مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی جزئیات ۳ زلزله استان هرمزگان با بزرگی ۶.۱ در بندر خمیر در دو بازه زمانی و ۵.۹ در بندر کنگ را تشریح کرد. علی بیتاللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در پی رخداد زلزله بندر کنگ با بزرگی ۶٫۱ تعداد ۱۱ […]
مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی جزئیات ۳ زلزله استان هرمزگان با بزرگی ۶.۱ در بندر خمیر در دو بازه زمانی و ۵.۹ در بندر کنگ را تشریح کرد.
علی بیتاللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در پی رخداد زلزله بندر کنگ با بزرگی ۶٫۱ تعداد ۱۱ پسلرزه با بزرگی ۳٫۱ تا ۴٫۷ در بازه زمانی یک ساعته روی داد. پس از زلزله اصلی با بزرگی ۶٫۱ در عمق ۱۰ کیلومتری زلزله ۵٫۹ بعد از یک ساعت و ۵۲ دقیقه در همان محدوده و در عمق ۱۰ کیلومتری ( حدود ۵ کیلومتری جنوب و مرکز زلزله) رخ داد.
وی ادامه داد: فاصله مستقیم رومرکز این زلزلهها از جزیره کیش حدود ۱۳۵ کیلومتر بوده و بنابراین این زلزله ها مستقل از زلزلههای بندرچارک و جزیره کیش محسوب میشود. هرچند که از نظر تکتونیکی تحت تنش واحدی هستند.
وی زلزله اصلی بندر خمیر را به فاصله ۳۳ کیلومتری خمیر در استان هرمزگان، ۴۱ کیومتری بندر کنگ استان هرمزگان، ۴۷ کیلومتری بندرلنگه در استان هرمزگان و در فاصله مستقیم ۱٫۵۸ کیلومتری تهران عنوان کرد.
وی بیان کرد: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۲ شهر با جمعیتی معادل ۶۸۰ هزار و ۲۶۴ نفر و ۳۰۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۲۸ هزار و ۴۹۸ نفر تحت تاثیر این زمینلرزه قرار گرفتند. تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله ۶٫۱ بندر خمیر استان هرمزگان ۱۶۳ هزار و ۷۹۰ نفر است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: علاوه بر برآورد خسارات جزئی در مناطق شهری زلزله زده، تعداد کل واحدهای مسکونی خسارت دیده بیش از ۲۷۰ واحد برآورد شده است. همچنین تعداد آبادیهای خسارت دیده در زلزله ۶٫۱۱ بندر خمیر استان هرمزگان بیش از ۴۵ آبادی برآورد شده است که با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی به نظر میرسد ۹۹۷ نفر در واحدهای روستایی ساکن باشند.
بیتالهی با تاکید بر اسکان جمعیت روستایی زلزله زده، افزود: جمع کل جمعیت شهری و آبادیهای در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) ۱۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۳۲ هزار و ۴۵۲ واحد بوده که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۲۴ هزار و ۹۸۷ واحد فاقد اسلکت هستند.
é گسلهای پیشژرفای زاگرس و پیشانی کوهستان مسبب زلزله بندر خمیر
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: به نظر میرسد گسل پیشژرفای زاگرس در مجاورت رومرکز زلزله مسبب زلزله با بزرگی ۶٫۱ بندر خمیر استان هرمزگان باشد. در عین حال بر اساس اعلام مراکز بینالمللی گسل پیشانی کوهستان مسبب این زلزله عنوان شده است.
é وقوع ۱۳۶۳ زلزله با بزرگی ۲٫۵ و بیشتر مجاور بندر خمیر
وی در خصوص لرزهخیزی منطقه زلزلهزده توضیح داد: زمینلرزههای ۱۶ سال اخیر حاکی از لرزه خیزی منطقه دارد. بر اساس دادههای جمع آوری شده در این مدت، تعداد یکهزار و ۳۶۳ با بزرگی ۲٫۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز تا زمان وقوع زلزله ۶٫۱ بندر خمیر استان هرمزگان (مدت ۱۶ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۲۸ زمینلرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۷۲ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزهها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شدهاند.
