دولت ترکمنستان، نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را به ابتکار «قربان قلی بردی محمد اف» رئیس جمهوری این کشور در مردادماه امسال با مشارکت پنج کشور ساحلی این دریا در منطقه گردشگری “آوازه” برگزار کرد. دبیرخانه این همایش در عشق‌آباد هدف از برگزاری آن را بررسی نقش دریای خزر در روندهای جهانی و […]

دولت ترکمنستان، نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را به ابتکار «قربان قلی بردی محمد اف» رئیس جمهوری این کشور در مردادماه امسال با مشارکت پنج کشور ساحلی این دریا در منطقه گردشگری “آوازه” برگزار کرد. دبیرخانه این همایش در عشق‌آباد هدف از برگزاری آن را بررسی نقش دریای خزر در روندهای جهانی و توسعه سرمایه گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز که برای شرکت و سخنرانی در «نشست مشترک وزرای حمل‌و‌نقل پنج کشور ساحلی دریای خزر با هدف توسعه همکاری‌ها» به ترکمنستان سفر کرده بود، در ادامه سفر دور روزه خود، برای شرکت در «همایش اقتصادی خزر» و همچنین حضور در «نشست موضوعی چشم انداز همکاری‌های حمل ونقلی در دریای خزر» به منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان نیز سفر کرد.
اسلامی همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و در حاشیه برگزاری نشست‌های فوق‌الذکر، ملاقات‌های دو جانبه‌ای با وزرای حمل ونقل کشور‌های ساحلی دریای خزر داشته است. ضمن اینکه سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شهرام آدم نژاد معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی ایران و وزارت امور خارجه، وزیر راه وشهرسازی را در این سفر دو روزه به ترکمنستان همراهی می‌کردند.

توسعه همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور در بخش حمل ونقل ریلی
همانطور که عنوان شد، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به همراه وزیر راه و شهرسازی برای شرکت در نشست مشترک وزرای حمل‌ونقل پنج کشور ساحلی دریای خزر به ترکمنستان سفر کرده بود و در این سفر با مدیرعامل و معاونان شرکت سهامی راه آهن ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. سعید رسولی در دیدار با مدیرعامل و معاونان شرکت سهامی راه آهن ترکمنستان و شرکت بهره‌بردار آژانس‌های راه آهن ترکمنستان راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور در بخش حمل ونقل ریلی را بررسی کردند.
همچنین در دیدار معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با قائم مقام و معاون بازرگانی راه‌آهن قزاقستان در این سفر، مسایل مختلف نحوه اعزام قطارهای کانتینری چین به ایران و بالعکس و اجرای تعهدات مصوب در پروتکل های کریدور کانتینری چین مورد بررسی قرار گرفت. در این دیدار مقرر شد جزئیات بیشتر موضوع مورد بررسی قرار گرفته تا در دستور کار دیدار مدیران عامل راه آهن ایران و قزاقستان قرار گیرد تا مسایل و مشکلات فعلی کریدور کانتینری چین، با اولویت مورد بررسی و ساماندهی شود.
در این سفر مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با معاونین وزرای حمل‌و‌نقل جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، راهکارهای توسعه همکاری‌های ریلی و حمل‌و‌نقلی بین ایران و جمهوری آذربایجان و ترکمنستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.
گفتنی است که تشکیل کمیته‌های راهبری و کارگروه‌های تخصصی برای پیگیری و اجرایی شدن تصمیمات نشست مشترک وزرای حمل‌ونقل پنج کشور ساحلی دریای خزر و آغاز همکاریهای همه جانبه بین کشورهای ساحلی خزر و نیز با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان از مهمترین محورهای دیدار مدیرعامل راه آهن ایران با معاونین وزرای حمل و نقل جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بود.

میثاق همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر
براساس این گزارش، ۲۱ مرداد، روزی است تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر با هم میثاق بستند و در نشست مشترک وزرای حمل‌و‌نقل پنج کشور ساحلی دریای خزر، مسئولان و مقام‌های بلندپایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای ساحلی موضوع همکاری در حوزه دریای خزر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
احمد قربانف، سفیر جمهوری ترکمنستان در اینباره گفت: دولت کشورش به همین منظور از مسئولان ایرانی در وزارتخانه‌های صنعت-معدن – تجارت و راه و شهرسازی و سازمان‌های مرتبط و نیز استاندارهای مرزی ایران از جمله استاندار مازندران برای شرکت در این همایش دعوت کرد. لازم به توضیح است که برگزاری نشست و همایش برای بررسی وضعیت دریای خزر نخستین بار بعد از آنکه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه آن را در پنجمین دور نشست سران همسایه خزر در شهر ساحلی “آکتائو” قزاقستان مطرح کرد، توسط رئیس جمهوری ترکمنستان با هدف تحکیم مناسبات همجانبه به ویژه اقتصاد کشورهای حاشیه خزر پیشنهاد شد.
این کشورها در سال ۱۳۸۲، کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند و تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ را روز دریای خزر نامیده و لازم الاجرا شدن آن را به‌عنوان یک رخداد مهم محیط زیستی، جشن گرفتند.
اهمیت این کنوانسیون منطقه‌ای در این است که تنها معاهده مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات بوم‌سازگان منحصر به فرد دریای خزر است.