معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما در سخنرانی O,N عنوان کرد: ما در تمام قراردادهای خرید تکنولوژی که بعد از انقلاب بسته‌ایم هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است؛ تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یادگرفتنی است و باید پای آن هزینه داد. سورنا ستاری افزود: به اعتقاد بنده صنعت […]

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما در سخنرانی O,N عنوان کرد: ما در تمام قراردادهای خرید تکنولوژی که بعد از انقلاب بسته‌ایم هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است؛ تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یادگرفتنی است و باید پای آن هزینه داد.
سورنا ستاری افزود: به اعتقاد بنده صنعت هوایی کشور به شدت مدیون نیروی هوایی است؛ اتفاقی که قبل از انقلاب بین سال‌های ۴۷ تا ۵۴ رخ داد باعث شد حتی در تاریخ هوایی دنیا از آن یاد شود؛ نیرویی که چند فروند هواپیما بیشتر نداشت به یکبار به روزترین هواپیماهای دنیا را در اختیار گرفت. وی در ادامه افزود: ما بعد از آلمان غربی آن دوره، بزرگ‌ترین اسکادران شناسایی و بهترین پایگاه‌های نظامی را داشتیم. ستاری با بیان اینکه ما در آن دوران تنها دارنده هواپیماهای ۷۴۷ سوخت‌گیری بودیم، گفت: اما زمانی که آمریکایی‌ها از ایران رفتند ما متوجه شدیم هیچ‌چیز از خودمان نداریم؛ مانند کشورهای عربی اطرافمان که بروزترین تجهیزات دنیا را خریداری می‌کنند اما در نهایت هیچ دانشی از خود ندارند. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه زمانی که دانش پشت تکنولوژی نباشد عملاً چیزی در اختیار نخواهیم داشت، ابراز کرد: ما کشورهای ثروتمندتر از کشورهای عربی نداریم، اما امروز می‌بینم که زیر هزینه‌های جنگ یمن مانده‌اند. یک هواپیما و بمب که می‌زنند مشخص نیست چه صورت‌حسابی برایشان می‌آید. او افزود: قبل از انقلاب پتانسیل دانشی و فنی در حوزه هوافضا وجود نداشت اما امروز بیش از ۳۰ سال است که این حوزه در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود. ستاری ابراز کرد: ما برای دانشی که امروز در حوزه هوا و فضا به دست آورده‌ایم خون دادیم؛ ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم تکنولوژی را از خارجی‌ها بگیریم وی با بیان اینکه خرید تکنولوژی به شوخی شبیه است، تصریح کرد: ما در تمام قراردادهای خرید تکنولوژی که بعد از انقلاب بسته‌ایم هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است؛ تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یادگرفتنی است و باید پای آن هزینه داد. او تصریح کرد: اگر کشوری می‌خواست با پول به تکنولوژی برسد اکنون بیشتر کشورها مهد تکنولوژی و نوآوری بودند. ستاری اظهار کرد: امروزه باید یاد بگیریم که با چه استانداردهایی وارد حوزه هواپیماهای مسافربری شویم و این اقدام نیز در ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی در دستور کار قرار دارد.

معاون تامین سرمایه راه آهن مطرح کرد؛
استارتاپ‌ها و ایده بازار صنعت حمل ونقل ریلی

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برگزاری ایده بازار صنعت حمل و نقل ریلی و حمایت‌های شرکت راه آهن از طرح‌های بدیع و نو، بسترهای مناسبی را برای انجام سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها در این حوزه فراهم می‌کند.
نورالله بیرانوند افزود: در دنیای کسب وکار و رونق استارتاپ‌ها و فعالیت شرکت‌های استارتاپی در بخش‌های مختلف اقتصادی، تحولات بزرگی را به وجود آورده است و فعالیت این شرکت ها در حوزه ریلی می تواند منشا تحولات بزرگی در این عرصه باشد.
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت و ارائه خدمات مطلوب حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر یک ضرورت انکارناپذیراست، اظهارداشت: فعالیت شرکت های استارتاپی در این حوزه می تواند مزیت های رقابتی مناسبی را در صنعت حمل و نقل ریلی کشور به وجود آورد. معاون شرکت راه‌آهن یادآورشد: هدف ما از برگزاری رویداد بزرگ ایده بازار صنعت حمل ونقل ریلی، جمع آوری ایده های خلاقانه و نوآورانه در این بخش است و مراکز علمی و دانشگاهی، متخصصان فن و کارشناسان می توانند در فراخوان عمومی طرح های خود را در این زمینه ارائه کنند. بیرانوند از برگزاری ایده بازار صنعت حمل ونقل ریلی درمهرماه سال جاری توسط شرکت راه آهن با همکاری دانشگاه امیرکبیر خبرداد وافزود: این ایده بازار با چهار محوریت اینترنت اشیا، هوش تجاری، خدمات الکترونیک و افزایش بهره وری و تخصیص منابع برگزار می شود و ایده پردازان در این زمینه می توانند نسبت به ارسال ایده های جدید خود، تا ۱۵ مرداد ماه سال جاری به دبیرخانه این رویداد اقدام کنند. این مقام مسئول در شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: برای ورود استارتاپ ها در حوزه حمل ونقل ریلی کشور، راه آهن سال گذشته در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل ونقل ریلی با یک شرکت استارتاپی قراردادی را در زمینه های جمع آوری و پردازش اطلاعات در حوزه ریلی منعقد کرد که هم اکنون ارزش افزوده مناسبی را برای ذینعفان به وجود آورده است. معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در پروژه ایده بازار ریلی هدف بلند مدت راه آهن شکل گیری یک بازار بزرگ عرضه و تقاضای ایده های نو است تا طرح های خلاقانه که توجیه اقتصادی دارند شکل تجاری گرفته و شاهد رونق پایدار کسب و کار در این بخش باشیم. بیرانوند یادآورشد: همه ایده پردازان می توانند ایده های جدید خود را در زمینه های تسهیل حمل و نقل بار، مسافر، تامین ناوگان، توسعه خطوط، علایم و ارتباطات و سایر تجهیزات مورد نیاز در حوزه ریلی را ارائه کنند تا همه متصدیان حمل ونقل و شرکت های حمل ونقل ریلی از این ایده ها در تولید ثروت و درآمد استفاده کنند. معاون تامین سرمایه واقتصاد حمل ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: استارتاپ ها محصول انقلاب در صنعت فناوری اطلاعات هستند و همواره در بخش های مختلف اقتصادی به اجرایی شدن طرح های خلاقانه کمک می کنند تا در یک فضای رقابتی همگان از تکنولوژی های جدید استفاده کنند.