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص جزئیات زلزله بندر کنگ در استان هرمزگان نیز اعلام کرد: زلزله با بزرگی ۵٫۹ امروز ساعت ۳ و ۵۴ دقیقه در عمق ۲۸ کیلومتری و به فاصله ۳۷ کیلومتری کنگ در استان هرمزگان، ۳۷ کیلومتری خمیر در استان هرمزگان و ۴۴ کیلومتری بندر لنگه در استان هرمزگان و در فاصله یکهزار و ۶۱ کیلومتری تهران حادث شد. تعداد ۸ شهر با جمعیتی معادل ۹۸ هزار و ۷۱۶ نفر و ۲۶۹ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۰۲ هزار و ۶۰۴ نفر تحت تاثیر این زمینلرزه قرار گرفتند.
وی یادآور شد: تعداد کل واحدهای مسکونی روستائی خسارت دیده احتمالی بیش از ۱۰۰ واحد برآورد شده و تعداد آبادیهای خسارت دیده احتمالی در زلزله ۵٫۹ بندر کنگ استان هرمزگان بیش از ۳۵ آبادی برآورد شده است. تعداد جمعیت ساکن در واحدهای روستایی خسارت دیده احتمالی با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی روستائی بیش از ۳۹۲ نفر برآورد شده است. بیتاللهی توضیح داد: جمع کل جمعیت شهری و آبادیهای در شعاع نیم درجه (حدود ۵۵ کیلومتری) ۱۳۳ هزار و ۹۴۹ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۳۰ هزار و ۷۵۴ واحد است که از این تعداد به میزان ۲۳ هزار و ۳۲۷ واحد فاقد اسکلت است.
عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب زلزله ۵٫۹ بندر کنگ استان هرمزگان را گسل پیشژرفای زاگرس و هجنین گسل طویل پیشانی کوهستان عنوان کرد و گفت: زمینلرزههای ۱۶ سال اخیر معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله است و بر اساس داده های جمع آوری شده در این مدت تعداد یکهزار و ۳۳۲ زلزله با بزرگی ۲٫۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله رخ داده است. از تعداد زلزلههای رخداده ۲۹ زمینلرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۷۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزهها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شدهاند.
بیت اللهی اضافه کرد: زلزله ۶٫۱ بندر خمیر استان هرمزگان امروز ۱۱ تیرماه ساعت ۳ و ۵۵ دقیقه در عمق ۲۶ کیلومتری و به فاصله ۳۶ کیلومتری بندر خمیر استان هرمزگان، ۳۸ کیلومتری کنگ در استان هرمزگان و ۴۴ کیلومتری بندر لنگه در استان هرمزگان و در فاصله یکهزار و ۶۰ کیلومتری تهران روی داد.با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۱ شهر با جمعیتی معادل۱۵۳ هزار و ۶۱۶ نفر و ۳۰۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۲۳ هزار و ۶۷۶ نفر تحتتاثیر این زمینلرزه قرار گرفتند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله ۶٫۱ بندر خمیر استان هرمزگان ۱۵۳ هزار و ۶۷۲ نفر است.
به گفته بیتاللهی، میزان خسارات به واحدهای روستایی بیش از ۲۵۰ واحد برآورد شده است و تعداد آبادیهای خسارت دیده در زلزله ۶٫۱ بندر خمیر استان هرمزگان بیش از ۴۵ آبادی برآورد شده است که پیشبینی میشود ۹۰۴ نفر در آن ساکن باشند.
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری و روستایی واقع در شعاع نیم درجه را (حدود ۵۵ کیلومتری) ۱۳۵ هزار و ۳۹ نفر عنوان کرد که از میان این تعداد از واحدهای مسکونی تعداد ۲۳ هزار و ۴۹۱ واحد فاقد اسلکت است. بیتاللهی گسل مسبب زلزله دوم بندر خمیر استان هرمزگان را با بزرگی ۶٫۱ نیز گسل پیشژرفای زاگرس و گسل پیشانی کوهستان عنوان کرد.
عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: زمینلرزههای ۱۶ سال اخیر معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند. بر اساس داده های جمع آوری شده در این مدت تعداد یکهزار و ۳۴۴ زلزله با بزرگی ۲٫۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ثبت شده است که از این تعداد ۳۰ زمینلرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۷۷ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزهها کوچکتر از بزرگی ۴ گسترده شدهاند.
بیتاللهی با تاکید بر ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی ناپایدار در مناطق زلزله زده و سایر مناطق کشور، اضافه کرد: رخداد خوشه لرزهای بندر چارک و جزیره کیش که از ۲۴ خرداد شروع شد و در ادامه آن رخداد زلزلههای بندر مقام(در غرب آن) و در ادامه رخداد زلزلههای بندر خمیر و بندر کنگ در ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ (تعداد ۲۵ زلزله در منطقه رخ داده که بزرگی ۳ زمین لرزه بالای ۵ بوده است) نشان از وجود تنش عظیم تکتونیکی در جنوب ایران دارد که رخداد این تعداد از زلزله ها نیز بطور کامل معرف میزان و اندازه این تنش است.
وی در عین حال توضیح داد: خصوصیات زمینشناسی منطقه بگونهای است که بطور عمده زلزلههای بزرگ و ویرانگر احتمال رخداد بمراتب کمتری را دارند و بنابراین رخداد زلزله بزرگتری در منطقه پیش بینی نمیشود.
بیتاللهی خسارت ناشی از رخداد سه زلزله بالای ۵ منطقه را حدود ۶۵۰ واحد در بیش از ۵۰ آبادی اطراف رومرکز تخمین زد و بر تدقیق آنها تاکید کرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به لرزهخیزی بالای کشور در کل و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزهای محدوده اطراف محل رخداد زلزله توصیه کرد: ساکنان محدوده تحت تاثیر زلزله خونسردی خود را حفظ و با رعایت ملاحظات آموزشی رفتار صحیح در برابر زلزله، مراقب پسلرزهها باشند.
وی همچنین بر ارتقای کیفی ساخت و ساز و بویژه کیفیت واحدهای مسکونی شهری و روستائی به عنوان یک ضرورت مستمر برای کشور لرزهخیز ایران تاکید کرد.
رییس کمیسیون عالی سوانح اعلام کرد:
همه عوامل حادثه ریلی مشهد-یزد/ راهآهن مقصر بودند
رییس کمیسیون عالی سوانح اعلام کرد: عوامل مختلفی از لوکوموتیوران تا پیمانکاری که مشغول بازسازی خط بود و حتی راهآهن در این سانحه مقصر بودهاند.
محمد حسن اسماعیلی درباره جزئیات سانحه ریلی قطار مشهد_یزد که هجدهم خرداد ماه امسال اتفاق افتاد، اظهار کرد: در حادثه ریلی که اخیرا اتفاق افتاد عوامل مختلفی دخیل بوده و برای آن میتوان دلایل متعددی برشمرد که در این میان راهآهن نیز مقصر بوده است به این معنی که مجموعه عوامل و دست اندرکاران بازسازی خط ریلی مورد نظر و با توجه به اینکه لوکوموتیوران و ناظران متعلق به شرکت راهآهن بودهاند، راهآهن هم مقصر است. البته همانطور که در گزارش نهایی منتشر شده از سانحه ریلی آمده است، پیمانکار بخش خصوصی نیز به دلیل عدم پاکسازی مسیر در زمان مناسب نیز مقصر بوده و از سوی دیگر ناظر مقیم راه آهن نیز وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام نداده است.
