زهرا ایرانشاهی کارشناسان معتقدند در كشور ما نسبت به قبل از انقلاب اسلامی توجه بيشتری نسبت به حمل و نقل هوایی و ريلی صورت گرفته اما پیشرفت‌ها در مقایسه با آنچه كه بايد سرمايه گذاری می‌شد، هنوز حاصل نشده است و رشد صنعت حمل‌ونقل هنوز در میانه راه خود قرار دارد. توسعه محوطه‌سازی فرودگاه رشت […]

زهرا ایرانشاهی
کارشناسان معتقدند در كشور ما نسبت به قبل از انقلاب اسلامی توجه بيشتری نسبت به حمل و نقل هوایی و ريلی صورت گرفته اما پیشرفت‌ها در مقایسه با آنچه كه بايد سرمايه گذاری می‌شد، هنوز حاصل نشده است و رشد صنعت حمل‌ونقل هنوز در میانه راه خود قرار دارد.

توسعه محوطه‌سازی فرودگاه رشت به مساحت ۱۷ هزار مترمربع
با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران، حمل و نقل هوایی کشور از جمله بخش هایی است که به دلایل عدیده دستخوش تغییر و تحول شده و در این بین همواره سایه محدودیت، سنگ اندازی و فشار از جانب برخی کشورها در این حوزه محسوس بوده است. این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری که اعمال حاکمیت بر صنعت حمل و نقل هوایی را عهده دار است، پس از انقلاب اسلامی باوجود مشغله‌های هشت سال دفاع مقدس و اخراج کارشناسان خارجی، کلیه امور را به دست متخصصان ایرانی سپرده و فرودگاه های کشور از ۲۲ فرودگاه قبل از انقلاب که حمل بار و مسافر در آن انجام می گرفت به ۷۰ فرودگاه عملیاتی و آمار جابه‌جایی مسافر از قریب به سه میلیون نفر قبل از انقلاب به حدود ۲۰ میلیون نفر در سال افزایش یافته است.
به رغم همه محدودیت‌ها نیز دیروز(۵ شهريور) در چهارمين روز از هفته دولت دو پروژه فرودگاه رشت توسط رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران به بهره برداری رسيد. سیاوش امیرمکری در حاشیه افتتاح این طرح ها عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در هفته دولت توانسته ایم شاهد افتتاح دو پروژه مهم در فرودگاه رشت باشیم.
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به افتتاح پروژه نصب سیستم روشنایی هدایت پرواز فرودگاه به ارزش یک میلیون یورو (بیش از ۱۰ میلیارد ریال) عنوان کرد: این سیستم در چهار فرودگاه کشور نصب شده و به امر هدایت پرواز در شرایط مه آلودگی و کاهش ابطال پروازها کمک می کند.
وی افزود: طرح دیگر توسعه محوطه‌سازی فرودگاه رشت به مساحت ۱۷ هزار مترمربع و نیز افتتاح سیستم مخزن ۵۰۰ مترمکعبی به همراه سیستم پمپاژ آب است که در آبیاری و ایمنی زمینی تاثیر زیادی دارد.
امیرمکری با اشاره به برنامه‌ریزی برای تملک ۱۶۰ هکتار اراضی پیرامونی فرودگاه رشت برای توسعه آتی آن، گفت: تاکنون برای تملک ۱۰ هکتار از این اراضی تامین بودجه شده که در مرحله تنظیم اسناد قرار دارد.

به بهانه هفته دولت؛ مقایسه تجهیرات هوایی کشور، قبل و پس از انقلاب اسلامی
طبق آمار موجود، در سال ۱۳۵۷ موجودی هواپیماهای کشور حدود ۲۵ فروند با ۴۱۶۹ صندلی بوده و اکنون این تعداد به ۳۱۱ فروند با ۴۷ هزار و ۹۹۸ هزار صندلی افزایش یافته است که از این تعداد ۱۴۲ فروند شامل ۲۱ هزار و ۷۱۵ صندلی فعال است.
در سال ۱۳۹۶ به طور کلی تعداد ۲۳ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۹۳۰ نفر مسافر، ۱۲ هزار و ۳۲۲ تن بار و ۲۴۱۲ تن پست در سطح کشور جابه‌جا شده است که نسبت به سال پیش از آن یعنی سال ۱۳۹۵ به ترتیب در بخش‌های تعداد پرواز، مسافر و پست رشد ۸.۶، ۷.۷ و ۳۵.۴ درصدی عملکرد را به دنبال داشته است. علاوه بر این در این سال ۶۰۸ فرودگاه در روند جابه‌جایی مسافر به شرکت‌های هواپیمایی ایران در پروازهای داخلی سرویس داده‌اند که همانند سال ۱۳۹۵ فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد و شیراز در حمل مسافر به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و سایر فرودگاه‌های کشور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تعداد فرودگاه های کشور
تعداد کل فرودگاه های کشور در سال ۵۷، ۴۳ مورد بود که طی چهار دهه گذشته این تعداد به ۷۲ فرودگاه افزایش یافته است و تعداد پرواز عبوری در سال ۵۷ از ۳۱ هزار و ۱۰۰ مورد به ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ در سال ۹۶ افزایش یافته است.
میزان مسیرهای هوایی
در خصوص تعداد مسیرهای هوایی نیز باید خاطرنشان کرد که ۱۰ مسیر هوایی در سال ۵۷ به ۱۲۷ مسیر هوایی در سال ۹۷ افزایش یافته است و هم اکنون در کشور ۹ فرودگاه بین المللی، ۲۹ فرودگاه داخلی و ۳۰ فرودگاه دارای مرز هوایی وجود دارد.

