عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ودریانوردی اظهار داشت: در حال حاضر تقریباً تمام محوطه‌های انباری بندر امام خمینی (ره) پر شده و اگر صاحبان کالا بار را از بنادر خارج نکنند، احتمالاً کشتی‌های در انتظار نوبت مستقر در لنگرگاه در این بندر به دموراژ خواهند خورد. محمدعلی حسن‌زاده درخصوص […]

عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ودریانوردی اظهار داشت: در حال حاضر تقریباً تمام محوطه‌های انباری بندر امام خمینی (ره) پر شده و اگر صاحبان کالا بار را از بنادر خارج نکنند، احتمالاً کشتی‌های در انتظار نوبت مستقر در لنگرگاه در این بندر به دموراژ خواهند خورد.
محمدعلی حسن‌زاده درخصوص اهمیت بنادر کوچک و نقش این بنادر در تجارت کشور به‌خصوص در زمان تحریم‌ها اظهار داشت: این بنادر هم‌اکنون ازنظر وزنی در حدود ۷.۵ درصد از وزن کالاهایی که از طریق بنادر و حمل‌ونقل دریایی جابه‌جا می‌شوند را منتقل می‌کنند.
وی ادامه داد: قطعاً این میزان به‌واسطه کالای ملوانی که به این بنادر می‌آید و هنوز از نظر تناژ محاسبه نمی شوند در صورت حساب شدن، بیشتر خواهد شد. در همین خصوص ازنظر ارزشی حدود ۹.۲ درصد کل ارزش کالاهایی که در بنادر جابه‌جا می‌شوند از طریق بنادر کوچک منتقل می شوند.
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در بحث اهمیت این بنادر در دوران تحریم باید گفت که به‌واسطه اینکه در آن‌ها شناورهای کوچک پهلو می‌گیرند و امکان ترددشان به خیلی از کشورهای همجوار وجود دارد، صاحبان کالا می‌توانند بخشی از کالاهایشان را از طریق این بنادر و شناورهای سنتی و کوچک صادر یا وارد کنند. نکته مهم در خصوص این شناورها این است که قیدوبندهای مربوط به شناورهای بزرگ متوجه آن‌ها نیست.

نقش بنادر کوچک در مثبت شدن تراز تجاری کشور
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص نقش بنادر کوچک در تراز تجاری کشور گفت: بنادر کوچک با توجه به اینکه شهرهای همجوارشان می‌توانند در پسکرانه خود، معادن و کارخانه‌های صنعتی داشته باشند و اینکه محدوده‌های جمعیتی‌شان فراتر از خود شهر بندری باشند، بدون شک نقش بسزایی در کاهش هزینه حمل و نهایتا قیمت تمام‌شده کالاها خواهند داشت. یعنی به‌جای اینکه کالا زمینی به بنادر دورتر بروند از پسکرانه به این بنادر آمده و با جابه‌جایی آن‌ها کاهش قیمت تمام‌شده را به همراه دارد. موضوعی که درنهایت می تواند با افزایش حاشیه سود، منجر به افزایش صادرات می شود. درمجموع این شرایط در یک بازه زمانی طولانی‌تر تأثیر مثبتی در تراز تجاری کشور خواهد داشت.

آماده‌سازی مدل‌های واگذاری بنادر کوچک تا سه ماه آینده
حسن‌زاده درباره اینکه سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌هایی برای توسعه این بنادر در سطح کشور به‌خصوص در جنوب دارد، اظهار داشت: بر اساس مصوبه سازمان مدل‌های واگذاری این بنادر مشخص‌شده و اقدامات مترتب بر آماده‌سازی قراردادها و تشریفات واگذاری بنادر کوچک در حال انجام است. بنا داریم انشاالله تا سه ماه آینده قراردادها، مدل‌های واگذاری، بحث جزئیات و طرح کسب‌وکار برای هریک از بنادر مدنظر آماده‌شده تا اکران عمومی برای شناسایی سرمایه‌گذار و راهبر صورت گیرد.

