ورود ۶۵ ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور
ورود ۶۵ ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور

    سارا ایرانی/ مراسم سومین مرحله از ورود ناوگان ریلی جدید به شبکه راه آهن کشور دیروز (سه شنبه) با حضور «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی و «پیروز حناچی» شهردار تهران و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. مراسم بهره برداری از ۶۵ ناوگان ریلی در سالن غدیر واقع در شرکت راه […]

 

 

سارا ایرانی/

مراسم سومین مرحله از ورود ناوگان ریلی جدید به شبکه راه آهن کشور دیروز (سه شنبه) با حضور «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی و «پیروز حناچی» شهردار تهران و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. مراسم بهره برداری از ۶۵ ناوگان ریلی در سالن غدیر واقع در شرکت راه آهن برگزار شد و مراسم امضای تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان-تربت حیدریه- جندق – بافق با سازمان ایمیدرو نیز در حاشیه این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان راه آهن برگزار شد.
نخست به مشروح سخنان وزیر راه و شهرسازی می پردازیم. محمد اسلامی در سومین مرحله از آیین بهره‌برداری ناوگان جدید ریلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در دنیایی هستیم که بسیاری با پیشرفت ما مخالف‌اند، گفت: بدخواهان پیشرفتی که ریشه در باور توان و خلاقیت نیروهای ایرانی داشته باشد را بر نمی‌تابند.
اسلامی با بیان این که امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌ایم و می‌توانیم تمام کاستی‌ها را بر طرف کنیم،افزود: امروز با الگوهای جدیدی که در تعاملات و کسب و کارهای بین‌‌‌‌المللی و داخلی خلق کرده‌ایم، باید اقتصاد را در مسیر شکوفایی قرار دهیم تا تاثیر آن در زندگی مردم نمود پیدا کند و همبستگی ملی افزایش یابد.
اسلامی با اشاره به بازدید خود از مرکز جهانی تحول و پیشرفت راه‌آهن، خاطرنشان کرد: این مرکز کار بازشناسایی راه‌آهن و ایجاد فرصت‌های توسعه و بهره‌وری را در سرفصل‌‌های گوناگون در دستور کار قرار داده و به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند.
او در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در خصوص واگذاری بهره‌برداری از تونل ریلی تهران_تبریز، گفت: این تونل با طول ۱۰ کیلومتر از جمله اقداماتی است که توسعه اجتماعی و اقتصادی را برای مناطق ۱۷و ۱۸ فراهم می کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری از ۶۵ناوگان ریلی تصریح کرد:سال گذشته رکورد تولید را در ساخت واگن در داخل کشور داشتیم و امسال نیز یک برنامه افزایش ۴۵درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم.
گفتنی است، راه‌آهن محور شرق، بخشی از مسیر راه‌آهن بندرعباس به مشهد است که از شمال به راه‌آهن تهران-مشهد و از جنوب به راه‌آهن بافق-بندرعباس متصل می‌شود و شریان اصلی حمل‌ونقل ریلی کشور در شبکه حمل و نقل بار و مسافر به شمار می‌رود. این محور همچنین جریان بار معادن شرق به اصفهان را نیز پوشش می‌دهد. خط دوم سنگان-بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد ریال احداث شده است. ظرفیت این خط ۱۶/۵ میلیون تن برآوردشده در حالی که ظرفیت کنونی در حدود ۷/۲ میلیون تن است.
این مسیر کمتر از ۲۰ درصد از طول خطوط کشور را شامل می‌شود؛ با ابن وجود، بیش از ۴۵ درصد از مجموع بار کشور از این مسیر عبور می‌کند. از دیگر مزایای راه اندازی محور شرق( سنگان-تربت حیدریه- جندق – بافق) مجاورت با معادن سنگ‌آهن مجتمع صنایع معدنی سنگان نظیر احیا سپاهان و امیر سنگان و بارهای عبوری از صنایع معدنی به شمار می‌رود. همچنین این محور، بخشی از کریدور ترانزیتی سرخس-بندر عباس است که اتصال کشورهای شرق دریای خزر و افغانستان به آب‌های آزاد از طریق این مسیر انجام می‌شود و نقش کلیدی در زنجیره تامین صنعت فولاد کشور و کاهش هزینه‌های تولید این بخش دارد.

