در حال حاضر در چهار آزادراه تهران- قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عوارض الکترونیک آزادراهی اخذ میشود اما بقیه آزادراهها در انتظار الکترونیکی شدن به سر می برند. حال با توجه به استقبال مردم از عدم صرف زمان، پشت گیت های پرداخت عوارض، ضرورت المترونیک شدن سایر آزادراهها نیز خود را نشان میدهد. به گزارش […]
در حال حاضر در چهار آزادراه تهران- قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان عوارض الکترونیک آزادراهی اخذ میشود اما بقیه آزادراهها در انتظار الکترونیکی شدن به سر می برند. حال با توجه به استقبال مردم از عدم صرف زمان، پشت گیت های پرداخت عوارض، ضرورت المترونیک شدن سایر آزادراهها نیز خود را نشان میدهد.
به گزارش جمله، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور پیش از این در اینباره گفته بود که به جز این چهار آزادراه در مورد آزادراههای بخش خصوصی باید این اطمینان حاصل شود که بازگشت پول انجام میشود.
اما کارشناسان حملونقل در اینباره معتقد هستند که اگر با یک شرکت آزادراهی در بخش خصوصی مستقیما قرارداد نوشته شود و عوارض کلیه خوروهای عبوری آنلاین نیز به حساب شرکت احداثکننده واریز شود، ضمن اینکه قوانین بالادستی محکمی هم وجود داشته باشد که خودروهای عبوری ملزم به پرداخت عوارض با هرینه تاخیر آن باشند، در این صورت برای شرکت های بخش خصوصی می ارزد که ازادراههای متبوع را الکترونیکی کنند.
درواقع بدون تجهیز آزادراهها به امکان اخذ عوارض الکترونیک، سرمایهگذاری و اخذ عوارض در تبدیل بزرگراهها به آزادراه و آزادراههای کنارگذر شهرها که دارای ترافیک عبوری و تقاطعات زیادی هستند امکانپذیر نخواهد بود.
این در حالی است که خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در اینباره گفت: الکترونیکی شدن عوارض آزادراههای جدید به آینده موکول شد.
خادمی افزود: از سوی دیگر درخصوص عبور کامیونها و تعداد محور آنها که مبنای عوارض آزادراهی است نیز باید جلسات کارشناسی بیشتری انجام شود که در این راستا ترجیح دادیم فعلا همین ۴ آزادراه به سیستم عوارض الکترونیک مجهز باشند تا در گام بعد با بررسیهای دقیقتر این موضوع بررسی شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: موضوع تعداد محور کامیونها امری مهم است چون قیمتها در این باره متفاوت است ضمن آنکه باید اطلاعات پلاک کامیونها را از پلیس و سازمان راهداری اخذ کنیم که مشخص شود که این کامیون چه وقت عبور کرده است.
وی ادامه داد: البته الکترونیکی شدن اخذ عوارض بسیار ضروری است و برای برخی چکها هم این مورد ضرورت دارد حتی در برخی مواقع بین ثبت عوارض به صورت قبض و ثبت دوربینی تا ۳۰ درصد هم تفاوت وجود داشته است زیرا برخی آزادراهها خصوصا در ایام پیک به دلیل کاهش ترافیکهای پشت عوارضی، دریافت وجه را متوقف و مسیر را باز میکنند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: حتماً پس از موضوع اخذ عوارض الکترونیک اخذ عوارض براساس پیمایش را هم دنبال میکنیم و البته باید قیمتگذاری که نسبت به پیمایش مشخص میشود مصوب شود.
افزایش قیمت تمامشده نگهداری و تعمیر آزادراه، عامل افزایش نرخ عوارض آزادراهی است
این در حالی است که بحث واگذاری آزادراه های دولتی به بخش خصوصی در کنار دلایل افزایش نرخ عوارض آزادراهی در کشور مطرح بوده است.
رییس سازمان راهداری در اینباره معتقد است: قیمت تمام شده نگهداری و تعمیر آزادراه در پی تورمهای یک سال اخیر، با شاخصهای اقتصادی دو سال گذشته، قابل مقایسه نیست و افزایش زیادی داشته است.
عبدالهاشم حسن نیا افزود: در پروسه جدید با قیمتهای ریالی و ارزی جدید، هزینههای نگهداری آزادراه با عوارضی که خودروهای عبوری باید پرداخت کنند، مطابقت داده میشود.
معاون وزیر راه ادامه داد: در مورد نرخ عوارض هم باید بگوییم که اگر قرار باشد عوارض آزادراه بر اساس قیمت تمام شده تعمیرات و نگهداری آن تعیین شود، مجبوریم نرخ عوارض آزادراههای دولتی (به عنوان مثال آزادراه تهران-قم) را ده برابر یا هزار درصد افزایش دهیم اما از آنجایی که جامعه ظرفیت پذیرش چنین میزان از افزایشی را ندارد، این روند فعلا متوقف شده ولی به طور کلی از دستور کار خارج نشده است. با این حال افزایش فعلی نرخ عوارض ازادراهی متناسب با سطح مالی مردم بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره علت افزایش قیمت تمام شده تعمیر و نگهداری آزادراهها در یک سال اخیر گفت: در سالهای قبل قیر مورد نیاز را رایگان به ما واگذار میکردند اما در حال حاضر هر یک تن قیر ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان هزینه دارد. خط کشی آزادراهها در هر کیلومتر ۷ میلیون تومان برای سازمان راهداری هزینه در بر دارد. بنابراین بخش خصوصی نمیتواند با این قیمتها و بدون افزایش چشمگیر عوارض آزادراهی، نگهداری آن را بر عهده بگیرد و بخش دولتی هم مجبور به افزایش حداقلی این نرخ بود.
گفتنی است که خدمات پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی با نام آنیرو از ۲۸ اسفند سال گذشته در چهار آزادراه پرتردد کشور به بهرهبرداری رسید تا رانندگان بدون توقف در این آزادراه ها عوارض خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.
آزادراههای تحت پوشش خدمت آنیرو نیز در مرحله نخست مبالغ عوارض هر قطعه از آزادراه را بر اساس آخرین ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی دریافت میکنند و به زودی سایر آزادراههای کشور نیز تحت پوشش این خدمات قرار میگیرند.
در این سیستم مالک یا راننده خودرو باید قبل یا حین تردد از طریق یکی از روشهای پرداخت پیشبینی شده در خدمت آنیرو، نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کند. در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی، پیامک یادآوری به همراه لینک پرداخت توسط پلیس به مالک خودرو ارسال می شود.
وزارت راهوشهرسازی پیشبینی و عملکرد سیستمهای پرداخت را به حداکثر رسانده است و در این سیستم با استعلام بدهی، پرداخت با استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی، پرداخت ایستگاهی و یا وبسایت اینترنتی از طریق همه کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب امکانپذیر است و به این منظور کافی است به نشانی اینترنتی www.nspay.ir مراجعه شود.