ایران و روسیه در سیزدهمین جلسه کمیته کاری حملونقل مشترک میان دو کشور درباره جزئیات انتقال ۱۰ میلیون کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کریدور شمال – جنوب (ایران) به توافق رسیدند. به گزارش از وزارت راه و شهرسازی، سیزدهمین کمیته کاری حملونقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور «شهریار افندی زاده» معاون حملونقل […]
ایران و روسیه در سیزدهمین جلسه کمیته کاری حملونقل مشترک میان دو کشور درباره جزئیات انتقال ۱۰ میلیون کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کریدور شمال – جنوب (ایران) به توافق رسیدند.
به گزارش از وزارت راه و شهرسازی، سیزدهمین کمیته کاری حملونقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور «شهریار افندی زاده» معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی بهعنوان رییس هیات ایرانی برگزار شد.
علاوه رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل کشور و بخش خصوصی فعال در حملونقل دریایی و جادهای در جلسات مشترک کمیته حملونقل دو کشور حضور داشتند.
در این کمیته کاری که در روزهای ۷ و ۸ تیرماه ۱۴۰۱ در شهر مسکو برگزار شد، پیرامون تمام موضوعات حملونقلی از جمله همکاریهای ترانزیتی، ریلی، جادهای، دریایی بندری و هوایی بحث و تبادل نظر شد و در پایان تشریفات اجلاس به امضای «شهریار افندی زاده» «دیمیتری ازورف» معاون وزیر حملونقل روسیه رسید.
مهمترین موضوعات این اجلاس هدفگذاری برای انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کریدور شمال_ جنوب بود و دو طرف در مورد جزییات آن به تفاهم رسیدند. بر این اساس مقرر شد ایجاد هابهای لجستیک برای افزایش ظرفیت انتقال کالای ترانزیتی در کریدور شمال_جنوب خصوصاً در بنادر شهید رجایی و چابهار با سرمایهگذاری طرف روس انجام گیرد.
تعیین تکلیف اجرای پروژههای مشترک ریلی از جمله برقیسازی گرمسار اینچهبرون و رشت – آستارا از دیگر محورهای مذاکراتی در این اجلاس بود. همچنین در خصوص روان سازی و ایجاد تسهیلات برای رانندگان حملونقل جادهای، ایجاد هابهای لجستیکی در بنادر ایران، ایجاد مقدمات لازم جهت سرمایهگذاری در بنادر دو کشور، بررسی امکان ایجاد شرکتهای مشترک کشتیرانی و سایر همکاری طرفین جهت افزایش توان حملونقلی با حمایت بخش خصوصی در جهت افزایش ظرفیت برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا توافقاتی صورت گرفت.
شایان ذکر است که دو طرف در مذاکرات خود بر لزوم تدوین برنامه اقدام مشترک ظرف یک ماه آینده و کنترل عملکرد وضعیت حملونقل دو کشور برای تضمین تحقق هدف ۱۰ میلیون تنی ترانزیت میان دو کشور تاکید کردند. همچنین زمینهسازی برای عبور زغال سنگ روسیه از مسیر ایران به هند از درخواستهای طرف روس بود که جزییات آن به تفصیل مورد مذاکره و تفاهم قرار گرفت.
همکاری مشترک در لایروبی ولگا، استفاده بیشتر از ظرفیت دریایی و بندری خزر در کریدور شمال جنوب، همکاری برای تامین واگن و لکوموتیو و افزایش تعداد پروازهای هفتگی از دیگر محورهای مهم اجلاس سیزدهم حملونقلی و ترانزیتی ایران و روسیه بود.
نماینده مردم آبادان در مجلس:
وزارت راه مانع از اجرایی شدن دریافت نرخ دلاری بلیط هواپیما شود
نماینده آبادان در مجلس خواستار اتخاذ سیاستگذاری مناسب وزارت راه برای خدمترسانی مطلوب شرکتهای هواپیمایی شد و گفت: این وزارت مانع از اجرایی شدن دریافت نرخ دلاری بلیط هواپیما شود.
سیدمحمد مولوی اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصادی باید به فکر تقویت واحد پولی کشورمان باشیم و از اقداماتی که باعث تضعیف آن میشود به شدت پرهیز کنیم.
وی با اشاره به صنعت هوانوردی کشور افزود: موضوع نرخ بلیط هواپیما در سالهای اخیر همواره یکی از چالشهای مردم و شرکتهای هواپیمایی بوده و دو طرف از شرایط موجود ابراز نارضایتی کردهاند.
