
از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی در شهرها، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جادههای اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراهها است که منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری میشود. اما موضوع راه با توجه به اینکه ۹۰ درصد حملونقل برونشهری از طریق محورهای مواصلاتی جادهای صورت میگیرد و نقش و اهمیت آن در […]
از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی در شهرها، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جادههای اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراهها است که منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری میشود. اما موضوع راه با توجه به اینکه ۹۰ درصد حملونقل برونشهری از طریق محورهای مواصلاتی جادهای صورت میگیرد و نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولتها بوده است، بهبود وضعیت راه میتواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد.
به گزارش جمله، استانهای جنوبی کشور نظیر هرمزگان از این منظر، بهواسطه فعالیت چندین بندر مهم از جمله بزرگترین بندر کانتینری ایران (بندر شهید رجایی)، چندین پالایشگاه بزرگ نفت و گاز، گمرکات و شیلات از کارکردی ملی برخوردار است و همواره از آن به عنوان قطب اقتصادی کشور یاد میشود. از همین رو مقوله راه و بهبود کیفی راههای اصلی و فرعی هرمزگان مطمح نظر مسئولان سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور قرار گرفته است. در همین زمینه رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور به اتفاق مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از پروژهها و راههای غرب استان هرمزگان بازدید کردند.
عبدالهاشم حسننیا در سخنانی با بیان این که درسالیان گذشته راههای غرب استان باعرض کم احداث شده وهماکنون یکی از کریدورهای مهم غرب به شرق کشورمحسوب میشود، گفت: این محورهای مواصلاتی باید ازراه فرعی به راه اصلی وبزرگراهی تبدیل شده و ارتقا یابد که این موضوع میتواند منجر به حذف نقاط پرحادثه و افزايش تردد در محورها شود.
حسننیا محور بندرعباس-بندرلنگه-عسلويه-بندر امام خميني(ره) را يكی از محورهای شريانی و پرتردد كشور برشمرد و افزود: حمل بار از بنادر شهيد رجايي، بندرلنگه وبندر امام خميني(ره) وهمچنين اهميت ويژه منطقه پارس جنوبی واعزام زائران اربعين وعتبات عاليات از اين مسير، بر اهمیت بیش از پیش این محور افزوده است، لذا تامين ايمنی این محور يكی از دغدغههای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است واقدامات موثري انجام شده تا در جهت ايمنسازي هرچه بيشتر اين محور، برنامه مدون تنظیم و اجرا شود.
وی خاطرنشان کرد: بيش از ٥٠ درصد از راههای محور بندرعباس-بندر لنگه-عسلویه-بندر امام خمینی(ره) به بزرگراه تبديل شده ومابقي اين مسير نیز در چند قطعه درحال اجرا است.
رييس سازمان راهداری همچنین با ورود به حوزه استحفاظی راه های شهرستان بندرلنگه از راههاي بندرمقام وآبنمای بندرچارک دربخش شیبکوه نيز بازدید كرد. حسننیا در بازديد از محور بندرمقام، بااشاره به شرایط اقلیمی و آب وهوایی این منطقه ،به منظور حفظ رویه راه ها، استفاده ازآسفالت سرد و در قالب عملیات سیلکت تاكيد کرد و با توجه به طغیان و انسداد آبنمای بندرچارک دربارندگی هاي سال جاري ، مقرر شد اداره كل راه وشهرسازي مربوطه ، نسبت به احداث پل ٦ دهانه ٢٠ متري بر روي اين آبنماكه يكي از راه هاي ارتباطي مهم منطقه به شمار مي رود، اقدام کند.
گفتنی است که شهرستان بندرلنگه به لحاظ موقعیت استراتژیک پل ارتباطی میان سه استان بوشهر،فارس و خوزستان به مرکزاستان هرمزگان است که به دلیل نداشتن جاده کمربندی ، تردد انواع کامیون ،تریلر،اتوبوس وبارهای ترافیکی ازمرکزشهرصورت می گیردکه علاوه براضمحلال سطح رویه خیابان هاوآسیب وخسارت به المان هاومبلمان شهری، متاسفانه باعث تصادفات منجربه مرگ میشود.
حسننیا در ادامه سفر خود ازمحدوده پل غاردرمحوربندرلنگه-بندرخمير كه بر اثر بارندگی های سال جاری و ریزش، قسمتی از باند سواره نيز مسدودشده وتردد از کنارگذرخاکی صورت می گیرد، بازدید کرد وبر تسریع درانجام پروژه تاکید کرد.
بهرهبرداری ۷۰ کیلومتر از کریدور ساحلی در هرمزگان تا پایان سال
گفتنی است در اين سفر مديرعامل شركت ساخت نیز حضور داشت. خیراله خادمی درباره کریدور ساحلی در هرمزگان گفت: ۸۴۰ کیلومتر از این کریدور در استان هرمزگان قرار دارد که تاکنون ۵۶۰ کیلومتر آن به صورت بزرگراه و بهسازی راه اصلی ساخته شده است و شاهد افزایش ظرفیت ترافیکی و استانداردسازی این مسیرها بودهایم.
خادمی بیان داشت: عملیات اجرایی مابقی این کریدور نیز در حال انجام است و تنها در ۶۵ کیلومتر آن اقدامی صورت نگرفته بود که در این سفر مقرر شد تا این مقدار نیاز سریع به مناقصه گذاشته شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: تا پایان سال جاری ۷۰ کیلومتر از این کریدور ساحلی به صورت بزرگراه در استان هرمزگان به بهره برداری میرسد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع تا سه سال آینده کریدور ساحلی در استان هرمزگان که به صورت چهار خطه و استاندارد ساخته شده، به طور کامل به بهرهبرداری میرسد.
گفتنی است که استاندار هرمزگان نیز خواستار تسریع در ساخت کریدور بندرعباس – کهورستان – بستک – لار شد.
فریدون همتی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور ساحلی جنوب کشور در هرمزگان، افزود: نیمی از مسیر کریدور ساحلی جنوب کشور در این استان قرار دارد که بیانگر اهمیت و محوریت هرمزگان در این مسیر مهم است. علاوه بر اقداماتی که برای تکمیل این محور از پارسیان تا بندرعباس در حال انجام است، باید از میناب تا جاسک نیز اقدامات لازم برای این کریدور ساحلی صورت گیرد.
گفتنی است که کریدور ساحلی جنوب کشور شامل یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.