رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران از بالا بودن مدت زمان توقف کامیون های ترانزیتی در مرزها انتقاد کرد. سید علی حسینی درباره نشست بررسی ترانزیت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: حضور مخبر در این جلسه نشان میدهد دولت موضوع ترانزیت را جدی گرفته و برنامه […]
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران از بالا بودن مدت زمان توقف کامیون های ترانزیتی در مرزها انتقاد کرد.
سید علی حسینی درباره نشست بررسی ترانزیت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: حضور مخبر در این جلسه نشان میدهد دولت موضوع ترانزیت را جدی گرفته و برنامه جدیدی برای تقویت ترانزیت دارد؛ ظاهراً از عملکرد بخشهای مختلف دولت در این زمینه رضایت نبوده که معاون اول رئیس جمهور ترجیح داده جلسهای در این سطح برگزار کند؛ گزارشی را هم مرکز بررسیهای استراتژیک ارائه داد که موارد مهمی در آن بود. رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نگاه وزارت راه و شهرسازی به موضوع ترانزیت، اقتصادی است ادامه داد: اما در نشست ترانزیت به ریاست معاون اول رئیس جمهور، این موضوع مطرح شد که میتوان نگاه سیاسی و امنیتی هم به مقوله داشت؛ ترانزیت یک مبحث فرابخشی است و سازمانهای متعددی درگیر آن هستند. حسینی با اشاره به زمان زیاد حمل کالا از مسیر ایران که روی هزینههای ترانزیت اثرگذار است یادآور شد: این روند به سود مسیرهای ترانزیتی کشورهای رقیب است چون آنقدر در ترانزیت کالا زمان و هزینهها را بالا بردهایم که از نظر اقتصادی به صرفه نیست تا صاحب کالا با توجه به مسیرهای ارزانتر و سریعتر در کشورهای همسایه علی رغم سختتر بودن عبور ترانزیتی کالا از این کشورها، آنها را انتخاب کنند.
وی تأکید کرد: پیشنهادی که نماینده بخش خصوصی مطرح کرد این بود که دنبال مدیریت یکپارچه ترانزیت باشیم مدیریت یکپارچه مرزی در ترانزیت میتواند زمانیهایی که در مرز برای ترانزیت کالا هدر میرود، کنترل شود؛ به این معنا که مرز به جای آنکه محل توقف کالا باشد، محل عبور کالاهای ترانزیتی باشد در گزارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری هم آمده بود به طور متوسط ۶ روز زمان میبرد که کامیونها در مرزها تشریفات مربوطه را اجرا کنند که زمان زیادی است.
این فعال صنعت حمل و نقل خاطرنشان کرد: ۱۴ دستگاه دولتی و حاکمیتی در مرزهای ما دخالت دارند تا فرآیند ترانزیت انجام شود؛ با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در حوزه زیرساختهای راه آهن انجام شده ولی راه آهن رشت-آستارا تکمیل نشده، مورد اعتراض قرار گرفت که در این جلسه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بودجه این پروژه به اتمام رسیده ولی اگر بودجه آن تأمین شود، میتوانیم پروژه را همزمان به ۱۰ پیمانکار بدهیم تا به سرعت طرح را اجرایی کنند.
حسینی با اشاره به لزوم رفع گلوگاههای زیرساختهای ریلی برای توسعه ترانزیت گفت: مشکل دیگر خود شرکت راه آهن است که قابل نقد است که زمان زیادی از حمل کالا با ریل گرفته میشود ولی بخش جادهای ما از نظر زمانی از بخش ریلی ما جلوتر است.
وی خاطرنشان کرد: قرار شد ماهانه دستگاهها نشست ترانزیت را برگزار کرده و میزان پیشرفت برنامههای خود را مطرح کنند که نشان میدهد دولت برنامه کوتاه مدت برای افزایش ترانزیت دارد؛ بخش خصوصی هم به این فرآیند کمک زیادی خواهد کرد چون دارنده ناوگان بخش خصوصی است و بسیاری از مبادلات از بستر فعالیت بخش خصوصی انجام میشود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی:
باید سهم ایران را از ترانزیت در حوزه کشورهای CIS افزایش دهیم
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی با تاکید بر تقویت رایزنی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان در حوزه حملونقل گفت: به دلیل شیوع کرونا با انسداد طولانی مرزها و عدم دسترسی به کشورهای ماوراء ترکمنستان در حوزه CIS مواجه بودیم، به همین دلیل باید دیپلماسی و رایزنی جدی و فشرده سهم خود از حملونقل بینالمللی و ترانزیت در این حوزه افزایش دهیم.
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری اظهار کرد: پیرو دیپلماسی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اولویت تجارت و توسعه روابط با کشورهای همسایه طی اجلاس شانگهای، مذاکراتی با روسای جمهور منطقه به ویژه آسیای میانه انجام شد، همچنین مذاکراتی نیز با رئیس جمهور قزاقستان در راستای توسعه مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی فیمابین انجام گرفت.
وی با بیان اینکه حملونقل یکی از موضوعات اساسی دیدارها با کشورهای منطقه از جمله ترکمستان و قزاقستان است، افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان، موضوعات متعددی برای برای طرح دارد که میتوان از این موقعیت برای افزایش میزان ترانزیت کشور و جذب بارهای بینالمللی استفاده کرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته به واسطه بیش از دو سال درگیری با بحران کرونا، ترکمنستان تمام مرزهای جادهای خود را باهمه کشورها بست و اجازه تردد به اتباع و کامیونها را نداد، به این ترتیب با یک انسداد طولانی دو ساله برای دسترسی به کشورهای ماوراء ترکمنستان در حوزه CIS مواجه بودیم.
