دولت برای تکمیل راه‌آهن رشت ـ کاسپین مصمم است
دولت برای تکمیل راه‌آهن رشت ـ کاسپین مصمم است

    آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور طی سفر یکروزه خود به گیلان به اتفاق وزیر راه و شهرسازی از پروژه راه‌آهن رشت کاسپین بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی گفت: راه‌آهن رشت ـ آستارا منجر به کاهش ۲۰ روزه مسافت حمل بار درگذر ترانزیتی شمال به جنوب می‌شود لذا دولت از تمام توان خود برای تکمیل این […]

 

 

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور طی سفر یکروزه خود به گیلان به اتفاق وزیر راه و شهرسازی از پروژه راه‌آهن رشت کاسپین بازدید کرد.
آیت‌الله رئیسی گفت: راه‌آهن رشت ـ آستارا منجر به کاهش ۲۰ روزه مسافت حمل بار درگذر ترانزیتی شمال به جنوب می‌شود لذا دولت از تمام توان خود برای تکمیل این پروژه استفاده خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته در بازدید از روند تکمیل راه‌آهن رشت ـ کاسپین اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در گیلان و حتی کشور است که در صورت بهره‌برداری می‌تواند بخش اعظمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل کند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌گوید راه‌آهن رشت ـ آستارا منجر به کاهش ۲۰ روزه مسافت حمل بار درگذر ترانزیتی شمال به جنوب می‌شود لذا دولت از تمام توان خود برای تکمیل این پروژه استفاده خواهد کرد.
استان گیلان به دلایل همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و عضو اتحادیه اوراسیا و شانگهای از شرایط خوبی در راستای توسعه صادرات در کشور برخوردار است و تکمیل شبکه حمل‌ونقلی کشور به‌عنوان یک شاهراه بین‌المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و گذر ترانزیتی ترانزیت بین‌المللی تمام ریلی شمال ـ جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز بندر آستارا و ارتباط با بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰ میلیونی کشورهای مشترک‌المنافع را با سهولت فراهم می‌کند.
در ۱۰ ماه نخست سال ۹۹ درمجموع ۱۷۶ هزار و ۲۱۱ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به جمهوری آذربایجان صادرشده و این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته است.
بنا بر اعلام کارشناسان حوزه اقتصاد و مسؤولان پروژه راه‌آهن رشت ـ قزوین از توان جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر برخوردار است و با این تفاسیر بی‌شک پروژه ریلی گیلان از  احداث خط‌آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین،  و رشت – آستارا یکی از اولویت‌های دولت پیشین است که باید موردتوجه مسؤولان قرار گیرد.
توجه و تکمیل چنین پروژه‌هایی در گیلان می‌تواند این استان را به یکی از درگاه‌های مهم استراتژیک حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و ترکیبی تبدیل کرده و قطعاً تأثیر قابل‌توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب دارد. تکمیل خط ریلی جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان فقط باعث رشد و توسعه گیلان و افزایش صادرات در کشور نشده زیرا این خط ریلی پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل و از این طریق حمل بار در گذر ترانزیتی شمال به جنوب، از ۴۵ روز به ۲۰ روز راه را نیز حدود دو هزار کیلومتر کوتاه می‌کند.
طبق گفته‌های مسؤولان پروژه راه‌آهن رشت ـ انزلی در دو قطعه در حال فعالیت بوده و همچنین پروژه رشت ـ پیر بازار- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر جزو پروژه‌های مهم، اولویت‌دار توسط دولت سابق در نظر گرفته‌شده و بر اساس آمار زیرسازی قطعات ۶ و هفت این محور در حال اجرا و عملیات اتصال پیر بازار به بندر کاسپین نیز با شتاب آغازشده است.