رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: راه اندازی سامانه «باز پیوند خانواده» به منظور دریافت درخواست های جستجو، اطلاعات متوفیان، اطلاعات کودکان بدون همراه، بازگرداندن افراد مفقود، گمنام، مجهول الهویه و بی سرپرست به خانواده های خود در حوادث طبیعی ضروری است. مرتضی سلیمی افزود: شرایط حاکم بر صحنه سوانح ممکن […]
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: راه اندازی سامانه «باز پیوند خانواده» به منظور دریافت درخواست های جستجو، اطلاعات متوفیان، اطلاعات کودکان بدون همراه، بازگرداندن افراد مفقود، گمنام، مجهول الهویه و بی سرپرست به خانواده های خود در حوادث طبیعی ضروری است.
مرتضی سلیمی افزود: شرایط حاکم بر صحنه سوانح ممکن است منجر به فقدان یا جدایی افراد خانواده از یکدیگر شود و آسیب دیدگان امکان کسب خبر از یکدیگر را نداشته باشند.
وی ادامه داد: پیشگیری از جدایی و مفقودی افراد خانواده، حفظ پیوند و ارتباط بین خانواده، ایجاد ارتباط میان اعضای خانواده های از هم جدا افتاده و در صورت امکان بازگرداندن اعضای خانواده به یکدیگر و روشن ساختن سرنوشت افرادی که مفقود شده اند و در نهایت تلاش در راستای کاهش آمار مفقودین در سوانح از مهمترین کارکردهای وجود سامانه بازپیوند خانواده در حوادث طبیعی است.
رئیس سازمان امداد و نجات توضیح داد: در صورت ایجاد سامانه یادشده و دسترسی سازمان های امدادرسان به اطلاعات فردی و خانوادگی مجروحان و مصدومان حوادث طبیعی، آنان می توانند با دریافت درخواست های جستجو از شعب جمعیت هلال احمر، ستاد فرماندهی عملیات و مراجعان حضوری، افراد جداشده از خانواده ها را در حوادث به سرعت به کانون خانواده خود بازگردانند.
سلیمی اظهار داشت: از دیگر ویژگی های این سامانه مقایسه اطلاعات مفقودین با اطلاعات مصدومان، متوفیان و کودکان بدون همراه، تعیین تکلیف درخواست های دریافتی، استفاده از رسانه های جمعی به منظور اجرای بهینه کارکرد باز پیوند خانواده و ثبت و مستندسازی و ارزیابی کارکرد سازمان های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح هنگام وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله است.
مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: کارشناسان و متخصصان امداد و نجات این سازمان با تاسی از تجربیات به دست آمده از حوادث طبیعی و غیرمترقبه داخلی و خارجی در حال مطالعه، برنامه ریزی و تقویت زیرساخت های ایجاد سامانه بازپیوند خانواده ها در حوادث یادشده در اجرای برنامه پاسخگویی جمعیت هلال احمر در سوانح (EOP) هستند.
در برنامه راهبردی پاسخگویی جمعیت هلال احمر در سوانح، تعاریف جدیدی از مفاهیم و واژه های کلیدی مخاطره، خطرپذیری، حادثه، سانحه، شرایط اضطراری، بحران، مدیریت بحران، تاب آوری، پیشگیری، کاهش اثرات، آمادگی، پاسخ، بازیابی، برنامه عملیات اضطراری، برنامه عملیاتی پاسخ، سامانه فرماندهی، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، پست فرماندهی سانحه، ارزیابی، جستجو، نجات، امداد، اسکان اضطراری، تغذیه اضطراری، حمایت روانی و اجتماعی، باز پیوند خانواده، داوطلب، امدادگر، نجاتگر و تیم های عملیاتی ارایه شده است.
برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری (Emergency operation plan) در حقیقت، یک سند راهبردی مکتوب است که با عنایت به وظایف جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوانح، به تبیین کارکرد و وظیفه بخشهای مختلف این جمعیت در فاز پاسخگویی می پردازد؛ به تعبیر ساده می توان برنامه پاسخ اضطراری سازمان را تصویری درنظرگرفت که نقش سازمان در پاسخ به سوانح را نشان می دهد و این تصویر از پازلهای مختلفی تشکیل شده است که هر پازل کارکردی از وظایف سازمان است. پرواضح است که تصویر (نقش سازمان) زمانی تکمیل خواهد بود که تمام قطعات پازل وجود داشته و در جای صحیح خود قرار گیرند.
نگارش این برنامه راهبردی، مستلزم شناسایی و ارزیابی خطرات و تبیین نقش جمعیت هلالاحمر در مدیریت سوانح کشور است که در اسناد بالادستی تعیین شده است. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.