زهرا ایرانشاهی با وجودی که درآمد سالانه شرکت فرودگاهها از پروازهای عبوری ۱۸۰۰ میلیارد تومان است، اما به زعم مدیرعامل این شرکت، این میزان درامد کفاف نیازهای فرودگاهی را نمیدهد. حال اگر علاوهبر چنین وضعیتی، فشار تحریمها و نوسانات ارزی و وجود بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها را نیز بر بدنه اضافه […]
زهرا ایرانشاهی
با وجودی که درآمد سالانه شرکت فرودگاهها از پروازهای عبوری ۱۸۰۰ میلیارد تومان است، اما به زعم مدیرعامل این شرکت، این میزان درامد کفاف نیازهای فرودگاهی را نمیدهد. حال اگر علاوهبر چنین وضعیتی، فشار تحریمها و نوسانات ارزی و وجود بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها را نیز بر بدنه اضافه کنید، خواهید دید که وضعیت اقتصادی آسانی را نمیتوان برای شرکت فرودگاهها و بقیه شرکتهای هواپیمایی کشور تصور کرد؛ اگرچه به رغم فشارها هرکدام از این مجموعهها به درستی در حال ادامه کار خود هستند.
اما درمورد بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها باید گفت که بیشترین این بدهیها مربوط به ۴ شرکت بزرگ هواپیمایی است که با وجود بدهی از خدمات شرکت فرودگاهها استفاده میکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با بیان اینکه اگر لازم باشد از ابزار قانونی برای وصول بدهیها استفاده میکنیم، گفت: هیچ درخواستی از سوی دستگاههای وابسته به وزارت راه و شهرسازی یا سایر نهادها برای برداشت و استقراض نداشتیم و تاکنون نه به ایرانایر و نه به وزارت راه برای پرداخت حقوق کارکنان و تکمیل مسکن مهر پولی قرض ندادهایم.
سیاوش امیرمکری درباره روند وصول مطالبات شرکت فرودگاه از ایرلاینها بابت ارایه خدمات فرودگاهی و ناوبری و مشتریان خوشحساب و بدحساب در این پرداخت بدهیها، اظهارداشت: مشتری بدحساب نداریم اما واقعیت این است که شرکتهای هواپیمایی وضعیت مالی خوبی ندارند.
وی با بیان اینکه ایرلاینها اعتبار دارند اما پول ندارند، ادامه داد: به دنبال تعامل با ایرلاینهای خوشحساب و بدحساب هستیم که با روشی مناسب تسویه حساب کنیم و خوشبختانه به خوبی هم پیش رفتهایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی با اشاره به میزان مطالبات شرکت فرودگاه از ایرلاینها، گفت: بدهی ایرلاینها چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است که با همکاری شرکتهای هواپیمایی به تدریج در حال وصول مطالبات هستیم.
امیرمکری با تاکید بر اینکه به دنبال وصول مطالبات با روش مسالمتآمیز هستیم، اظهار داشت: اگر شرکتهای هواپیمایی از راههای مسالمتآمیز اقدام به پرداخت بدهیها نکنند، مجبور خواهیم شد از ابزارهای قانونی استفاده کنیم چراکه موظفیم سرویس و خدمات استاندارد ارایه دهیم که بخشی از منابع ارایه خدمات از همین وصول بدهیها تامین میشود. بنابراین اگر لازم باشد از ابزار قانونی برای وصول بدهیها استفاده میکنیم اما امیدواریم که این اتفاق نیفتد.
وی درباره برداشت از منابع درآمدی شرکت فرودگاه برای تامین اعتبارات سایر پروژهها از جمله تکمیل مسکن مهر تاکید کرد: هیچ درخواستی از سوی دستگاههای وابسته به وزارت راه و شهرسازی یا سایر نهادها برای برداشت و استقراض نداشتیم و تا کنون نه به ایران ایر و نه به وزارت راه برای پرداخت حقوق کارکنان و تکمیل مسکن مهر پولی قرض ندادهایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی همچنین درباره ساخت فرودگاه جدید گفت: ساخت فرودگاه جدید در مشهد و اهواز در دست مطالعه و بررسی است.
امیرمکری با اشاره به عملکرد مالی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور پس از واگذاری و انجام تعهداتش از جمله پرداخت بدهیها، اظهار داشت: ایران ایرتور همزمان با پرداخت هزینههای جاری، در حال پرداخت بدهیهای گذشته است و از این رو یکی از ایرلاینهای داخلی خوش حساب محسوب میشود و مشکلی در حال حاضر با این شرکت نداریم.
مدیرکل دفتر حقوقی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز پیش از این دراینباره گفته بود: این ایرلاینها در استفاده از امکانات فرودگاهی با هیچ محدودیتی روبهرو نخواهند بود.
معصومه ابراهیمی اما بیتوجهی برخی ایرلاینها به اقدام برای تسویه بدهیهای خود را نوعی کم لطفی توصیف کرد و از آنان خواست شرکت فرودگاهها را به سمت انتخاب راهکار قضایی سوق ندهند، چراکه راهکار قضایی باید آخرین گزینه باشد.
عضو هیات مدیره و مدیرکل حقوقی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران امسال را آخرین فرصت برای پرداخت بدهی شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد و افزود: ما در حال ایجاد تمهیداتی هستیم که پرداخت بدهی شرکتهای مختلف ممکن باشد.
ابراهیمی با بیان اینکه شرکت فرودگاهها یک شرکت درآمد-هزینهای است، پرداخت بدهی شرکتها را نوعی تکلیف خواند و تصریح کرد: خودداری ایرلاینها از پرداخت به موقع بدهی خود به شرکت، در واقع محروم کردن مردم از دریافت خدمات بهتر و بیشتر در فرودگاه ها است.
گفتنی است که هماکنون تعدادی از شرکت هواپیمایی بیش از هفت تریلیون ریال (۷۰۰ میلیارد تومان) به شرکت فرودگاه ها و ۱۰ هزار میلیارد ریال (یک هزار میلیارد تومان) به شرکت ملی نفت ایران بابت سوخت بدهکار هستند و دولت تهاتر شدن این بدهیها را با بخشهای مختلف تصویب کرده است.
یکی از عواملی که نقدینگی صنعت هوایی کشور را با مشکل مواجه کرده نیز همین بدهیهای بزرگ ایرلاینها است. حجم بالای پروازها، ایرلاینها را هم بهمنظور تسهیل این بدهی وارد تهاتر با دولت، شرکت فرودگاهها و شرکت پخش فرآوردههای نفتی کرده است.
امکان تهاتر بدهی میان ایرلاینها و دولت، در تبصره ۲۳ بودجه سال قبل تصویب شد. طبق این تبصره در حال حاضر تنها امکان تهاتر هزار میلیارد تومان از این بدهیها وجود دارد. شرکت فرودگاهها در این بین، به دنبال توسعه زیرساختها و استانداردسازی آنها نیز هست و فعالیتهای اخیر ایشان در عرصه تکمیل زیرساختهای هوایی گویای این نکته است که علی رغم فشارهای ناشی از تحریم این شرکت هم با ایرلاینها تعامل سازندهای در پی گرفته و هم حصول به رشد متوازنی را برای خود در نظر دارد.