هدایتی گفت: اخیرا مرز سرخس به فاراب در مرز ترکمنتسان تحت شرایط و پروتکلهای بهداشتی از اول ماه میلادی باز شد که اتفاق خوبی است و باید برای سایر مرزها نیز رخ دهد. وی ادامه داد: فعال شدن مرزها و رفع مسدودی، دیپلماسی و رایزنی جدی و فشردهای میطلبد تا سهم خود را در حملونقل بینالمللی و تراتنزیت در حوزه کشورهای CIS بدست آوریم.
هدایتی با اشاره به تحولات اخیر منطقه و محدودیتهای رخ داده برای کشور روسیه در دسترسی به بازارهای اروپایی، گفت: در این شرایط جدید نیاز به بازطراحی در مسیرهای کریدورهای فعلی احساس میشود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری افزود: در این خصوص ترکیه با برگزاری نشستها و همسوسازی برخی کشورها از جمله قزاقستان، ترکمنتستان، آذربایجان و گرجستان توانست مسیر میانی خزر را بنام ترانس کاسپین فعال کند که البته ظرفیت ترانزیتی آن کمتر از مسیر ترنس سیبری است اما فعال شدن این مسیر میانی کاهش هزینهها را در بر دارد.
وی افزود: ظرفیت سالانه این مسیر ۱۵۰ هزار تن بوده که ترکیه به دنبال افزایش ظرفیت آن است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری گفت: به اعتقاد بنده شرایط کنونی یک فرصت طلایی برای فعال سازی شاخه جنوبی کریدور شرقی-غربی که وارد ایران می شود، فراهم کرده است و در بخشی از آن میتوان بارهای ورودی از چین وارد قزاقستان و از آنجا وارد نرکمنستان و ایران شود.
تحمیل قیمت نجومی ۱۳.۵ میلیون تومانی به زائران عتبات
قیمت پرواز رفت و برگشت تهران ـ نجف به رقم نجومی ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان افزایش یافته است، این در حالی است که شنیده شده پروازهای نجف یک ایرلاین دولتی به قیمت ۴.۵ میلیون تومان به یک چارترکننده فروخته شد.
در ادامه روند بیثبات قیمت پروازهای نجف همزمان با نزدیک شدن به روز عرفه، قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت تهران ـ نجف امروز ۵ تیرماه ۱۴۰۱ به ۱۳٫۵ میلیون تومان افزایش یافته است. یک شرکت هواپیمایی این مسیر پروازی را با قیمت ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و به صورت چارتری به فروش میرساند.
بلیت پرواز چارتری یک ایرلاین دولتی نیز برای پرواز مذکور ۹٫۱ میلیون تومان بود که امروز به ۹٫۲ میلیون تومان افزایش یافته است. یکی از مسائلی که همواره زائران عتبات عالیات طی سالهای اخیر با آن مواجه بودهاند، نابسامانیها در حملونقل هوایی به خصوص در زمانهای خاص بوده است. امسال این نابسامانی با واگذاری پروازها به چارترکنندگان تشدید شده است. تقریباً همه شرکتهای هواپیمایی داخلی پروازهای خود به نجف را به صورت چارتری عرضه میکنند. در این بین شرکتهای هواپیمایی دولتی نیز به تازگی وارد حوزه چارتری شدهاند. در این باره چند سؤال مطرح میشود؛ یک آنکه بر اساس چه قانون و ضابطهای پروازهای نجف این ایرلاین دولتی به صورت چارتری به یک فرد واگذار شده است. این ایرلاین دولتی مطابق چه متر و معیاری پرواز رفت و برگشت نجف را با قیمت حدود ۴٫۵ میلیون تومان به چارترکننده معروف فروخته است؟ از آنجاکه این پروازها پیش از ورود مسئول جدید این ایرلاین دولتی به چارترکننده واگذار شده، لذا از رئیس این ایرلاین انتظار میرود با توجه به سوابق کاری خوب گذشته، هر چه سریعتر به این ماجرا ورود پیدا کند. شفافسازی در رابطه با جزئیات واگذاری پروازهای نجف به چارترکننده یک مطالبه مردمی است. اواخر ماه گذشته سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: با توجه به گزارشات واصله مبنی بر افزایش نرخ بلیط هواپیما توسط تعدادی از شرکتهای هواپیمایی در برخی از مسیرهای پروازی داخلی، طی بررسیهای انجام شده مشخص گردید تغییرات ایجاد شده در نرخهای بلیط توسط دو شرکت هواپیمایی و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار صورت پذیرفته است. لذا ضمن جلب توجه شرکتهای هواپیمایی به رعایت ضوابط ، تأکید میشود با هرگونه افزایش قیمت که مراحل قانونی را طی نکرده و به تأیید ستاد تنظیم بازار نرسیده باشد، مطابق ضوابط برخورد خواهد شد. حال باید دید دستگاههای ذیربط در حوزه حملونقل هوایی و دستگاههای نظارتی چه اقدامی برای جلوگیری از سودجویی ایرلاینها و اجحاف در حق مردم انجام خواهند داد.