
گسترش مدلهای کسب و کار و تنوع روز افزون در مدلهای تجارت، باعث شده بانکداری سنتی در بسیاری از مدلهای کسب و کار مثل گذشته مثمرثمر و راهگشا نباشد و از سویی ارائه خدمات و محصولات یکسان بدون شناخت نیاز واقعی از مشتریان سبب شده مرزهای رقابتی در میان بانکها روز به روز کمرنگتر شود. […]
گسترش مدلهای کسب و کار و تنوع روز افزون در مدلهای تجارت، باعث شده بانکداری سنتی در بسیاری از مدلهای کسب و کار مثل گذشته مثمرثمر و راهگشا نباشد و از سویی ارائه خدمات و محصولات یکسان بدون شناخت نیاز واقعی از مشتریان سبب شده مرزهای رقابتی در میان بانکها روز به روز کمرنگتر شود.
به عبارتی در بانکداری سنتی با ارئه خدمات و محصولات یکسان و مشابه چندان تفاوتی برای مشتری وجود ندارد که از کدام بانک استفاده کند و این از دست دادن مزیت رقابتی برای بانکها، منجر به از دست دادن بازارهای واقعی و افول خدمات متمایز در نظام بانکی خواهد بود و این واقعیتی است که در سود و زیان بانک خود را در میان ارقام و اعداد نشان میدهد.
بر همین اساس امروزه بانکداری باز (Open Banking)به یکی از گرایشهای جدید بانکداری در جهان تبدیل شده که میتواند پاسخگوی نیازهای معقول و کارشناسانه بازار و مشتریان در کوتاهترین زمان، با کمترین هزینه، از طریق مشارکت بانک و سایر ذینفعان برای ارتقای خدمات بانکی در گسترهای از نوآوری باز باشد.
در ایران نیز این گرایش به تازگی در نظام بانکی کشور آغاز شده و بانک ایران زمین یکی از بانکهایی است که با تمرکز بر حوزه بانکداری دیجیتال، به تازگی به صورت جدیتر از گذشته، وارد مقوله بانکداری باز شده و با گامهای عملی در این حوزه سعی در ارائه خدمات متمایزی دارد.
رییس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین در این زمینه گفت: بزرگترین دستاورد بانکداری باز برای نظام بانکی کشور نقش کلیدی آن در توسعه اقتصاد دیجیتال میباشد. سایر دستاوردها در سایه حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال حاصل میشود.
احمدرضا ایرجیزاده افزود: نکته مهم این است که بانکداری باز مولفه کلیدی در معماری بانکداری دیجیتال محسوب میشود و بانکداری دیجیتال اساس و پایه توسعه اقتصاد دیجیتال است. سرعت نوآوری در صنعت بانکی ایران کاهش پیدا کرده و بانکها اکثرا سرویس های مشخص و مشترکی را به کاربران ارائه میکنند و حداکثر رقابت آنها در حوزه کیفیت سرویسهای مذکوراست. بانکداری دیجیتال با اتکا به بانکداری باز، امکان توسعه و بهبود سریع تجربه مشتری از طریق شرکتهای ثالث یا فین تکها را برای نظام بانکی فراهم میآورد. بدین ترتیب مسیر تحول اقتصاد از وضعیت کنونی به سمت اقتصاد دیجیتال هموار خواهد شد و با توجه به نگاه استراتژیک کشور در توسعه اقتصاد دیجیتال، نقش اساسی بانکداری باز به عنوان یک دستاورد برای نظام بانکی کشور کاملا واضح و مشخص است.
وی افزود: نقش بانکها در بانکداری دیجیتال تعریف مشخصی دارد و معمولا محدود به ارائه سرویسهای بانکی در کانالهای مختلف و همچنین ارائه آن سرویسها به صورت باز برای استفاده شرکتهای ثالث و مشتریان حقوقی و حقیقی است. سایر سرویسها باید در خارج از بانک و با استفاده از بانکداری باز و توسط شرکتهای ثالث و فین تکها توسعه داده شود.
رییس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین ادامه داد: در این نوع اقتصاد جدید طبیعتا شیوه اداره بانک ها و تجهیز منابع آنها به منظور توسعه پایدار تجربه مشتری، متفاوت خواهد شد و بانکها با کاهش هزینه های توسعه و با اتکا به منابع و تجهیزات شرکتهای ثالث و فین تک ها این مهم را به انجام خواهند رساند. در اکو سیستم بانکداری دیجیتال فرآیندهای جدیدی جهت مدیریت سرویسها و فین تکها برای بانکها به وجود میآید که باید برای مواجه شدن با آنها آمادگی لازم را داشته باشند.
احمدرضا ایرجیزاده اظهار کرد: بدون شک مهمترین فعالیت بانک ایران زمین در خصوص بانکداری دیجیتال ایجاد اکو سیستم بانکداری دیجیتال که بخشی از آن بانکداری باز است، بوده که این اکو سیستم، ایران زمین بوم یا IZBoom نام دارد. ایران زمین بوم هم اکنون در حال بهره برداری می باشد و شرکتها و فین تک های زیادی از آن استفاده میکنند. همچنین یکی از اهداف ایجاد مرکز نوآوری بانک ایران زمین، بهرهبرداری مناسب و هدفمند از ایران زمین بوم توسط شرکتهای نوپا در این مرکز بوده است.
وی ادامه داد: با توجه توضیحاتی که در حاشیه مفهوم بانکداری دیجیتال به آنها اشاره شد، مزیت رقابتی بانک ایران زمین به وسعت مشارکت در تجارت دیجیتال باشرکتها، استارت آپها، فین تکها و در نهایت با مشتریان خرد خواهد بود، که با استفاده از “ایران زمین بوم” و بانکداری باز تاکنون بانک ایران زمین موفقیتهای بسیاری را بدست آورده است و هم اکنون با حمایت از استارت آپها در مرکز نوآوری، زمینه مزیتهای رقابتی فراوانی در حال شکلگیری میباشد.