راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا که عملیات ساخت آن از سال ۸۱ آغاز شده، توسط شرکت ساخت در حال آماده سازی است و توسط شرکت راه آهن نیز به بهره برداری خواهد رسید. اهمیت این مسیر ریلی بیشتر به دلیل تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال – جنوب در […]

راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا که عملیات ساخت آن از سال ۸۱ آغاز شده، توسط شرکت ساخت در حال آماده سازی است و توسط شرکت راه آهن نیز به بهره برداری خواهد رسید.
اهمیت این مسیر ریلی بیشتر به دلیل تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال – جنوب در داخل کشور و همچنسن اتصال شبکه ریلی دو کشور ایران و آذربایجان در مرز آستارا و نهایتا اتصال استان گیلان و بندر انزلی به شبکه ریلی کشور است.
اخیرا اما مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در جریان بازدید از این پروژه خاطرنشان کرده است که ساخت بیش از ۱۳۰۰کیلومتر راه و۳۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی درکشور در دست اجراست وبخشی از آن نیز در استان گیلان واقع است که برای اتمام همه این پروژه ها اعتباری بالغ بر ۳۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

امضای توافق‌نامه تامین مالی اتصال راه‌آهن رشت- انزلی به بندر کاسپین
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خبر داد که دیروز توافقنامه تامین مالی احداث خط‌ اتصال راه‌آهن رشت- انزلی به بندر کاسپین فی مابین شرکت ساخت وتوسعه و سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی به امضا رسیده است.
خادمی افزود: این توافق‌نامه به منظور آزادسازی مسیر و اجرای زیرسازی مسیر ریلی اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن رشت- انزلی از ایستگاه پیر بازار تا منطقه آزاد انزلی با تامین مالی سازمان منطقه آزاد انزلی و اجرای شرکت ساخت وتوسعه به امضا رسید.
خادمی در توضیح تعهدات طرفین توافقنامه اظهار داشت: نقشه‌ها و مشخصات فنی، نقشه‌های ارزیابی مسیر و اسناد مناقصه مطابق با مشخصات فنی و استانداردهای نظام فنی و اجرایی کشور از سوی مهندسین مشاور تهیه و پس از تایید سازمان منطقه آزاد انزلی تا نیمه مرداد ماه به شرکت ساخت وتوسعه تحویل داده می‌شود و شرکت ساخت و توسعه نیز ظرف مدت۱۵ روز پس از تحویل مدارک نسبت به بررسی و تصویب طرح و انجام مراحل پیمان پروژه اقدام می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این توافقنامه مقرر است شرکت ساخت وتوسعه نسبت به اجرای زیرسازی و تملک اراضی راه‌آهن با تامین مالی منطقه آزاد انزلی اقدام کند.

بازدید معاون اول رییس جمهور از آزادراه همت- کرج
این در حالی است که خادمی خبر داده است که معاون اول رییس جمهور امروز از آزادراه همت- کرج بازدید می‌کند. این خبر به خودی خود می تواند اهمیت این پروژه عمرانی را نشان دهد. خادمی ادامه داد: اسحاق جهانگیری برای بررسی روند اجرای کار و پیشرفت عملیات اجرایی آزادراه همت- کرج از این پروژه بازدید کرده است.
معاون وزیر راه ‌و شهرسازی این آزادراه را تکمیل کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب دانست و اظهار داشت: این آزادراه موجب تسهیل دسترسی اهالی شمال کرج به استان های شمالی و تهران از محور جدید می‌شود و بار ترافیکی درون شهری کرج را با اتصال محور جدید به جاده چالوس و کلاک در دو مسیر رفت و برگشت کاهش خواهد داد.
وی یادآور شد: طول این پروژه ۱۴.۵ کیلومتر است که از انتهای حوزه منطقه ۲۲ شهرداری تهران آغاز و با عبور از منطقه گرمدره و کلاک کرج در محدوده منطقه حصار به جاده چالوس متصل می شود.
خادمی ادامه داد: این پروژه در سه قطعه طراحی شده است که قطعه اول حدفاصل انتهای منطقه ۲۲ شهرداری تهران تا منطقه گرمدره به طول ۵.۵ کیلومتر تکمیل شده و با اتصال به آزادراه تهران کرج در حال بهره برداری است. قطعه دو آزادراه از محدوده گرمدره تا شهرک جهان نما شهر کرج به طول ۴.۶ کیلومتر است و قطعه سه نیز از شهرک جهان نما تا جاده چالوس به طول ۴.۵ کیلومتر طراحی شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تاکید کرد: با بهره‌برداری از این پروژه کلیه محورهایی که از سمت غرب مثل استان‌های قزوین، زنجان، تبریز و استان‌های شمالی که به این مسیر اتصال پیدا می‌کنند از گره‌های محدوده شهر کرج رها می‌شوند و ۳۵ درصد ترافیک مسیرها به آزادراه همت- کرج منتقل خواهد شد.
گفتنی است که پروژه مذکور یکی از زیباترین پروژه‌هایی است که هم از لحاظ مهندسی و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه تماما به‌دست مهندسان، متخصصان و کارگران ایرانی ساخته شده و یک پروژه کاملا بومی محسوب می‌شود.