وی افزود: اساساً لوکوموتیوران مجاز نبوده که وظیفه خود را به شخص دیگری بسپارد. از سوی دیگر نیز نبود تجهیزاتی مانند بالیز همانطور که در گزارش منتشر شده توسط کمیسیون عمران مجلس آمده، میتوانست به کاهش سرعت کمک کند و از وقوع این حادثه جلوگیری کند. بالیز دستگاهی است که کنار خط نصب می شود و اگر قطاری سرعت خود را کاهش ندهد فرمان ترمز را صادر میکند و قطار اجبار ند سرعت سرعتش کم میشود. البته تامین تجهیزات جزو دستور کار و سفارش خرید در سالهای گذشته نیز بوده است اما به دلیل کمبود بودجه، راه آهن قادر به خرید این تجهیزات نبوده است. رییس کمیسیون عالی سوانح با تاکید بر اینکه در این حادثه لوکوموتیوران، پیمانکار بازسازی خط و راهآهن مقصر بودند درباره اینکه چه تعداد از مقصران در بازداشت و تحت بازجویی هستند، گفت: چندین نفر از شرکت بازسازی خط در بازداشت بودند که برخی از آنها با وثیقه فعلا آزاد هستند. اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بیل مکانیکی با نقص فنی مواجه شده و تعمیر آن مدت زمان مشخصی نیاز داشته است، چرا از طریق وسایل ارتباطی مانند بیسیم به ایستگاه قبل یا قطار اطلاع رسانی نشده است؟ افزود: اتفاقاً ارتباط بیسیمی وجود داشته و پیمانکار بیل مکانیکی از زمان رسیدن قطار به آن نقطه خبر داشته است حتی یک قطار دیگر را هم در این میان از آن نقطه عبور دادند اما تصور شان این بوده است که بیل مکانیکی قبل از رسیدن قطار تعمیر و جابهجا میشود. همچنین با تصور اینکه قطار در نقطه مورد نظر که حدود دو کیلومتری حضور بیل مکانیکی سرعت خود را تا ۱۵ کیلو کاهش میدهد، به کار خود ادامه داده است تا زمان نزدیک شدن به قطار فرصت بیشتری برای تعمیر بیل مکانیکی خود داشته باشد اما قطار نه تنها تقلیل سرعت را در نقطه تعریف شده، رعایت نکرده بلکه با سرعت بیش از ۱۴۰ کیلومتر به نقطه حادثه در حال نزدیک شدن بود. اسماعیلی ادامه داد: حتی با این حال راننده بیل مکانیکی به محض رویت قطار سعی میکند آن را از خط خارج کند و در حال خارج شدن کامل از کنار خط بوده که بومِ بیل مکانیکی با با قطار برخورد میکند و آن حادثه دلخراش اتفاق میافتد. یعنی اگر قطار لحظاتی دیرتر به آن نقطه میرسید شاید هیچ وقت این حادثه اتفاق نمیافتد. از سوی دیگر تخلف دیگری که رخ داده این است که پیمانکار با وجود ارتباط بیسیمی برقرار شده و اینکه میدانسته قطار تا حدود ۱۰ دقیقه دیگر به آن نقطه میرسد به تصور اینکه تا آنزمان بیل مکانیکی تعمیر و از خط خارج خواهد شد، در آن نقطه میماند و این تخلف بوده که از سوی پیمانکار بازسازی خط و راننده بیل مکانیکی انجام شده است اما طبق قانون هیچ اجازه برای کار کردن روی خط وقتی که خط آزاد بوده، نداشته است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه خط مورد نظر در حال بازسازی بوده آیا نباید تا بازسازی کامل تعطیل میشد یا اینکه اگر سرعت قطار کمتر بود امکان خروج آن از خط وجود داشت، گفت: نمی توان با قاطعیت اعلام کرد که اگر سرعت قطار ۱۵ کیلومتر بود از خط خارج نمیشد اما به دلیل همین مسئله باید لوکوموتیوران سرعت خود را در نقطه مورد نظر تا ۱۵ کیلومتر پایین میآورد به عنوان مثال هنگامی که در قوانین راهنمایی رانندگی در زمانی که خودرو پشت چراغ قرمز حضور دارد، اعلام میشود ممکن است اگر خودرویی چراغ قرمز را رد کند، تصادفی رخ دهد تمت ممکن است اتفاقی هم برایش رخ ندهد. اما پیمانکار مورد نظر طی ماههای گذشته روی همین خط کار کرده بود و همین خط در حال بازسازی بوده است. در عین حال همین خط ریلی زیر بار ترافیکی قرار داشت و هیچ اتفاقی برای آن رخ نداده است. اما خطای دیگری رخ داد که سبب بروز این حادثه شد. رییس کمیسیون عالی سوانح در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چه برخوردی با مقصران این حادثه خواهد شد؟ گفت: دستگاه قضایی باید برای برخورد با آنها تصمیم بگیرد البته راهآهن نیز باید تصمیم بگیرد که به عنوان مثال تصمیم بگیرد که به پیمانکار که مشغول بازسازی خط بوده یا به لوکوموتیوران اجازه فعالیت بدهد یا خیر.
