
وضعیت بنادر کشور در گفتوگوی مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی با شبکه العالم، موضوع گزارش دیروز در صفحه ۷ شماره ۴۶۱ روزنامه جمله بود که ادامه آن در این گزارش آمده است. به گزارش جمله، محمد راستاد از وضعیت نرمال روند واردات و صادرات کالا از طریق بنادر کشور خبر داد و خروج نفتکش توقیفی […]
وضعیت بنادر کشور در گفتوگوی مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی با شبکه العالم، موضوع گزارش دیروز در صفحه ۷ شماره ۴۶۱ روزنامه جمله بود که ادامه آن در این گزارش آمده است. به گزارش جمله، محمد راستاد از وضعیت نرمال روند واردات و صادرات کالا از طریق بنادر کشور خبر داد و خروج نفتکش توقیفی در جبلالطارق را نیز فقط منوط به حل مسائل فنی عنوان کرد.
آیا توقیف نفتکش انگلیسی در راستای اقدام انگلیسی ها علیه ایران بود؟
خیر به هیچ عنوان این دو با هم ارتباطی ندارند همانطور که عرض کردم توقیف نفتکش ما در واقع نفتکش عامل نفت جمهوری اسلامی ایران در جبل طارق کاملا غیرقانونی و مبنای حقوقی نداشت و در حالیکه این کشتی مرتکب تخلف و اقدامات مغایر با کنوانسیون های دریایی تحت تعقیب و توقیف قرار گرفت.
به طور کلی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ این که به اکثر کنوانسیون های بین المللی دریایی ملحق شده به عنوان یک کشور ساحلی که در قبال ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست دریایی در آبهای تحت مسئولیت و حاکمیت خودش مسئولیت دارد طبیعتا» تمام ناوگانی که در آبهای تحت حاکمیت ما تردد انجام می دهند باید از قوانین و مقررات بین المللی متابعت بکنند هر کشتی که تخلف داشته باشد طبعا» تحت تعقیب قرار خواهد گرفت و این موضوع فقط مربوط به کشور ما نیست تمام کشورهای ساحلی به نوعی مقررات دریایی را در آبهای تحت حاکمیت خودشان اعمال می کنند و همه ناوگان بین المللی صرف نظر از ملیت شان یا مبدا و مقصدشان موظف هستند که این قوانین را رعایت بکنند در غیر این صورت ممکن است تحت تبعات ناشی از تخلف از مقررات قرار بگیرند.
امنیت کنونی خلیج فارس و دریای عمان را چگونه ارزیابی می کنید؟
همانطور که بارها تاکید شده؛ در محدوده خلیج فارس و دریای عمان به علت آنکه ما دارای ناوگان مقتدر نیروی دریایی هستیم همواره توانسته ایم امنیت دریایی را تامین کنیم. ما نه تنها بواسطه این توانمندی، امنیت تردد دریایی کشتی های تجاری را در این منطقه تامین کرده ایم بلکه بیش از یک دهه است که نیروی دریایی ما در آبهای پرخطر سواحل سومالی که تحت تهدیدات دزدی دریایی قرار داشته، از ناوگان تجاری بین المللی مراقبت کرده است. این یعنی ناوگان ما حتی فراتر از آبهای تحت مسئولیت خودمان نیز در تامین امنیت ناوگان کشتیرانی تجاری مشارکت داشته است.
آیا سازمان بنادر و دریانوردی فقط مباحث فنی و تکنولوژی را بر عهده دارد یا هماهنگی با واحدهای نظامی برای تامین امنیت دریانوردی هم در حیطه وظایف آن تعریف شده است؟
سازمان بنادر و دریانوردی مرجع حاکمیتی دریایی کشور است در حوزه ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیط زیست دریایی، بنادر بازرگانی کشور و کشتیرانی تجاری. مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی، مسئولیت فنی در قبال ناوگان تجاری است اما هر جا که هماهنگی با نیروهای نظامی ضرورت داشته باشد بویژه در مواقعی که تخطی از مقررات صورت گرفته باشد، نیروهای نظامی و انتظامی به عنوان ضابط قضائی، وظیفه اجرای مقررات و پیشگیری از بروز تخلفات را بر عهده دارند.
