زهرا ایرانشاهی/ قطارهای باری و مسافری به لحاظ ایمنی در وضعیت خوبی به سر می برند اما در بخش مسافری نهایت سرعت سیر به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش باری نیز به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد. این در حالی است که در سیستم حمل ونقل ریلی مزایای رقابتی بی […]
زهرا ایرانشاهی/
قطارهای باری و مسافری به لحاظ ایمنی در وضعیت خوبی به سر می برند اما در بخش مسافری نهایت سرعت سیر به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش باری نیز به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد. این در حالی است که در سیستم حمل ونقل ریلی مزایای رقابتی بی شماری نسبت به انواع جاده ای و هوایی آن وجود دارد. این مزایا هم در بخش مسافری و هم در بخش باری قابل شناسایی است. اما اگر بخواهیم این سیستم جوابگوی نیازهای مردم باشد باید زمانی که وی صرف رسیدن از نقطه آ به نقطه ب میکند، کمتر از سایر شقوق حمل ونقلی باشد.
این امکان، یکی از پارامترهای مهم رشد صنعت ریلی در کشورهای مختلف است. اما در کشور ما چنین اتفاقی بطور کامل نیفتاده و در بخش مسافری نهایت سرعت سیر به ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش باری نیز به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می رسد.
این در حالی است که در طول سال های اخیر به میحث بهره وری ریلی توجه ویژه تری شده است. پیش از این نیز مدیرعامل راهن آهن کشور در اینباره می گوید: از ۱۱ هزار و ۸۰۰ خط ریلی موجود، حدود ۹درصد دارای محدوده تقلیل سرعت هستند.
سعید رسولی گفت: ما در راهآهن موضوعات متنوعی داریم که از اهمیت بالایی برخوردار است، یکی از آن ها ایمنی است که برند راه آهن محسوب می شود.
او افزود: با این وجود اولویت اول ما بهرهوری است و از سال گذشته اقدامهایی را در این خصوص شروع کردیم که امسال نیز ادامه دارد، بهرهوری یک موضوع همیشگی است که باید همواره سرلوحه کارها قرار گیرد تا بتوانیم با حداکثر ظرفیت و توان خدماترسانی کنیم؛ در نتیجه همه ساز و کارهای اجرایی را در راستای این اولویت قرار داده ایم. البته نتیجه بخش بودن این اقدامها بسیار مهم است و سعی داریم اقدامهای بهره ورانه را یک ارزش جدی بدانیم و تخصیص و توزیع منابع متناسب با خروجیهای بهره ور باشد.
او افزود: در سالهای گذشته برخی خطوط با هزینه بسیار بالا، اما بدون مطالعات همه جانبه و بدون توجه به مقوله بهره وری در کشور ساخته شد که امروز شاهد عبور گاه و بیگاه قطارهای مسافری با ضریب اشغال پایین مسافر در آنها هستیم درحالیکه اگر بار روی این خطوط جابجا میشد و منابع بار کشور از جمله معادن و کارخانجات به این سرچشمهها متصل میشد، بهره وری در این خطوط افزایش چشمگیری مییافت.
برگزاری هشتمین رویداد سه شنبه های ریلی
یکی از دلایل رشد راه آه را در دو سال اخیر تغییر رویکرد این سازمان و توجه ایشان به جوامع دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان دانستو حالا سه شنبهه همین هفته مدیرعامل راه آهن با حضور در اداره کل راه آهن تهران، مرکز جهادی پیشرفت این اداره کل را به صورت رسمی افتتاح کرده است.
سعید رسولی در هشتمین رویداد سه شنبه های ریلی با اشاره به ارائه های بسیار خوب و ارزنده همکاران در این جلسه گفت: امروز شاهد ارائه اندیشه، تفکر و خلاقیت همکاران بودم و این موضوع علاوه بر خوشحالی بسیار، احساس مسئولیت مرا نسبت به اداره شرکت راه آهن بیشتر می کند.
وی افزود: شرکت راهآهن با داشتن سرمایه های انسانی متخصص، متعهد و علاقهمند در ترازی قرار گرفته که آینده درخشانی پیش رو دارد.
رسولی با بیان اینکه شرکت راهآهن در حوزه مناسب سازی اماکن ریلی برای افراد توان خواه اقدامات زیادی انجام داده و همچنین در حوزه بهره وری نیز جزو سه دستگاه بهرهور اول کشور قرار دارد خاطرنشان کرد: اگر اتفاقاتی که طی ماههای اخیر در شرکت راهآهن صورت گرفته در ارزیابی سال آینده لحاظ شود یقیناً رتبه بهتری کسب خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قدردانی معاون اول رئیس جمهور از اقدامات بهره ورانه شرکت راه آهن ادامه داد: این موفقیت ها حاصل زحمات و تلاشهای همکاران راه آهن در سراسر شبکه ریلی است.
وی افزود: برگزار کردن رویداد فناورانه ریلی به صورت هفتگی کار بسیار مهمی است که همت بلند و اعتقاد و باور تمام همکاران را می طلبد. در این رویداد، هر هفته با توانمندیهای همکاران، بیشتر آشنا میشویم و این یعنی ظرفیتهای زیادی برای اداره بهینه شرکت راهآهن وجود دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: مجموعه مدیریت راه آهن بایستی با برنامهریزی صحیح و دقت به سرمایه های انسانی فضای رشد بیشتری برای همکاران فراهم کند و امید می رود که امروز، افتتاح مرکز جهادی پیشرفت اداره کل راه آهن تهران، نقطه آغازی برای تحولات بیشتر در مجموعه این اداره کل باشد.
رسولی از تمامی همکاران شبکه ریلی که در شرایط سخت کرونا، همچون گذشته با نشاط و انگیزه بالا به انجام وظایف خود میپردازند قدردانی کرد. گفتنی است که هشتمين رويداد سهشنبههاي ريلی با طعم فناوری، سهشنبه ۱۶ دی ماه با ارائه ۵ موضوع درباره کارگروه تخصصي بهره وري قطارهاي باري برنامه اي اثربخش، فناوری های مناسب سازی ایستگاه و قطار برای جانبازان و معلولین محترم، ایده اولیه سامانه هشدار دهنده گذرگاه هاي همسطح، کلیپ ايده ميله جواز راه آزاد عبوري و طرح پایلوت سامانه جامع تردد خودرو، کالا و افراد در اداره کل راه آهن تهران به کار خود پایان داد.
رويداد سهشنبههاي ريلي با طعم فناوري، از طریق کانال های مجازی اینستاگرام، تلگرام و آی گپ به نشانی @RailTechnology و سامانه تلویزیون اینترنتی راهآهن به نشانی railtv.ir قابل مشاهده است.