مرکز تعمیرات لکوموتیو قم با حضور مدیرعامل راه‌آهن افتتاح شد
در كشور ما نسبت به قبل از انقلاب اسلامی توجه بيشتری نسبت به حمل و نقل ريلی صورت گرفته است اما سرعت پیشرفت‌ها به دلایلی که عنوان خواهد شد با کندی مواجه بوده است. درواقع بعد از توقف سه ساله از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ و روند کند فعالیت‌های بهره برداری ناشی از دوران جنگ تحمیلی هشت ساله، بعد از انقلاب از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۲، حدود ۵۵۰۰ کیلومتر خط ریلی بهره‌برداری شده است. این موضوع بدین معنی است که حدود ۵۴ درصد از کل پروژه های ریلی بعد از انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده است.
درواقع در ادامه همین پیشرفت‌هایی که بیشتر در یک دهه گذشته و بیشتر در حال حاضر رخ داده است، در چهارمین روز هفته دولت با حضور سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، مرکز تعمیرات لکوموتیو گارمانوری در اداره کل راه آهن قم به بهره برداری رسید.
در مراسم افتتاح این مرکز مهم تعمیراتی برای صنعت ریلی، استاندار قم، معاونان شرکت راه آهن و تعدادی از مسئولان این استان حضور داشتند و برای راه اندازی این مرکز، شرکت راه آهن بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.
گفتنی است که ایستگاه گارمانوری قم به علت قرار گرفتن در چهار راه مواصلاتی ریلی کشور دارای موقعیت جغرافیایی ویژه ای است و راه اندازی این مرکز توسط مدیرعامل شرکت راه آهن، در ۳۶۰۰ مترمربع گامی بزرگ در تسهیل تردد لکوموتیوهای باری و مسافری در خطوط ریلی کشور خواهد بود.
افزایش بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود لکوموتیوها در شرکت راه آهن، افزایش جابجایی حجم بار در خطوط ریلی، افزایش سرعت بازرگانی، جذب نیروی متخصص و ایجاد اشتغال در استان قم، کاهش آلودگی های صوتی و کاهش مصرف سوخت از مهمترین مزیت های راه اندازی این مرکز در استان قم است.
همچنین دیروز پروژه اتصال گمرک قم به ایستگاه راه آهن گارمانوری استان قم نیز توسط مدیرعامل راه‌آهن به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این پروژه در انتقال هر تن کیلومتر بار از جاده به روی ریل سالیانه ۸۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.
این طرح با بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و با اتصال آن به شبکه ریلی کشور، سالیانه جابجایی و ترخیص ۲۰ هزار دستگاه کانتینر در خطوط ریلی کشور تسهیل می‌شود. افزایش سرمایه گذاری‌ها در استان قم، کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ارتقای ایمنی در راه های استان قم از مهمترین مزیت های راه اندازی این پروژه در ایستگاه راه‌آهن گارمانوری در این استان است.

به بهانه هفته دولت؛ مقایسه تجهیرات ریلی کشور، قبل و پس از انقلاب اسلامی
از مجموع خطوط احداث شده راه‌آهن ۴هزار و ۵۶۵ کیلومتر به قبل از انقلاب برمی‌گردد و حدود ۶هزار کیلومتر آن به پس از انقلاب اسلامی مربوط می‌شود. جمع کل خطوط احداث‌شده تا اکنون نیز ۱۲هزار و ۹۹۸ کیلومتر است. توسعه مترو هم به پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد و در دهه ۷۰ نخستین اقدام‌ها برای احداث آن آغاز شد. اما اولین بهره‌برداری از خطوط قطار حومه یعنی خط تهران-کرج به ۱۶ اسفند ماه ۱۳۷۷ برمی‌گردد و در دهه هشتاد و نود شمسی- یعنی تا الان- توسعه خطوط مترو در تهران و یک دو عدد از کلان‌شهرهای ایران به سطح قابل ملاحظه‌ای رسیده است. مجموع پروژه های ریلی بهره برداری شده از آغاز فعالیت راه آهن تا کنون، ۴۵ محور بوده است که ۱۲ پروژه یا محور به قبل از انقلاب و ۳۳ پروژه یا محور به بعد از انقلاب اختصاص دارد.