
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون سهم ریل از ترانزیت کالا ۱۵ درصد است، گفت: برای افزایش سهم ریل برنامه ریزی کرده ایم. محمد اسلامی با اشاره به تلاش دولت برای افزایش سهم ریل در ترانزیت کالا گفت: اکنون حدود ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی از مرزهای ما با ریل و جاده جابجا […]
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون سهم ریل از ترانزیت کالا ۱۵ درصد است، گفت: برای افزایش سهم ریل برنامه ریزی کرده ایم.
محمد اسلامی با اشاره به تلاش دولت برای افزایش سهم ریل در ترانزیت کالا گفت: اکنون حدود ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی از مرزهای ما با ریل و جاده جابجا می شود و سهم ریل از این ترانزیت حدودا ۱۵ درصد است. وی ادامه داد: با تسهیلاتی که فراهم شده و مزیتهایی که شرکت راه آهن در تعاملات فی مابین با کشورهای همسایه ایجاد کرده است، این سهم در حال افزایش است.
اسلامی با اشاره به برنامهریزی برای تکمیل شبکه ریلی بینالمللی ایران گفت: اتصال ریل کشور به دو کشور عراق و آذربایجان را در برنامه داریم. در مورد آذربایجان اتصال آستارا-آستارا برقرار است و اکنون احداث راهآهن از رشت به آستارا را در دست اجرا داریم که بتوانیم شبکه ریلی کشور را به شبکه راه آهن منطقه کاملا متصل کنیم. این یکی از اولویت های مهم ماست. وی افزود: هفته گذشته نیز برای اولین بار بعد از توقف چند ساله اولین قطار مسافربری ما از تهران به سمت آنکارا حرکت کرد. اکنون این خط فعال شده و مردم می توانند بیش از پیش از سفر ریلی استفاده کنند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی اتصال راهآهن به عراق هنوز شروع نشده است، گفت: اکنون ایران خط ریلی را تا نقطه مرزی احداث کرده است. برای اتصال یک پل و ۳۵ کیلومتر ریل داخل خاک عراق باقی مانده است که در حال رایزنی با کشور عراق برای احداث این خط هستیم. وی ادامه داد: امیدواریم عملیات هماهنگی احداث این خط سریعتر خاتمه یافته تا بتوانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم.
معاون ناوگان شرکت راهآهن خبر داد؛
تکمیل ساخت ۱۴ مرکز سوختگیری قطار
در ۱۰ منطقه راهآهن تا دو سال آینده
معاون ناوگان شرکت راهآهن از تکمیل عملیات ساخت ۱۴ مرکز سوختگیری در ۱۰ منطقه راهآهن کشور تا دو سال آینده خبر داد و گفت: شناسایی ۱۹ مرکز در ۱۸ منطقه دیگر نیز در دستور کار شرکت راهآهن است. محمدهادی ضیایی مهر در پنجمین جلسه شورای مدیران مناطق اظهار داشت: برای ساماندهی جایگاههای سوخت در مناطق ریلی هماکنون عملیات ساخت ۱۴ مرکز سوختگیری در ۱۰ منطقه آغاز شده و انتظار داریم تا دو سال آینده شاهد تکمیل این ۱۴ مرکز سوختگیری باشیم و شناسایی ۱۹ مرکز در ۱۸ منطقه دیگر نیز در دستور کار شرکت راه آهن است. وی با اشاره به اهمیت سیر قطارهای امداد و نجات در مواقع ضروری در خطوط ریلی کشور، افزود: ساماندهی قطارهای امداد و نجات یکی از مهمترین برنامههای شرکت راه آهن با استفاده از تجربه کشورهای خارجی در کل شبکه ریلی است تا در مواقع اضطراری با استفاده از واگنهای اورژانسی عملیات امداد و نجات به فوریت انجام شود.
بهبود وضعیت ناوگان باری و مسافری از مهمترین برنامههای شرکت راهآهن در این بخش است و انتظار داریم با توجه به قراردادهای تعمیر و نگهداری با شرکتهای پیمانکاری تعداد واگن ها و لکوموتیوهای مناسب در شبکه افزایش یابد.
وی افزود: برای تمرکززدایی و ساماندهی مراکز تعمیرات لکوموتیو در مناطق، در مرحله نخست صدور مجوزهای لازم برای شش منطقه و در مرحله بعدی برای شش منطقه دیگر در دستور کار قرار گرفته تا در مجموع در ۱۲ منطقه، تعمیرات مورد نیاز به سهولت انجام شود. معاون ناوگان شرکت راهآهن با بیان اینکه در سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت صیانت از لکوموتیوها به عنوان سرمایههای اصلی شرکت راهآهن مورد توجه جدی قرار گرفته است گفت: برای حفظ زیبایی ظاهری لکوموتیوها مقرر شده هر هفته حداقل یک بار لکوموتیوها شستشو شوند و در صورت نیاز به رنگآمیزی نسبت به رنگ کردن آنها در مناطق اقدام شود.
طبق گزارش روابط عمومی شرکت راهآهن در ادامه این جلسه در ابتدای این جلسه قائم مقام راهآهن گفت: افزایش تعداد لکوموتیوها و واگن های باری و مسافری در خطوط ریلی در ماه های اخیر نشان از همت بالای همکاران، برای افزایش حمل وبار ومسافر با وجود تحریم های ظالمانه است.
«حسین عاشوری» در این جلسه تاکید کرد: با توجه به ضرورت استفاده بهینه از لکوموتیوهای موجود در خطوط ریلی کشور به عنوان یکی از اصلی ترین سرمایه های راه آهن، تعمیر و بازسازی لکوموتیوهای متوقف درمناطق مختلف ریلی در دستور کار معاونت ناوگان راه آهن قرارگرفته تا وضعیت سیر لکوموتیوهای باری و مسافری درشبکه بهبود پیدا کند.
قائممقام راهآهن با بیان اینکه رفع مسایل و مشکلات مناطق مختلف ریلی در زمینه های مختلف در ستاد مرکزی پیگیری می شود، گفت: برای رفع کمبودها در مناطق، انتظار ما این است که پس از صدور مجوز، مدیران مناطق تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری کنند.
شایان ذکر است: پنجمین جلسه شورای مدیران مناطق راه آهن با حضور قائم مقام، معاون ناوگان، مدیران ستادی و مدیران ۲۱ منطقه ریلی کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و کمبود نیروی انسانی، بازرسی مستمر از واگن های مسافری درمناطق، تعیین تلکیف آیین نامه کیلومتراژ راهبران لکوموتیوها، بهبود تعمیرات واگن های مسافری و باری در ایستگاه ها و ساماندهی مخازن و تسهیل سوخت رسانی، از مهمترین مسایل مطرح مدیران مناطق ریلی کشور در این جلسه بود.
همچنین تامین قطعات مورد نیاز برای تعمیر لکوموتیوها، بومی گزینی لکوموتیورانان، رفع خرابی دیزلها، بازسازی و تامین چرثقیل مورد نیاز مناطق و ساخت آشیانه و ساختمان دپو در مناطق و نصب دوربین در لکوموتیوها از دیگر مسایل مطرح در پنجمین جلسه شورای مدیران مناطق با قائم مقام راه آهن بود.