شناسایی ظرفیت بنادر کوچک کشور جهت واگذاری به بخش خصوصی
وی در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بنادر کوچک و مشوق‌های در نظر گرفته‌شده در این زمینه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فرض ما در سازمان بر این است که تمام بنادر کوچک را به بخش غیردولتی چه خصوصی و چه تعاونی واگذار کنیم. در این خصوص مصوباتی داشته‌ایم و در کنار آن مطالعاتی که ظرفیت این بنادر را احصاء کرده و در حال حاضر مدل‌های سرمایه‌گذاری برای بنادر جنوبی کشور شناسایی شده‌ است. وی ادامه داد: روش‌های اجرای کار و نقشه اقدامات اجرایی هم تهیه شده و ظرف چند ماه آینده این بنادر اکران عمومی خواهند شد. به استناد این موارد مشخص خواهد شد که در هر بندر در استان بوشهر، خوزستان و یا هرمزگان آن بندر در چه بخش‌هایی ازنظر سازمان در بخش زیرساخت‌ها ضرورت به احداث یا تکمیل توسط سازمان یا سرمایه گذار دارد و درصدد هستیم تا تسهیلاتی هم از محل وجوه اداره شده به منتخبین سرمایه‌گذاری این بنادر تخصیص دهیم.
حسن‌زاده گفت: به استناد تفکیک وظایف و اقدامات اجرایی که قرار است بین سازمان و بخش خصوصی از جنبه حاکمیتی و جنبه اجرا زیرساخت وجود داشته باشد، در ادامه اکران عمومی را خواهیم داشت. به این طریق شرکت‌های علاقه‌مند بر اساس مدل کسب‌وکاری که برای آن بندر در نظر گرفته‌شده، طرح ارائه خواهند داد تا پس از انتخاب بهترین شرکت، قراردادی ۲۵ ساله با منتخبی که بهترین طرح سرمایه گذاری را ارائه کرده، امضا شود.

افزایش نرخ تخلیه بنادر نسبت به خروج کالا
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه همکاری سایر دستگاه‌ها در توسعه هرچه بیشتر بنادر تصریح کرد:‌ خوشبختانه در این زمینه مصوبات بسیار خوبی داشتیم اما بعضی از آن‌ها اجرایی نشده است. به‌عنوان مثال سازمان ملی استاندارد قبول کرد و طی صورت‌جلسه‌ای ابلاغی به همه صاحبان کالا این مسئله اعلام شد که استاندارد همزمان با قرنطینه و در زمان تخلیه نمونه برداری را انجام خواهد داد. متأسفانه بعضاً شاهد هستیم که دوستان در بنادر هنوز با این رویه‌های جدید همسو نیستند و شاهد هستیم که کالا همانند گذشته باید حتماً تخلیه و به انبار برود تا نمونه‌برداری انجام شود. این فرآیند ترخیص را حداقل ۷ تا ۸ روز طولانی‌تر می‌کند.
وی افزود: وقتی این زمان زیاد شود بار هم توسط کامیون‌ها دیرتر از بندر بیرون رفته و بابت این مسئله در خصوص تخلیه سایر کشتی‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد. همچنین قرار شد گمرک کالاهای اساسی را در کریدور سبز خودشان که تشریفات گمرکی کمتر و کوتاه‌تری دارد دسته‌بندی کنند. این امتیاز فعلا به صاحبان کالاهای دولتی داده می‌شود و بقیه کالاهای بخش خصوصی که بیش از ۶۰ درصد کالاهای اساسی موجود بندر امام را به خودشان اختصاص می‌دهند، هنوز مشمول این امتیاز نشده‌اند که این مسئله خود حداقل یکی، دو روز به زمان خروج کالا از بندر اضافه می‌کند و پروسه خروج کالا طولانی‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: در بحث راه‌آهن هم انتظار داریم که حداقل بتواند روزی ۱۵۰ واگن را اختصاص داده و در بحث مسیر هم اولویت سیر داشته باشند. اتفاقی که هنوز نیفتاده و ظرفیت کمی داده‌شده است. سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در بعضی روزها با بیش از ۲ هزار کامیون مشخصاً کالای اساسی را جابه‌جا می‌کردند اما چند روزی است که تعداد کامیون‌ها کمتر شده است. این مسئله باعث ذخیره موجودی کالای اساسی به‌خصوص در بندر امام شده و نرخ تخلیه بیش از خروج کالا از بندر است. هر چند سازمان حمل و نقل کمبود کامیون برای حمل را به دلیل عدم تقاضای صاحبان کالا برای خروج کالاهای خود از بندر می داند.