سومین گذرگاه مرزی سیستان و پاکستان افتتاح شد
سومین گذرگاه مرزی سیستان و پاکستان افتتاح شد

    زهرا ایران‌شاهی قرار است که در سال ۱۴۰۰ پدیده سکونتگاه‌های غیررسمی و سازه‌های ناپایدار در کل کشور و بویژه در استان ها و شهرهای محروم و استراتژیکی مانند چابهار جمع‌آوری شود تا مردم در خانه‌های مناسب زندگی کنند. این گوشه ای از سخنان وزیر وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح سومین گذرگاه […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی
قرار است که در سال ۱۴۰۰ پدیده سکونتگاه‌های غیررسمی و سازه‌های ناپایدار در کل کشور و بویژه در استان ها و شهرهای محروم و استراتژیکی مانند چابهار جمع‌آوری شود تا مردم در خانه‌های مناسب زندگی کنند.
این گوشه ای از سخنان وزیر وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح سومین گذرگاه مرزی بین ایران و پاسکستان است. محمد اسلامی در خصوص راه آهن چابهار به زاهدان نیز بیان داشته است: طرح راه‌آهن با وضعیت خوبی در حال انجام است اگرچه در وضعیت کرونایی با مشکلاتی مواجه شدیم اما به یاری خدا قبل از تمام شدن فرصتِ دولت دوازدهم دوبخش این طرح را افتتاح خواهیم کرد و باقیمانده آن تا پایان امسال و نهایتا ابتدای سال آینده انجام خواهد شد و مردم صدای سوت قطار چابهار را خواهند شنید.
وی در خصوص باند دوم جاده چابهار، نیکشهر، کنارک هم تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب، بخش‌های باقیمانده‌ای داشته که از مشهد مقدس تا چابهار است. این بخش‌ها تماما یا در دست مطالعه، اجرا و یا بهره‌برداری است و فکر می‌کنم در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه اضافه کنیم چراکه بودجه عمرانی استان بیش از ۱۰ برابر شده و با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.
اسلامی بیان داشت: در استان سیستان و بلوچستان یک تحول اساسی در بحث جاده‌ای رقم خواهد خورد. همین هفته طرح‌های راه‌های روستایی ۳۱ روستا را به ارزش پنج هزار میلیارد تومان به همه استانداران ابلاغ کردم که بتوانیم جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار را در اولویت نخست اجرا کنیم، اولیت فراگیر ما روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که با تحقق این مهم، توسعه و محرومیت‌زدایی اتفاق خواهد افتاد.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: بندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که نقش موثری در فعال کردن کریدور شمال – جنوب و همچنین در انتقال بارهای منطقه اقیانوس هند دارد. بنابراین دولت توسعه این بندر را با اراده‌ای که نشان داد به هشت و نیم میلیون تُن ظرفیت رسانده و نکته حایز اهمیت این است که ما در تعاملات و معاهدات بین‌مللیِ دوجانبه و چندجانبه‌ای که با کشورهای منطقه داشتیم شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بریم که بتوانیم ظرفیت ترانزیت را از این بندر افزایش دهیم که مهمترین آن همکاری ایران، افغانستان و هندوستان است.
اسلامی تصریح کرد: مذاکره جدیدی برای یک تفاهم‌نامه چندجانبه‌ با ازبکستان، افغانستان، هندوستان آغاز کردیم که این هم نقش قابل توجه‌ای بر تبالات محور شمال جنوب خواهد داشت.
بندر شهید بهشتی اخیرا مدرن‌ترین تجهیزات را دریافت کرده است و مجهز شده تا بتواند به صورت کاملا حرفه‌ای و متابق با استانداردهای بین‌المللی، خدمات بارگیری و تخلیه کشتی‌هارا انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در بحث توسعه روابط و تبادلات با کشور دوست و همسایه «پاکستان» چند گام اساسی را با همکاری وزارت امور خارجه دنبال کردیم که نخستین آن این بود که ما بعد از سال‌ها که فقط یک مرز رسمی داشتیم با عنایت همه مدیران توانستیم مرز دوم رسمی «ریمدان» را پارسال افتتاح کنیم.
وی تصریح کرد: حالا هم با حضور وزیر کشور افغانستان سومین مرز رسمی «پیشین» را افتتاح کرد و این مرزهای جدید کمک می‌کند تا با مصوبه جدید که از هیات دولت داریم برای تسهیل‌گری واردات کالا از پاکستان و همچنین بازارچه‌های مرزی که تفاهم‌نامه آن با حضور وزیر خارجه پاکستان که الان در ایران است و همچنین وزیر امور خارجه ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت این اسناد نهایی خواهد شد.
این در حالی است که همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان و با حضور مقامات پاکستانی سومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان افتتاح شد. در این مراسم شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل، داریوش امانی تهرانی، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارتخانه‌های صمت و امور خارجه، ریاست گمرک جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در ایران و مقامات و مسئولان محلی حضور داشتند.

پایانه مرزی پیشین ترانزیت و تردد بین ایران و پاکستان را هموار می‌کند
رییس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور نیز در اینباره گفت: پایانه مرزی پیشین در جنوب سیستان و بلوچستان باعث رونق ترانزیت و آسان شدن ترددهای مرزی بین ایران و پاکستان می‌شود.
داریوش امانی در حاشیه بازدید از روستای تیس چابهار اظهارداشت: مرز پیشین که فردا افتتاح می‌شود مجموعا در مساحت ۱۳ هکتار احداث خواهد شد که فعلا سایت موقت آن به مساحت ۲ و نیم هکتار با ۲۵۰ هزار هکتار عملیات خاکی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۸ میلیارد تومان برای سایت نخست هزینه شده افزود: ۴۵۰ متر مربع ساختمان برای سایت نخست این مرز ساخته شده است.
به گفته وی، برای انجام کارهای جزئی مربوط به همین سایت هنوز هشت میلیارد تومان نیاز داریم.
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه پیشین، سومین مرز مشترک ما با پاکستان است اظهارداشت: خوشحالیم که دو مرز ریمدان و پیشین در فاصله کوتاهی احداث شدند، قبل از سال ۱۴۰۰ این پروژه به همت همکاران ما در جنوب سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری بود.
وی تصریح کرد: اما به واسطه برخی هماهنگی‌هایی که می‌بایست با دولت پاکستان انجام می‌دادیم، این افتتاح فردا انجام خواهد شد.
امانی، گفت: بعد از اینکه این مرز افتتاح می‌شود شاهد حضور دستگاه‌های مختلف اجرایی در آن منطقه هستیم و همچنین ورود و خروج و ترانزیت هم رونق خواهد گرفت. وی اضافه کرد: امکانات بیشتر و بهتری هم برای مسافران این مرز فراهم شده است.
گفتنی است که اواخر هفته گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح مرز رسمی پیشین وارد فرودگاه کُنارک – چابهار شد و مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران قرار گرفت. همزمان با سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به چابهار سومین گذرگاه رسمی مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان افتتاح شد. بر این اساس قرار است گذرگاه پیشین-مند در شهرستان راسک افتتاح شود. تاکنون تردد رسمی بین ایران و پاکستان از دو گذرگاه میرجاوه در شمال استان سیستان و بلوچستان و جالق در شرق این استان انجام می‌شود. مرز پیشین جنوبی‌ترین گذرگاه استان سیستان و بلوچستان با پاکستان خواهد بود. فاصله پایانه مرزی پیشین از بندر چابهار ۱۸۰ کیلومتر است.