محدودیتهای یونسکو باعث شده تا روند ثبت جهانی میراث فرهنگی هر سال سختتر شود و اگر این محدودیتها نبود، پرونده راه آهن را هم میپذیرفتند. معاون میراث فرهنگی با بیان این مطلب گفت: متأسفانه در ثبت تاریخی خطوط ریلی راه آهن در سازمان یونسکو، وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم کوتاهی کردند و ثبت […]
محدودیتهای یونسکو باعث شده تا روند ثبت جهانی میراث فرهنگی هر سال سختتر شود و اگر این محدودیتها نبود، پرونده راه آهن را هم میپذیرفتند.
معاون میراث فرهنگی با بیان این مطلب گفت: متأسفانه در ثبت تاریخی خطوط ریلی راه آهن در سازمان یونسکو، وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم کوتاهی کردند و ثبت این اثر تاریخی به دلیل قصور در ارائه مدارک تا سال ۲۰۲۰ منتفی شد.
علیرضا رحیمی با بیان اینکه قدمت خط آهن ایران که قطار ری از آن عبور میکند بیش از ۱۰۰ سال است، افزود: به همین دلیل ثبت قدیمیترین و طویلترین خطوط ریلی به نام ایران از یونسکو درخواست شد که یونسکو برای تحویل مدارک مستند زمانی را مشخص میکند ولی نماینده ایران در یونسکو در زمان تعیین شده مدارک مورد نیاز را به یونسکو تحویل نداد و به همین دلیل ثبت تاریخی راه آهن ایران در یونسکو تا سال ۲۰۲۰ به تعویق افتاد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی به همراه ۳۲ نماینده دیگر به وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم تکمیل پرونده ثبت تاریخی راه آهن ایران در یونسکو به رغم اعلام نواقص از سوی کمیته فرهنگی یونسکو به سفیر ایران در آن سازمان تذکری در صحن علنی مجلس داده است.