درباره موضوع زیر پا گذاشتن قوانین توسط کشتی ها آیا شما درباره توقیف کشتی متخلف تصمیم گیری می کنید یا خیر؟
اگر چنانچه ناوگان تجاری تخطی از مقرراتی داشته باشند که ایمنی دریانوردی یا محیط زیست دریایی را دچار مخاطره کند، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان تخصصی متولی موضوع، مسئله را به مقامات و ضابطین قضایی منعکس می کند و بر اساس حکم مرجع قضائی و اقدام ضابطین قضائی، برخورد قانونی با شناورهای متخلف انجام می شود.
اگر ائتلاف دریایی مدنظر آمریکا تشکیل شود و ناوها و ناوچههای مختلف به منطقه گسیل شوند آیا این موضوع بر امنیت آبراه ها و تردد کشتی ها تاثیر منفی نخواهد داشت؟
وقتی یک جریان عادی تردد در آبراه ها و بنادر و منطقه ما برقرار هست و همانگونه که عرض کردم در چند ماه ابتدایی امسال بیش از سه هزار و پانصد فروند کشتی اقیانوس پیما عمدتاً خارجی در بنادر ما تردد داشته که این موضوع بیانگر آن است که ما توانسته ایم امنیت و ایمنی تردد را در این منطقه تامین کنیم. هنگامی که چنین جریان مبادله کالا و تردد کشتی در منطقه برقرار است به نظر می رسد حضور ناوگان خارجی در قالب ائتلاف بین المللی بجز ایجاد تنش و احساس ناامنی رهاورد دیگری نداشته باشد و چه بسا این ائتلافها و تلقین شرایط ناامن باعث افزایش حق بیمه کشتی ها از سوی شرکتهای بین المللی بیمه ای شود و این امر سبب افزایش هزینه حمل و نقل کالاها به منطقه شود که نتیجه تا الان همین بوده است. بنابراین تشکیل این ائتلاف هیچ کمکی به امنیت دریانوردی نخواهد کرد.
اصل شکل گیری ائتلاف دریایی یک مساله غیرقابل پذیرش است. حال اگر یک عنصر مجهول و نامشروع قصد حضور در این ائتلاف را داشته باشد، این موضوع هم خط بطلانی خواهد کشید بر مشروعیت این ائتلاف و حضورش در منطقه ما. به نظر میرسد در کنار تنش اولیهای که ناشی از تشکیل و حضور چنین ائتلافی خواهد بود، نام یک رژیم غاصب در این ائتلاف به عنوان یک شرمساری می تواند مطرح باشد که چگونه کشورهای منطقه می توانند بپذیرند که چنین رژیمی در ائتلافی حاضر باشد که بخواهد امنیت تردد دریایی در منطقه ای را تامین کند که امور تجاری و اقتصادی آن بدون هیچ مشکلی هم اکنون در حال انجام است.
آیا تحریم ها بر دریانوردی تاثیرگذار بوده است؟
بخش عمده ای از تجارت دریایی ما، از قدیم الایام تجارت منطقه ای بوده است. به هر حال بخش زیادی از بازار صادراتی ایران را کشورهای حوزه خلیج فارس تشکیل می دهند که فعالیتهای مرتبط با آن توسط ناوگان سنتی و سبک انجام می شود. بطور طبیعی اعمال برخی محدودیت ها و فشارهای تحریمی، اثر منفی بر این ترددها و تجارتها گذاشته اما خوشبختانه تردد ناوگان منطقه ای و واردات و صادرات به روال معمول خود ادامه یافته و تردد ناوگان ما به اغلب بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار است.
با توجه به تحریم های موجود و پیش بینی های آتی چه نگاهی به آینده دارید و برنامه شما در بخش بنادر چیست؟
خوشبختانه توانسته ایم اوج فشارهای تحریمی را با توان و قدرتی که در بخش ناوگان و بنادر داریم پشت سر بگذاریم. بر اساس آمارهای مستند موجود، روند کنونی ما رو به رشد و مثبت است. صف ورود کشتی ها را در بنادر خود داریم. این قدرت و توان را داریم که بتوانیم در ادامه هم بواسطه اتکا به ظرفیتهای داخلی در بنادر و ناوگان خود، به این روند رو به رشد ادامه دهیم ان شاء ا….