کاهش ۴۶ درصدی کل تعداد مسافران هوایی ایران در سال ۲۰۲۰
کاهش ۴۶ درصدی کل تعداد مسافران هوایی ایران در سال ۲۰۲۰

    ماهور مهراد/ برآوردهای جدید نشان می‌دهد که کرونا در بهترین حالت ۶۳ میلیارد دلار و در بدترین حالت، ۱۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به صنعت هوایی خسارت زده است. یکی از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده، صنعت حمل‌ونقل هوایی بوده است. بسیاری از پروازها از مبدا و […]

 

 

ماهور مهراد/

برآوردهای جدید نشان می‌دهد که کرونا در بهترین حالت ۶۳ میلیارد دلار و در بدترین حالت، ۱۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به صنعت هوایی خسارت زده است. یکی از صنایعی که از شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده، صنعت حمل‌ونقل هوایی بوده است. بسیاری از پروازها از مبدا و به مقصد کشورهای درگیر ویروس کرونا به دستور دولت‌ها لغو شده‌اند، بسیاری از شرکت‌ها سفرهای تجاری‌شان را و بسیاری از گردشگران نیز برنامه‌های مسافرت هوایی‌شان را لغو کردند.
در این شرایط، بسیاری از ایرلاین‌ها شاهد لغو گسترده پروازها و یا پرواز هواپیماها با نیمی از ظرفیت‌شان هستند. بر اساس برآورد جدید موسسه حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی(IATA)، لغو گسترده پروازها می‌تواند برای صنعت هوایی تا ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد.
IATA پژوهشی را در بین ۲۹۰ ایرلاینی که ۸۲ درصد از کل پروازهای جهان را بر عهده دارند، انجام داده است. در نتیجه این پژوهش، دو سناریو برای روزهای پیش روی این صنعت ترسیم شده است.
در سناریوی اول اگر میزان شیوع کرونا در کشورهایی که اکنون بیش از ۱۰۰ مبتلا دارند، محدود بماند؛ صنعت هوایی امسال ۱۱ درصد از گردش مالی مسافران را از دست خواهد داد که برابر با زیان ۶۳ میلیارد دلاری است.
این در حالی است که همین موسسه کمتر از ۲۰ روز پیش در برآورد قبلی، زیان صنعت هوایی را ۲۹.۳ میلیارد دلار برآورد کرده بود. در آن زمان تصور می‌شد که زیان صنعت هوایی جهان، تنها به بازارهای وابسته به چین محدود خواهد ماند.
حالا مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران عنوان کرده است که ایران با حدود ۵۲ درصد و ۶۹ میلیون دلار کاهش درآمد پروازهای عبوری و خدمات ناوبری هوایی نسبت به سال ۲۰۱۹ رتبه ۳۰ را از منظر ضرر و زیان در دنیا داراست.
سیاوش امیرمکری عنوان کرد: سال ۲۰۲۰ جهان کاهش ۵۹ تا ۶۰ درصدی مسافرت های هوایی را تجربه کرد، به گونه ای که طی سال ۲۰۲۰ میزان کاهش درآمدهای فرودگاهی ۱۱۲ میلیارد دلار بود و همچنین تعداد مسافران داخلی و بین المللی ۶۰ درصد کاهش یافتند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه سال ۲۰۲۰ در فرودگاه های خاورمیانه ۱۱۶ میلیون مسافر بین المللی و نیز ۲۱ میلیارد دلار درآمد حاصل از مسافران بین المللی کاهش یافت، گفت: سال ۲۰۲۰ تعداد مسافران داخلی فرودگاه های خاورمیانه ۲۳ میلیون و درآمد حاصل از آنها دو میلیارد دلار کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۷۳ درصدی مسافران بین المللی و نیز کاهش ۴۶ درصدی کل تعداد مسافران هوایی ایران بودیم، افزود: ایران با حدود ۵۲ درصد و ۶۹ میلیون دلار کاهش درآمد پروازهای عبوری و خدمات ناوبری هوایی نسبت به سال ۲۰۱۹ رتبه ۳۰ را از منظر ضرر و زیان در دنیا داراست.
امیرمکری همچنین تاکید کرد: بر اساس گزارش ACI، رضایت مشتری در فرودگاه ها طی سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۱۹ در آسیا و اقیانوسیه به طور عمده در فرودگاه های بزرگ کاهش یافته که این امر می تواند بازتاب نگرانی فزاینده در مورد ایمنی و سلامت سفر را همراه داشته باشد.
به گفته وی در دنیا همواره موضوعات زمان انتظار و صف های طولانی و کارایی و نوع برخورد کارکنان فرودگاه موجب شده که پذیرش مسافر، سیستم های امنیت و کنترل گذرنامه، سوار شدن به هواپیما و تحویل چمدان ها به عنوان بحرانی ترین و مهمترین بخش های فرودگاه از منظر رضایت مشتری تلقی شوند.

لزوم اتمام هرچه سریع‌تر طرح‌ها تا دهه فجر
به رغم شیوع کرونا و زیان شرکت های حمل ونقل هوایی حالا مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در جلسه هماهنگی پروژه‌های افتتاحی دهه فجر بر اتمام هرچه سریع‌تر این طرح‌ها تاکید کرده است.
امیرمکری، در این جلسه که با حضور ابراهیم مرادی، عضو هیات مدیره شرکت و راهبر فرودگاه مهرآباد، مصطفی صفایی، معاون عملیات فرودگاهی، غلامرضا رستمیان، مشاور مدیرعامل، محمدرضا زحمتکشان، مدیرکل عمران و توسعه فرودگاه ها و عباس مسیبی، مدیر روابط عمومی و به صورت ویدیوکنفرانس با حضور مدیران کل فرودگاه‌های استان‌های فارس و کرمان و سرپرست فرودگاه آبادان برگزار شد، ضمن استماع گزارش روند اجرای پروژه‌های افتتاحی دهه فجر بر اتمام هرچه سریع‌تر این طرح‌ها تاکید و رهنمودهای لازم را در این خصوص ارایه کرد.
گفتنی است که پروژه‌های افتتاحی دهه فجر شامل باند جدید، ترمینال جدید و محوطه زمینی فرودگاه کرمان، ترمینال جدید، محوطه زمينی و بهسازی ترمینال قدیم فرودگاه آبادان، ترمینال جدید و محوطه سازی ترمینال جدید فرودگاه جهرم و بهسازی ساختمان ونصب سيستمهاي جديد سوئيچينگ برج واپروچ، جاده سرویس و بخشی از اپرون، بهسازی ترمینال ورودی یک و ساختمان آشیانه فلایت چک در فرودگاه مهرآباد است.