
زهرا ایرانشاهی وزیر راه وشهرسازی کشورمان دیروز در آیین افتتاح بازسازی و مرمت مسجد جامع ساری که با همت خیّران این شهر بازسازی و مرمت شد، گفت: تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که هیچ پروژه عمرانی بهرغم مشکلات مالی دچار رکود نشود و از انواع و اقسام الگوهای مالی برای […]
زهرا ایرانشاهی
وزیر راه وشهرسازی کشورمان دیروز در آیین افتتاح بازسازی و مرمت مسجد جامع ساری که با همت خیّران این شهر بازسازی و مرمت شد، گفت: تمام تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که هیچ پروژه عمرانی بهرغم مشکلات مالی دچار رکود نشود و از انواع و اقسام الگوهای مالی برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده میکنیم.
محمد اسلامی بر لزوم تقویت بخش خصوصی برای سازندگی کشور تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از تولیدات ساخت داخل از برنامههای ما است و امروز تمام شرکتهای تولیدکننده را فعال کردیم تا تولید داخل رونق یابد. او در اینباره به ذکر مثالی پرداخت و خاطرنشان کرد: در گذشته از دانش بومی برای صنعت لکوموتیوسازی کشور استفاده نشده است، اما امروز تمام شرکتهای تولیدکننده لکوموتیو فعال شده و به مدار تولید آمدند.
این سخن وزیر راه وشهرسازی درباره عدم استفاده یا بهتر است بگوییم استفاده کم از ظرفیت و توان بخش خصوصی و داخلی کشور به ویژه در صنعت ریلی همانقدر درست است که اهتمام ویژه این وزارتخانه بر استفاده از توان داخل در زمان فعلی. در حال حاضر شرکت مپنا، شرکت واگنپارس، واگنسازی تهران، پلورسبز، ایریکو شرکتهای واگنسازی داخلی هستند که به عنوان مثال واگنسازی تهران سال گذشته قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن مترو را در کارنامه خود دارد و شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا نیز که در سال ۱۳۸۵ راه افتاده در سال ۸۹ موفق به تولید ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو با همکاری زیمنس شد. این شرکت خردادماه امسال نیز از یک دستگاه لوکوموتیو باری مپ ۲۴ ساخت شرکت مپنا رونمایی کرد و هماکنون نیز به صورت حرفهای نسبت به ساخت و تجهیز و تعمیر لکوموتیوهای باری و مسافری مشغول است.
داخلیسازی ۹۷۴ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو
این در حالی است که در چند ماه گذشته مدیرعامل شرکت راهآهن نیز وعده داد که در سال رونق تولید ۹۷۴ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در شرکتهای داخلی تولید و به شبکه ریلی کشور اضافه شود.
سعید رسولی ادامه داد: این تعداد شامل تولید ۴۰ دستگاه لکوموتیو، ۶۵۰ دستگاه واگن باری، ۲۴ دستگاه ریل باس، ۳۰ دستگاه واگن مسافری و بازسازی کامل ۲۳۰ واگن مسافری میشود.
رسولی با بیان اینکه ساخت این تعداد واگن و لوکوموتیو به ۱۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: طبق تفاهمنامهای که اواخر سال ۹۷ با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد، اعتبار مورد نیاز این طرح از محل ۲۰ درصد آورده متقاضیان، ۱۰۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۴۷۳ میلیارد تومان کمک دولتی تامین خواهد شد. رسولی افزود: نرخ سود این تسهیلات برای ساخت واگن مسافری و ریل باس ۱۲ درصد و برای تولید لوکوموتیو و واگن باری ۱۳ درصد است و مابه التفاوت این نرخ سود را دولت پرداخت خواهد کرد.
معاون وزیر راهوشهرسازی رونق تولید، ارتقای بهرهوری، کاهش وابستگی صنعت حملونقل ریلی به خارج، خودکفایی و خود اتکایی، ایجاد فضای رقابتی برای تولید داخل، ایجاد بازار صادرات، تنوع بخشی به درآمدهای راهآهن، توجه به منابع انسانی و کارکنان راهآهن را جزو سیاستهای امسال راهآهن عنوان کرد و افزود: امسال دستیابی به خودکفایی، خود اتکایی و تاکید بر اقتصادی بودن تولید؛ رونق بازار تولید صنایع ریلی، تمرکز بر نقاط قوت و ایجاد فضای صادرات در بازارهای بینالمللی و منطقهای برای آنها در اولویت قرار دارد.
رسولی تصریح کرد: با برخورداری کشور از نیروهای مستعد و جوانان دلسوزی که امتحان خود را همچون سالهای هشتسال دفاع مقدس پس دادهاند، اعتقاد قلبی به تولید، اشتغال و رونق داخل داشته و بر همین مبنا کاهش وابستگی در صنایع ریلی به طور جد پیگیری میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، حملونقل ریلی را دارای ظرفیتهای بزرگی برای کاهش وابستگی به بودجه و جذب سرمایههای داخلی و خارجی دانست و گفت: فعالسازی این ظرفیتها مستلزم تسهیل و روانسازی قوانین و مقررا ت و تعریف دقیق بستههای حمایتی در جهت ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در حملونقل ریلی است.
مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: علیرغم همه تحریمهای ظالمانه علیه ملت و دولت، اتفاقات خوبی در بخشهای مختلف ریلی در حال پیگیری و رخ داد است و خبرهای خوشی پس از طی شدن روند پیشرفت و عملیاتی شدن آنها به سمع و نظر مردم شریف ایران خواهد رسید.
گفتنی است که همانطور که از سخنان مدیرعامل شرکت راهآهن هویدا است، توجه به اهمیت بهرهوری در شرکت راهآهن برای دستیابی به رشد و توسعه موزون هدف قرار گرفته است. چراکه این شرکت ظرفیت فوقالعادهای در شبکه، زیرساخت، ناوگان و سایر حوزههای راه آهن دارد که لازم است عملیاتی شوند.
ظرفیت تولید لکوموتیوهای ساخت داخل بالا است
این در حالی است که مدیرعامل شرکت مپنا نیز در گفتوگو با خبرنگار ما ظرفیت تولید سالانه این شرکت را ساخت ۱۲۰ لکوموتیو و ناوگان ریلی عنوان کرد و تصریح کرد که با بکارگیری نیروهای متخصص و ارتقای دانش فنی این ظرفیت قابل توسعه است.
احمد خدایی اضافه کرد: مپنا لکوموتیو مجهز به سالنهای بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست به منظور تولید انواع لکوموتیو و واگن است و ما برای تولید لکوموتیو صد درصد به دانش و توان لازم مجهز هستیم. آنطور که پیش از این نیز از زبان مسئولان این شرکت عنوان شده است، مپنا مصمم است طي ۲۰ سال آينده به مجموعهاي معتبر در سطح جهاني در زمینه توسعه ظرفيتهاي حملونقل ريلي تبديل شود.
همچنین گفتنی است که به طور کلی با تلاشها و همکاری وزارت راهوشهرسازی و شرکتهای خصوصی تا یک دهه پیش داخلی سازی تولید واگن های مسافری و باری در کشور ۳۰ درصد بود، اما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و با ارتقای توانمندیهای شرکت های داخلی، اکنون به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.