رئیس پیشین جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تاب‌آوری اجتماعی از مهمترین ابعاد تاب‌آوری است به نقش و وظایفی که جمعیت هلال احمر در این زمینه دارد اشاره کرد و از طرحی به نام “شهر تاب‌آور کیش” نام برد که قرار بود به عنوان نمونه اجرایی شود. امیر محسن ضیایی رئیس پیشین جمعیت هلال […]

رئیس پیشین جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تاب‌آوری اجتماعی از مهمترین ابعاد تاب‌آوری است به نقش و وظایفی که جمعیت هلال احمر در این زمینه دارد اشاره کرد و از طرحی به نام “شهر تاب‌آور کیش” نام برد که قرار بود به عنوان نمونه اجرایی شود.

امیر محسن ضیایی رئیس پیشین جمعیت هلال احمر افزود: در کشور ما ریسک زیاد است ولی تنها زمان اتفاق به آن پاسخ می‌دهیم. در واقع در زمان یک اتفاق از چرخه‌ای که شامل پیشگیری، کاهش خطرپذیری، افزایش آمادگی و پاسخ است تنها بخش آخر را انجام می‌دهیم آن هم پاسخی که معمولا متناسب با حوادثی که در سطح بزرگ و متوسط باشند نیست. البته حوادث کوچک به هر حال قابل جمع کردن است. به عنوان مثال می‌توان به پلاسکو اشاره کرد که از نظر ملی حادثه گسترده‌ای نبود ولی نشان داد که شرایط لازم را نداریم و کشور ۱۰ روز درگیر این حادثه بود یا در زلزله اخیر نیز علی رغم تلاش تمام دستگاه‌ها اقدامات به اندازه شدت حادثه نبود و این همان تاب‌آوری است که اگر وجود داشته باشد باید در زمان کوتاهی شرایط جامعه به قبل بازگردد.
وظایفی در زمینه تاب‌آوری به عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است
ایشان در مورد وظایف جمعیت در زمینه تاب‌آوری، گفت: این از جمله مسائلی بود که با فشار رسانه‌ها و اقدامات صاحب نظران جمعیت مد نظر قرار گرفت. در برنامه ششم مفاهیمی از جمله جامعه تاب‌آور، جامعه آماده و آموزش همگانی مطرح شده و در همین راستا وظایفی هم به عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است. وقتی که قانونی نوشته می‌شود پاسخگویی به آن نیز لازم است و جمعیت در این زمینه باید کار زیادی انجام دهد. در آن زمان هم ما برنامه عملیاتی جمعیت را مبتنی بر جامعه تاب‌آور، تدوین کردیم و این عبارات هم از همان برنامه گرفته و در برنامه ششم وارد شد. حالا باید دستورالعمل‌هایی برای اجرای قانون نوشته شود.
وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر بیشترین نقش را در تاب‌آوری اجتماعی می‌تواند داشته باشد، گفت: جمعیت هلال احمر باید سعی کند که رفتار مردم را تغییر دهد که این مردم شامل مسئولان هم می‌شود و در ادامه باید از سایر نهادها در زمینه تاب‌آوری فیزیکی و محیطی مطالبه گری کند تا زیرساخت‌ها و ایمنی شهرها مورد نظر قرار بگیرد.

طرح “شهر تاب‌آور کیش”، به کجا رسید؟

ضیایی با اشاره به پیشنهاد ایجاد یک شهر تاب‌آور گفت: ما با مدیرعامل جزیره کیش که آن زمان آقای مونسان بود در این زمینه صحبت کردیم و به سمتی رفتیم که قراردادی تحت عنوان شهر تاب‌آور کیش امضا کنیم. هر دو طرف در این زمینه اعلام آمادگی کرده بودند اما با توجه به تحولات دولت مونسان از آنجا به معاونت ریاست جمهوری منتقل شد و من هم از جمعیت خارج شدم. پس از آن هم حوادثی همچون زلزله رخ داد که احتمالا باعث شد این موضوع از دستور کار خارج شود. البته این تغییر و تحولات یک نوع اشکال است زیرا وقتی می‌خواهیم فعالیتی انجام بدهیم بیشتر کار معطوف به پاسخگویی می‌شود و در کارهای درازمدت ضعیف است.

وی افزود: ایجاد مرکز تحقیقات تاب‌آوری نیز یکی دیگر از کارهای بود که انجام دادیم تا تحقیقات مربوط به این موضوع را حمایت کنیم و مدل‌های رفتاری را نشان دهیم.

برای همکاری با شهرداری اعلام آمادگی کردیم، ولی عمر مدیریت نجفی کوتاه بود

ضیایی در مورد اعلام آمادگی برای همکاری با شهرداری تهران در زمان حضور نجفی، گفت: با توجه به اینکه آقای نجفی دیدگاه‌های اجتماعی داشت آن زمان ابراز آمادگی کرده بودیم که در زمینه تاب‌آوری اجتماعی فعالیت کنیم که متاسفانه مدیریت کوتاه ایشان اجازه فعالیت بیشتر نداد.
وی با اشاره به وضعیت تهران نیز گفت:‌ در مورد تهران نیز نگرانی‌هایی وجود دارد و زیرساخت‌های این شهر متناسب نیست، توسعه نامتقارن و پراکندگی جمعیت غیرعلمی است. این میزان جمعیت در شهر خطر را بالا می‌برد و باید اقداماتی انجام دهیم.
بحران‌های آب، طوفان شن و آلودگی هوا؛ بحران‌هایی که در طول زمان ایجاد می‌شوند و توجه رسانه‌ای را جلب نمی‌کنند
وی با اشاره به اینکه بحران‌های دیگری علاوه بر زلزله هم وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد، گفت: ما معمولا بحران‌هایی که می‌بینیم و در دید هستند را مد نظر قرار می‌دهیم که این بحران‌ها شدت بالا و زمان کوتاهی دارد ولی مسائل دیگری مانند آلودگی هوا، طوفان شن و بحران آب بحران‌های مهمتری هستند اما چون در طول زمان ایجاد شده‌اند و یکباره رخ نمی‌دهند توجه رسانه‌ای را جلب نمی‌کنند. این در حالیست که این دسته از بحران‌ها مشکلات بیشتری را می‌توانند برای جامعه ایجاد کنند. نمونه دیگر مرگ و میر روزانه در حوادث جاده‌ای اشاره کرد. در حالیکه نزدیک به ۵۰ نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند می‌بینیم که سقوط یک هواپیما موج زیادی را ایجاد می‌کند اما به مرگ و میر جاده‌ای به آن میزان توجه نمی