افزایش ۷۸ درصدی نوسازی ناوگان ریلی
مدیرعامل شرکت راه آهن ج.ا.ا نیز در مراسم بهره برداری از ۶۵ ناوگان ریلی از افزایش ۷۸درصدی توسعه ناوگان ریلی کشور نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته خبر داد. سعید رسولی در مراسم بهره‌برداری از سومین مرحله تحویل ناوگان جدید ریلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز ۶۵ دستگاه قطار شهری و باری به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.
او افزود: با احتساب این ۶۵ دستگاه در سال جاری در مجموع ۲۰۹ دستگاه قطار به شبکه ریلی کشور اضافه شده است.
گفتنی است که در سال جاری طی سه مرحله نوسازی ناوگان ریلی صورت گرفت که مرحله اول در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال جاری بود و تعداد ۵۶ دستگاه به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان به ناوگان ریلی کشور افزوده شد. در مرحله دوم ۳۰ اردیبهشت ماه ۸۸ دستگاه به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان و در مرحله سوم در تاریخ ۱۰ تیرماه ۹۹ تعداد ۶۵ دستگاه به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان به ناوگان ریلی کشور اضافه شده است.
در مجموع طی سال جاری ۲۰۹ دستگاه به ارزش ۴۲۵ میلیارد تومان وارد ناوگان ریلی کشور شده است. در مرحله سوم که امروز انجام شد، ۲ دستگاه لکوموتیو نو، ۵۳ واگن باری نو، ۲ واگن مسافری نو و ۸ واگن بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه شد که ارزش مجموع آن ها ۴۰ میلیارد تومان است.
در مرحله نخست امسال و در فروردین ماه امسال، ۵۶ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان و در مرحله دوم نیز ۸۸ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۶۴۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.
در مرحله سوم نیز ۶۵ دستگاه ناوگان ریلی با سرمایه‌گذاری ۱۵۶ میلیارد تومانی با کمک هشت شرکت حمل و نقل ریلی تحویل داده شد؛ این ناوگان از امروز سیر خود را در شبکه ریلی کشور آغاز کرد که در مجموع در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
تمامی این ناوگان ریلی شامل دو دستگاه لکوموتیو به ارزش ۵۰ میلیارد تومان، ۵۳ واگن باری به ارزش ۴۲ میلیارد تومان، دو دستگاه واگن مسافری به ارزش ۲۴ میلیارد تومان و بازسازی هشت واگن مسافری به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در ۶ شرکت داخلی مپنا، واگن‌سازی پارس، فولاد درخشان، واگن‌سازی کوثر، پلور سبز و ریل‌پرداز تولید شده است.
در سال جهش تولید در مجموع هشت شرکت حمل و نقل ریلی، توکاریل، مپنا، صنایع ملی مس ایران، تجارت کوشش سپاهان، احیاء ریل ایرانیان، جنرال مکانیک، راه‌آهن شرقی بنیاد و ریل پرداز نوآفرین با برنامه‌ریزی شرکت راه‌آهن با استفاه از ظرفیت‌های قانونی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
سال گذشته نیز با برنامه‌ریزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مجموع در سه مرحله ۷۷۸ دستگاه از ناوگان ریلی شامل لکوموتیو، واگن مسافری و باری به ارزش ۱۲۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

واگذاری بهره‌‌برداری از عرصه فوقانی تونل راه‌آهن تهران-تبریز به شهرداری تهران
همانطور که گفتیم آیین انعقاد تفاهمنامه شرکت راه‌آهن با شهرداری تهران، نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان راه‌آهن و شهردار تهران برگزار شد.
این تفاهمنامه به منظور فراهم کردن شرایط بهره برداری مناسب از عرصه فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز (عرصه همسطح شبکه معابر همجوار شهری( جهت ایجاد یک فضای مناسب شهری و استفاده عموم شهروندان و به ویژه ساکنان محلات کم برخوردار در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری و براساس طرح بازآفرینی محور شارباغ و همچنین اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل منعقد شد.
بر اساس این تفاهمنامه، حق بهره‌برداری از اراضی هم‌سطح و روباز تونل راه‌آهن تهران-تبریز واقع در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران،حدفاصل بزرگراه نواب صفوی و خیابان نورد، به‌طول حدود ۹ کیلومتر و عرض حدود ۳۴ متر به‌طور دائم به شهرداری تهران واگذار شد. همچنین اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل به‌منظور ایجاد فضای مناسب شهری براساس طرح بازآفرینی محور شارباغ جهت استفاده عموم شهروندان بر عهده شهرداری تهران گذاشته شد.
در شرایط این تفاهمنامه آمده است: به‌منظور بهبود حمل‌‌ونقل عمومی شهری و تسهیل دسترسی به فضای شهری محور و استفاده عموم شهروندان تهران، راه‌آهن موافقت کرد با لحاظ شرایط فنی مورد تأیید راه‌آهن، نسبت به صدور مجوز احداث و بهره‌برداری ۲ ایستگاه در طول مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری اقدام لازم را صورت دهد.
همچنین مقرر شد راه‌آهن مجوز احداث ۳ زیرگذر در خط تهران- اهواز جهت تکمیل و بهبود شبکه دسترسی در مناطق ذیربط را با رعایت شرایط و ضوابط فنی و ایمنی مورد تأیید راه‌آهن، صادر کند. در بخش دیگری از این تفاهمنامه آمده است: در قبال واگذاری حق بهره‌برداری ازاراضی موصوف به شهرداری، مقرر شد شهرداری نسبت به اجرا و تکمیل تأسیسات زیربنایی تونل) شامل تأسیسات مورد نیاز برای تهویه، اطفای حریق، جمع‌آوری آب‌های سطحی، تأمین توان، کنترل، پله‌های فرار و سوله‌ها )تا سقف هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در مدت زمان حداکثر ۲۴ ماه براساس قراردادهای آتی که فیمابین طرفین منعقد می شود، اقدام کند. علاوه بر این مقرر شد با تأمین و رعایت استانداردها و ضوابط فنی در فضاهای احداثی در طبقه میانی طول تونل، شهرداری صرفا مجوز استفاده از پارکینگ عمومی به شرط رعایت تعرفه‌های عمومی مصوب را بدون دریافت هزینه به راه‌آهن اعطاء کند.​