مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس و فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، با تبریک با تاخیر روز جهانی دریانورد به دریائیان […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی که در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس و فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، با تبریک با تاخیر روز جهانی دریانورد به دریائیان و سختکوشان عرصه دریا و تبریک اعیاد سالروز بازگشت آزادگان میهن اسلامی گفت: امسال جامعه دریایی و مدیران ارشد ارگان‌های دریایی تصمیم داشتند مراسم را به‌صورت تلفیقی و بین این دو مناسبت برگزار کنند.
به گزارش جمله، محمد راستاد با بیان اینکه هنوز ناوگان کشتی‌های تحت مالکیت و بنادر تجاری کشور ظرفیت‌های خالی زیادی دارد، گفت: خوشبختانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسبی که به‌خصوص در دالان‌های ترانزیتی منطقه داریم و همچنین اندازه اقتصاد کشور، بازار مصرف داخلی و محیط پیرامون می‌توانیم این نوید را بدهیم که کشور قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادر را دارد.
وی ابراز امیدواری کرد: مناسبت‌هایی مانند این روز که باعث تازه شدن دیدارها می‌شود و همچنین فراهم شدن زمینه گردهمایی‌های دریایی و دیدارهای چهره به چهره در این مناسبت‌ها و گردهمایی‌ها باعث همکاری‌های بیشتر بین جامعه دریایی کشور و تداوم آن شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این روزها شاهد آن هستیم که حداکثر فشارها از ناحیه تروریست‌های اقتصادی متوجه کشورمان شده است، اما دریائیان عزیز ثابت کرده‌اند با توان و همتی که داشته‌اند هیچگونه تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی کشور را دچار مخاطره کند.
راستاد ادامه داد: تا این عزیزان در کشور حضور دارند هیچ واهمه‌ای از تروریست‌ها چه از نوع اقتصادی و چه از سایر انواع نخواهیم داشت. در همین جا به همه همکاران درجامعه دریایی کشور خدا قوت می‌گوییم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دریایی بودن کشور ما یک مزیت است، گفت: از دوران باستان دریایی بوده‌ایم و ایرانیان همواره برای معیشت و تجارت و حفاظت از کشور به دریا رفته‌اند و هیچکس نتوانسته و نخواهد توانست کشور ما را از این وضعیت طبیعی محروم کند.
وی اظهار کرد: باید بیشتر از دریا بهره می‌بردیم و استفاده می‌کردیم و کماکان هم فرصت‌های زیادی داریم که از نعماتی که در دریاست بیش‌تر و بهتر بهره ببریم. مهم این است که حداکثر استفاده را از بخش دریایی ببریم. محمد راستاد با اشاره به فرصت‌های اشتغال‌زایی زیادی که در دریا وجود دارد، توضیح داد: در نوار ساحلی نباید دغدغه اشتغال داشته باشیم. جوانان زیادی جویای کار هستند و دریا خوان گسترده‌ای است که برایمان فراهم است. قاعدتا شهرهای بندری ما در جنوب باید شهرهایی آباد و پررونق باشند. الان زمان این است که کلان شهرهای ما در نوار ساحلی جنوب شکل بگیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با توجه با بحران منابع آب با هزینه‌های سنگین آب شیرین تولیدی از دریا باید به شهرهایی که صدها کیلومتر از دریا فاصله دارند، منتقل شود. این موضوع بهانه‌ای است تا مردم را به تمرکز جمعیت در نوار ساحلی تشویق و از هزینه‌های تحمیلی به کشور جلوگیری کنیم. همچنین باید تمرکز صنایع وابسته به آب که می‌توانند در کنار سواحل بهره‌وری بالاتری داشته باشند باید در دستور کار قرار گیرد. راستاد تصریح کرد: یکی از مواردی که سازمان بنادر دنبال می‌کند این است که در پسکرانه‌ها به خصوص در بنادر مهم کشور که رونق صنعتی و ایجاد صنعت در آنها فراهم است صنایع با ارزش افزوده تولید کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: هنوز ناوگان کشتی‌های تحت مالکیت و بنادر تجاری کشور ظرفیت‌های خالی زیادی دارد، اما خوشبختانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسبی که به‌خصوص در دالان‌های ترانزیتی منطقه داریم و همچنین اندازه اقتصاد کشور، بازار مصرف داخلی و محیط پیرامون می‌توانیم این نوید را بدهیم که کشور قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادر را دارد.
وی افزود: به‌طور مسلم ناوگان و بنادر کشور صرفا نمی‌توانند در خدمت صادرات و واردات خودمان باشند. می‌توانیم در زمینه تجارت و حمل و نقل جهانی با استفاده از ظرفیتی که داریم نقش‌آفرینی کنیم. ناوگان ما جزو ناوگان‌های مهم منطقه به حساب می‌آید و بنادر کشورمان هم ظرفیت قابل توجهی دارند و جدای از صادرات و واردات در زمینه ترانزیت و ترانشیپ کالا می‌توانند نقش آفرینی کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شیلات و تولید و مصرف آبزیان بیان کرد: به‌رغم اقدامات بسیار خوبی که در این بخش به‌خصوص شیلات انجام شده، برای پروژه‌های در قفس و میگو کماکان میانگین یا سرانه مصرف آبزیان در کشورمان نسبت به میانگین جهانی زیاد است و این یکی از حوزه‌هایی است که کشور می‌تواند از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی آن بهره برد.
به گفته راستاد خوشبختانه در حوزه صنایع دریایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور قابل توجه است و قوانین و مقررات هم به کمک این بخش آمده است.
وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اخیرا شاهد دو پروژه مهم در صنایع دریایی کشور بودیم؛ یکی مراحل ساخت دومین کشتی تانکر افروماکس و پروژه دیگر هم اولین تعمیرات کشتی‌های نفتکش وی ال سی سی در داخل که جزو پروژه‌های مهمی حساب می‌شود که در صنایع دریایی کشور شکل گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در طرح تحول صنایع دریایی بنا شده است همه نیازهای صنایع داخلی به‌خصوص ناوگان منطقه‌ای صنعت نفت و همچنین عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی از طریق صنایع داخلی تامین شود. در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی همه سفارش‌های خود را به صنایع داخلی سپرده است.
راستاد درخصوص تامین امنیت دریایی و حفاظت از مرزهای کشور بیان کرد: به‌رغم اینکه بسیاری از کشورها وابسته به نیروهای دریایی خارجی هستند، ما این افتخار را داریم که نه تنها نیروهای دریایی کشورمان به خوبی از مرزها دفاع کرده‌اند، بلکه یک دهه است که در مسر تجارت جهانی، یعنی از شرق به غرب، با استفاده از ناوگان نیروی دریایی توانسته‌ایم امنیت ناوگان تجاری در سواحل پرخطر سومالی را تامین کنیم. این موضوع نشان دهنده قدرت و اقتدار دریانوردان و نیروهای دریایی ما در حفظ امنیت ناوگان تجاری در سطح بین‌المللی است.