اختصاص ۲۵۰۰ صندلی پروازِ غیرچارتری در مسیر تهران-نجف
سرپرست روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از اختصاص تعداد ۲۵۰۰ صندلی هواپیما به صورت فروش سیستمی و غیرچارتری از تاریخ ۱۴ تا ۲۳ تیر در مسیر رفت و برگشت تهران-نجف با هدف کاهش نرخهای چارتری خبر داد.
حسام قربانعلی در جمع خبرنگاران درباره برنامهریزی هواپیمایی «هما» برای متعادل کردن نرخ بلیت مسیرهای تهران- نجف و پروازهای روز عرفه، اظهار داشت: با پیگیری انجام شده و دستور سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، تعداد ۲۵۰۰ صندلی پرواز به صورت فروش «سیستمی» و «غیرچارتری» از تاریخ ۱۴ تا ۲۳ تیر در مسیر رفت و برگشت قرار داده شد.
وی ادامه داد: این قیمت گذاری برای تسهیل در امر زیارت زوار و با هدف حمایت حداکثری با توان موجود شرکت هواپیمایی هما است.
وی بیان کرد: این امر موجب کاهش قابل توجه نرخهای چارتری شده است و قیمت بازار جهت حمایت سیستم حمل و نقل هوایی برای تسهیل در امر زیارت و گردشگری در مسیر بلعکس، برای گردشگران عراقی به کشور ایران در نظر گرفته شد.
در واکنش به دریافت اخطار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری:
هواپیمایی «آتا» گران فروشی بلیت را به گردن واسطههای فروش انداخت
شرکت هواپیمایی «آتا» در واکنش به دریافت اخطار از سازمان هواپیمایی کشوری، اعلامکرد: گران فروشی بلیت هواپیما در لایههای زیرین شبکه فروش توسط اشخاص و شبکههای فروش بلیت بهطور خودسرانه انجام میشود و بدیهی است که این اعمال خلاف نباید بپای شرکتهای هواپیمایی نوشته شود.
شرکت هواپیمایی آتا که از سازمان هواپیمایی به دلیل گران فروشی بلیت هواپیما اخطار گرفته بود در جوابیهای اعلام کرد که گران فروشی نه از سوی شرکت، بلکه از سوی لایه های زیرین فروش انجام میشود.
«آتا ایر» در این جوابیه توضیح میدهد: شرکت هواپیمایی آتا همواره در همه امور به مصوبههای شورای عالی هواپیمایی کشوری پایبند بوده و هرگز خارج از مصوبات آن شورای نسبت به اعمال تغییر در قیمت خدمات پروازی اقدام نکرده است است. در لایههای زیرین شبکه فروش بلیت هواپیما برخی شرکتها، اشخاص و شبکه های فروش بلیت بهطور خودسرانه اقدام به گرانفروشی میکنند و بدیهی است که این اعمال خلاف نباید بهپای شرکتهای هواپیمایی نوشته شود.
آتا ایر در جوابیه خود آورده است: شرکت هواپیمایی آتا در کنار سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با خاطیان برخوردهای لازم قانونی را انجام خواهد داد.
این شرکت هواپیمایی اعلام کرده است: برخی پروازهای این شرکت از مبدا تهران به مقاصد تبریز، مشهد، اهواز و بندرعباس در کلاس بیزینس و با جتهای بیزینسی «امبرائر» انجام میشود و دلیل اختلاف قیمت آن پروازها با سایر بلیتهای اکونومی در خدمات ویژهای است که به مسافران اختصاص مییابد.