
وزیر راهوشهرسازی کشورمان با اشاره به برنامههای وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه گفت: مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی که بخواهم امروز از آن نام ببرم این است که بتوانیم ایمنی و ظرفیت عبور و مرور را افزایش دهیم. محمد اسلامی درباره رسالت وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه گفت: کشور ما […]
وزیر راهوشهرسازی کشورمان با اشاره به برنامههای وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه گفت: مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی که بخواهم امروز از آن نام ببرم این است که بتوانیم ایمنی و ظرفیت عبور و مرور را افزایش دهیم.
محمد اسلامی درباره رسالت وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه گفت: کشور ما پر ظرفیت و پهناوری است. هم تراکم و هم پراکندگی جمعیت در نقاط مختلف داریم، هم در جاهایی که پراکندگی وجود دارد و هم در نقاط متراکم در هر صورت باید راه بسازیم.
وی درباره در حوزه راه بیان کرد: مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی که بخواهم امروز از آن نام ببرم این است که بتوانیم ایمنی و ظرفیت عبور و مرور را افزایش دهیم. امروز با دو مسئله مهم مواجه هستیم؛ یکی محدودیت منابع است، اما باید زیرساختهای حمل و نقل را توسعه دهیم. طبیعی است که محدودیت منابع کار ما را با مشکلات مواجه میکند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مساله دیگر و از همه مهمتر این است که با افزایش اتومبیل و افزایش تردد نیاز داریم فرهنگ عبور و مرور را تغییر دهیم. امروز با یک قانون ستیزی و عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی مواجه هستیم که هر روز منجر به حوادث دلخراش میشود.
عضو کابینه دوازدهم توضیح داد: از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه، حدود ۶۶ هزار کیلومتر آن اتوبان است، در این اتوبانها که چند خط رفت و برگشت مستقل دارد، تصادفهای شدید و غیر قابل قبول داریم. همچنین در ۱۰۳ هزار کیلومتر راههای فرعی و روستایی حوادثی داریم که قابل قبول نیست. در بعضی از این راهها سرعت از ۶۰ کیلومتر نباید تجاوز کند و همه این راهها هم تابلو و علائم هشداردهنده دارد. برخی افراد با خودرو با سرعت سرسامآور از این راهها عبور میکنند و هم خودشان را دچار حادثه میکنند و هم دیگران را داغدار میکنند. امروز نیاز داریم که این موضوع حل شود.
وی گفت: خواهشی داریم که افراد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. در هر کشوری که نگاه میکنیم پایبندی به مقررات، سرعت مطمئنه و… رعایت میشود. برای مثال دیروز پلیس اعلام کرد بالای ۸۲ درصد تصادفاتی که در تابستان رخ داده است، مانند همیشه متاثر از شتابزدگی، عدم توجه به جلو و خوابآلودگی بوده است. عامل انسانی بسیار در این زمینه تاثیرگذار است.
اسلامی اضافه کرد: موضوعی که برای ما مهم بوده، این است که نگذاریم نقاط حادثهخیزی وجود داشته باشد تا مردم دچار حادثه شوند. ۳ ماه پیش سردار اشتری لیست نقاطی که پلیسراه خواسته بود مشکلات آن برطرف شود را برای وزارت راه و شهرسازی فرستادند. این موضوع در دستورکار قرار گرفت، بخشی از آن را همکاران انجام دادند و بقیه هم در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: وظیفه ما این است که جادهها را ایمن کنیم. از طرف دیگر حداکثر تلاشمان این است که آزادراهها و بزرگراهها را توسعه دهیم و جادههای ایمن داشته باشیم. توسعه ریلی، توسعه خدمات به مردم در حملونقل هوایی و سایر مورادی که به مردم کمک میکند، مسافرت امن و ایمن را تجربه کنند هم از دیگر مواردی است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.