تمام فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای حمل‌ونقل  با رعایت الزامات بهداشتی ادامه می‌یابد
تمام فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای حمل‌ونقل  با رعایت الزامات بهداشتی ادامه می‌یابد

  ماهور مهراد / خدمات و زحمات تلاشگران  عرصه حمل و نقل جاده ای در اجرای الزامات پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا برای جلوگیری از توقف کسب‌وکار در این بخش قابل ستایش بوده است. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره برداری از سالن مسافری پایانه مرزی سرو در […]

  ماهور مهراد /
خدمات و زحمات تلاشگران  عرصه حمل و نقل جاده ای در اجرای الزامات پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا برای جلوگیری از توقف کسب‌وکار در این بخش قابل ستایش بوده است.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره برداری از سالن مسافری پایانه مرزی سرو در آذربایجان غربی در ارتباط زنده تلویزیونی از محل یادشده و در بزرگ ترین و یکپارچه ترین نشست مجازی ( ویدئو کنفرانسی) ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ها که با حضور مدیران کل، معاونین  این ادارات و روسای ادارات  راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از ۴۳۰ شهرستان برگزار شد، در سخنان کوتاهی اطمینان داد در سایه این الزامات و تلاش های فعالان حوزه حمل و نقل جاده ای کشور، تمام کسب و کارهای حوزه حمل ونقل با قوت ادامه خواهد یافت.
  تولید نسخه‌های درون‌زا برای حمل ونقل و راهداری با اتاق فکر ۵۰۰ نفری
بر اساس این گزارش عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر و رئیس این سازمان نیز طی ارتباط زنده با این نشست مجازی که قائم مقام، معاونین، اعضای هیات عامل  و جمعی از مدیران کل ستادی سازمان نیز حضور داشتند، با تبیین ضرورت ترکیب جدید این نشست مجازی، به تشریح مهم‌ترین راهبردها و انتظارات در بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی ما شناسایی ظرفیت و استعداد یابی است که قطعا در مجموعه سازمان در حوزه استان ها، خاصه در سطح شهرستانها، افراد خوش فکر، داری سلامت نفس با اراده و توان مدیریتی بالا وجود دارند که درصورت ارایه فرصت های لازم، می توانند این ظرفیت را بروز دهند.
وی افزود: با رویکرد یاد شده، نشست حاضر با حضور روسای ادارات شهرستانها، معاونین ادارت کل راهداری و مدیران برگزار شده است تا تجارب اجرایی روسای شهرستان با تجربه مدیریتی مدیران و معاونین ادارت کل، توامان عرضه شود و به نوعی فرصت سازی برای انتقال مستقیم مسائل و مشکلات شهرستانهاست که کمتر فرصت ارائه در چنین نشست هایی برای این همکاران تلاشگر فراهم می شود.
حسن نیا گفت: لازمه حل مشکلات،  داشتن حس مشترک و درد مشترک در حوزه راهداری و حمل ونقل، آگاهی کامل از علت و چگونگی بروز مشکلات، توام با رصد و پایش بموقع آنهاست، بنابراین بهترین روش و مسیر، پیگیری مویرگی از پایین ترین سطوح به بالاترین می باشد و قطعا در لایه مویرگی، روسای ادارات در سنگر اول هستند که دارای نقش برجسته ای هستند و دریافت نظرات این همکاران می تواند کمک شایانی به منظقی سازی برنامه ها و پروژه ها داشته باشد.
وی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: برای حل مشکلات بخش حمل ونقل و راهداری نباید منتظر  نسخه برون زا باشیم چرا که ۵۰۰ نفر افراد حاضر در این نشست بهترین اتاق فکر برای حل مشکلات و اجرای پروژه ها در شرایط حاضر هستند که به رغم محدویت ها ی بودجه ای و کاستی های ناشی از تحریم ها می توانند با هم اندیشی در تدوین و اجرای نسخه های درون زا، اهتمام کارآمدی داشته باشند.
 معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توجه و تمرکز بر داشته های سازمان خاطر نشان کرد: باید به داشته و دارایی های سازمان و حوزه فعالیت حمل ونقل و راهداری توجه جدی و عمیق داشته باشیم و مسائل رانندگان و شرایط سخت کاری آنان، پایانه های مرزی و سایر مسائل حوزه های یادشده به خوبی توجه ، پایش و به تبع آن بموقع رسیدگی شود.
حسن نیا اهمیت و حساسیت بخش حمل ونقل را یاد آور شده و اظهار داشت: حیات هر کشور و توسعه آن به حمل ونقل و متقابلا به توسعه آن وابسته است، از این رو در کشور ما با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد جابجایی کالا مسافر توسط بخش حمل ونقل جاده ای انجام می شود، به روسای ادارات شهرستان ها تاکید می شود در حیطه وظایف و ماموریت های خود، به حمل ونقل با اولویت ویژه بپردازند وبرای تسهیل و تسریع این بخش، از هر ظرفیتی استفاده کنند.
 رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جدی با اشاره به کاهش هزینه ها در حوزه فعالیت های اجرایی و اداری خاطر نشان کرد: الزاما کاهش هزینه ها به معنای کاهش کیفیت کارها و توقف آنها  نیست بلکه چرخش رویکرد و بازنگری در شیوه و فرآیند انجام کار است.
وی افزود: اغلب مشاهده می شود برای کارهای بزرگ برحسب عادت باقی مانده از شرایط عادی و غنای منابع درسال های گذشته، کارهای کوچک، توسط ابزارها و امکانات بزرگی انجام می شود که هیچ ضرورتی ندارد و حتی آن کار کوچک بدون ابزار بزرگ هم به راحتی قابل انجام است.
یادآور می شود در این نشست مجازی ضمن این که نمایندگان روسای ادارات شهرستان های ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده ای از هر استان، یک نفر به نمایندگی از شهرستانها، گزارش، دیدگاه و اقدامات شاخص حوزه فعالیت خود را مطرح کردند، در حوزه ستاد مرکزی نیز اعضای هیات عامل، معاونین سازمان، مدیران کل دفتر مرکزی حراست و ریاست سازمان نیز هر یک با ارائه سخنانی، به تشریح دیدگاه ها و نقطه نظرات حوزه کاری خود پرداختند که اخبار آنها جداگانه منتشر خواهد شد.
گفتنی است که اجرای دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی در بخش حمل ونقل برونشهری از همان ابتدای شروع برنامه کنترلی مقابله با ویروس کرونا با همکاری ونظارت مراجع ذیربط وجود داشت.
بر اساس آمارهای مستند و مورد تایید مراجع رسمی کشور به دلیل شرایط خاص ناشی از انتشار ویروس کرونا بخش  حمل و نقل مسافر جاده ای با کاهش شدید ۷۰ درصدی فعالیت ها مواجه شده بودند. به گونه ای که بسیاری از سرویس های جاده ای لغو و یا با حداقل تعداد مسافر در هر اتوبوس با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی و فاصله گذاری  انجام پذیرفت.
بنابراین به لحاظ این شرایط، شرکت‌های حمل و نقل مسافر جاده ای جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا و مشمول بسته های حمایتی جهت جلوگیری از تعطیلی وامکان استمرار فعالیت قرار گرفتند.
مراجعه به آمار مستند روزانه تردد ناوگان از جاده های کشور و همچنین مسافران ورودی وخروجی به پایانه های مسافربری صحت این امر را به آسانی به اثبات می رساند. دستورالعمل های بهداشتی مرتبط به فضاهای عمومی و پرتردد در پایانه مسافربری از جمله گندزدایی و ضد عفونی مکان های پرتردد و ناوگان ورودی توسط شهرداری و با نظارت مراجع ذیربط انجام شده و همچنان تا زمان ریشه کن شدن این ویروس می شود.