نماینده مردم آبادان در مجلس، خواستار اتخاذ سیاستگذاری مناسب از سوی وزارت راه و شهرسازی به منظور خدماترسانی مطلوب شرکتهای هواپیمایی شد و عنوان کرد: برنامه ریزیهای نگران کنندهای در خصوص نحوه نرخ گذاری بلیط در حال انجام است. مولوی ادامه داد: در روزهای اخیر اعلام شده که نرخ بلیط برای اتباع خارجی به صورت دلاری محسوب میشود که قطعاً این یک موضوع نگران کننده است و وزارت راه و شهرسازی باید به طور سریع اقدامات لازم را انجام دهد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سودآوری برای شرکتهای هواپیمایی مهم است، آیا محاسبه بلیط به نرخ دلار باعث نمیشود که برای اتباع خارجی بیش از اتباع ایرانی بلیط در نظر گرفته شود؟
نماینده مردم آبادان در مجلس همچنین دریافت نرخ دلاری بلیط هواپیما را باعث ایجاد چالش برای صنعت گردشگری خوزستان برشمرد و افزود: بیشترین تعداد گردشگران عراقی از مرز شلمچه وارد کشور میشوند و از فرودگاه بینالمللی آبادان و فرودگاه بینالمللی شهید سلیمانی اهواز سفر خود را انجام میدهند که دریافت نرخ دلاری بلیط هواپیما قطعاً مشکلات زیادی را به دنبال دارد.
مولوی در ادامه توجه به کسب و کارهای گردشگری را مهم قلمداد کرد و گفت: حمل و نقل یکی از زیرساختهای اصلی صنعت توریسم است و با تصمیمات غلط نباید نارضایی عمومی ایجاد و یا در شرایط فعلی اقتصادی، مشکل جدیدی ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه باید تفکر دریافت دلار در برخی مشاغل تغییر کند، اظهار کرد: تضعیف پول ملی برخلاف عقلانیت و مصالح ملی است و شرکتهای هواپیمایی، هتلها و دیگر مشاغلی که به دنبال دریافت آن به نام اتباع خارجی هستند، نباید آن را اجرا کنند.
نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به انتخاب ایران به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب برای اتباع خارجی، گفت: یکی از مزایای سفر اتباع خارجی، ارزان بودن هزینههای اقامت، پرواز و سایر شرایط اقامتی برای گردشگران خارجی است که دریافت هزینهها به نرخ دلار باعث میشود که ایران دیگر مقصدی ارزان تلقی نشود و بسیاری از خانوادههایی که از طریق گردشگری امرار معاش میکنند با مشکل مواجه شوند.
اجرای طرح ویژه کنترل تاخیردر مبدا و حین سفر ناوگان اتوبوسی
در راستای خدمات دهی مناسب به مسافران جاده ای طرح ویژه کنترل تاخیر در مبدا و حین سفرناوگان عمومی حمل و نقل مسافر از ۱۲ تا ۲۱تیر ماه در پایانه های مسافری سراسر کشور اجرا می شود.
حمید رضا شهرکی معاون حمل و نقل این سازمان با اعلام این خبر افزود: طرح یاد شده در چارچوب نظارت براجرای تبصره ۱و۲ماده ۶ ضوابط حمل و نقل مسافر و بند ۶ منشور حقوق مسافر در پایانه های عمومی و نیز اختصاصی شرکتهای حمل و نقل در تمام استانها اجرا می شود.
وی افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی به استانها حضور موثر مسئولان استان درمراحل آغاز و اجرای طرح و مستند سازی اجرای طرح الزامی است.
همچنین در این دستورالعمل بررسی و برخورد با تخلفات در کمیسیون های فوق العاده از طریق اداره حقوقی ادارات کل استانها قید شده است.
معاونت حمل و نقل سازمان افزود: کنترل در مقصد ناوگان ورودی به هر استان و مستند سازی تخلفات تاخیرهای غیر معمول حین سفر و ارجاع با قید فوریت آن به استان مبدا حرکت، استفاده از سامانه پلاک خوان و سپهتن برای کنترل زمان سفر از مبدا تا مقصد ،استفاده از ظرفیت کلیه تشکل های صنفی استان ،اطلاع رسانی مسیرهای ارتباطی به مسافران برای انعکاس شکایات و پاسخگویی فوری به شکایات و نظرات دریافتی مسافران ازمهمترین موارد این دستورالعمل است.
شهرکی خاطر نشان کرد: با تدوین و ابلاغ این دستورالعمل تاکید شده نظارت ها ، به طور مستمر و موثر استمرار یابد و با استفاده از تجارب اجرای طرح و ابلاغ آن به نمایندگان اداره کل مستقر در پایانه های عمومی مسافری در طول سال نیز اقدامات لازم صورت پذیرد.