زهرا ایرانشاهی طراحی یک سیستم مدیریت کیفیت جامع برای سازمانها میتواند موجب بهبود عملکرد آنها شود و کیفیت بالاتر خدمات به ارباب رجوع نیز با توجه به گسترش فعالیت سازمانها و نهادهای خدماتی امروزه از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابر قول عباس مسیبی، سرپرست روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفتوگو با […]
زهرا ایرانشاهی
طراحی یک سیستم مدیریت کیفیت جامع برای سازمانها میتواند موجب بهبود عملکرد آنها شود و کیفیت بالاتر خدمات به ارباب رجوع نیز با توجه به گسترش فعالیت سازمانها و نهادهای خدماتی امروزه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بنابر قول عباس مسیبی، سرپرست روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفتوگو با خبرنگار جمله، با آغاز تحریمهای اخیر اقتصادی از میان انواع حملونقل، صنعت هوایی بیشتر ضربه خورده است اما این قضیه موجب نشده تا سازمانها و شرکتها از ارائه خدمات با کیفیت سرباز بزنند.
این در حالی است که مدیرکل دفتر ایمنی و تضمین کیفیت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز از پایش خدمات ارائه شده در این مجموعه با هدف بهبود کمی و کیفی خدمترسانی خبر داد.
مجتبی شمسنژاد نیز با اشاره به اینکه رعایت و پیادهسازی کلیه دستورالعملها و قوانین وضع شده داخلی و بینالمللی در صنعت فرودگاهی در دستور کار مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قرار دارد، اظهار داشت: در همین راستا و با توجه به ضمیمه ١٤ کنوانسیون شیکاگو و سند ٩٧٧٤ ایکائو اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بین المللی امام (ره) انجام گرفت و این گواهینامه در بهمن ماه سال گذشته از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت شد.
وی ادامه داد: گواهینامه فرودگاهی برای بازه زمانی یکساله صادر می شود و هم اکنون در حال همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری برای تمدید گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هستیم و اقدامات لازم برای این منظور در حال انجام است.
شمسنژاد افزود: راه اندازی اداره ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست (HSE) با هدف به حداقل رساندن تاثیر فعالیت ها بر محیط زیست و حفظ ایمنی افراد و تجهیزاتی که در شهر فرودگاهی حضور دارند از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه برای ارتقاء سطح ایمنی است.
وی با بیان اینکه تاکنون تنها خدمات ارائه شده در ترمینال مسافری شهر فرودگاهی مورد بررسی و پایش قرار می گرفت افزود بر اساس سیاست های جدید شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که از سوی مدیرعامل این مجموعه ابلاغ شده کلیه خدمات ارائه شده در بخش های مختلف شهر فرودگاهی شامل پهنه هوانوردی و منطقه آزاد تجاری توسط دفتر ایمنی و تضمین کیفیت پایش خواهند شد تا شاهد رشد کمی و کیفی این خدمات در تمام مجموعه باشیم.
کسب رضایت مراجعان فرودگاهی در مهرآباد بهعنوان پر ترافیکترین فرودگاه کشور، حاصل تعامل هیات مدیره یکدیگر است
در همین زمینه، ریيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران نیز با بيان اينکه تلاش برای تسريع در انجام پروژه های فرودگاه مهرآباد در حقيقت تعجيل در ارتقای خدمات فرودگاهی است، اظهار داشت: اولويت انجام پروژه ها بايد در مدار بهبود خدمات و تسهيل در گردش کار مسافران باشد.
سیاوش امیرمکری اضافه کرد: تعامل هیات مدیره با مسائل مهرآباد در اصل طی کردن مسیری نزدیک برای کسب رضایت کثیری از مراجعان فرودگاهی در پر ترافیکترین فرودگاه کشور است. وی همچنین بر انجام اقدامات لازم به منظور ارتقای خدمات فرودگاهی و ایمنی پروازها و سرعت در اعزام و پذیرش با رفع موانع و تعیین تکلیف نهایی تاکید کرد. امیرمکری با بیان اینکه این جلسات می تواند در جهت توسعه فرودگاه و رفع موانع و مشکلات و ارائه راهکارهای موثر تاثیرگذار باشد، گفت: حتی میتوانیم برای دریافت راهکارهای لازم در بعضی پروژهها و بهمنظور سرعتدهی و نتیجهبخشی سریعتر آن با وزیر و راهوشهرسازی مذاکره کنیم.
امیرمکری با تاکید بر رفع موانع سطوح پروازی و اعلام برنامه زمانبندی بر اساس اولویت تعیین شده از طرف فرودگاه مهرآباد در خصوص پنچ پروژه دیگر فرودگاه از جمله پروژه های احداث فودکورت ترمینال ۲، افزایش مساحت سالن عمومی ترمینال ۲ و پروژه peir و توسعه ترانزیت ترمینال یک تاکید کرد. نحوه تسریع در عملیات نصب و راه اندازی سیستم سوئیچینگ، پیگیری مشکلات بهره برداری از پروژه نصب ILS باند ۲۹ راست، بهسازی و نوسازی ترمینال ۳ و همچنین برنامه ریزی برای تعویض و نوسازی پله های برقی و آسانسورهای ترمینال های مهرآباد از جمله مسائلی بود که امیرمکری به آنها پرداخت.
گفتنی است که بر اساس معیارها و مقررات ملی و بینالمللی حاکم بر استمرار خدمترسانی مطلوب و باکیفیت، ایمن و مطمئن در صنعت هوانوردی و حملونقل هوایی راهبری، مدیریت، نگهداری و توسعه فرودگاهها، سامانههای هوانوردی کشور و مدیریت ترافیک هوایی کشور به عنوان مهمترین ارکان زیرساختی این صنعت در ایران بر عهده شرکت فرودگاهها است. بررسی وضعیت ارائه خدمات فرودگاهی در فرودگاههای کشور نیز پس از بررسی میزان و کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارشناسان دفتر نظارت بر خدمات فرودگاهی این شرکت انجام میشود که در این راه، ASQ یا ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات فرودگاهی از دیدگاه مسافران هوایی نیز میتواند بهترین راه سنجش چنین خدماتی باشد.
ASQ همچنین به ما میگوید که ما باید در چه مولفههایی در فرودگاهها سرمایهگذاری کنیم و باید به فرهنگ و سلایق مردم منطقهای که فرودگاه در آن قرار دارد، توجه شود. همچنین به ما نشان می دهد که چگونه از سرمایهگذاری در فرودگاهها بهترین نتایج را بگیریم.