرودگاه ها می انجامد و سوانح هوایی را به حداقل می رساند. در شرایط بحران نیز ستاد بحران در همین مرکز تشکیل می شود و با نظارت و مدیریت هماهنگ به برطرف شدن مشکلات و خسارت های احتمالی کمک می کند.