ملی پلاس، تحولی نو در مشتری‌مداری ملی
ملی پلاس، تحولی نو در مشتری‌مداری ملی

بانک ملی ایران با پیشگامی در حوزه بانکداری دیجیتال و بازطراحی و تغییر رویه شعب خود تحت عنوان «ملی پلاس»، طرحی نو را در آینده بانکداری دیجیتال و وظایف شعب بنا نهاده است. دستاوردهای دنیای فناوری اطلاعات و ایجاد زیرساخت های نوین، موجب تغییرات گسترده ای در نحوه مدیریت کسب و کارها و بهره وری […]

بانک ملی ایران با پیشگامی در حوزه بانکداری دیجیتال و بازطراحی و تغییر رویه شعب خود تحت عنوان «ملی پلاس»، طرحی نو را در آینده بانکداری دیجیتال و وظایف شعب بنا نهاده است.

دستاوردهای دنیای فناوری اطلاعات و ایجاد زیرساخت های نوین، موجب تغییرات گسترده ای در نحوه مدیریت کسب و کارها و بهره وری هرچه بیشتر از طریق تجهیزات هوشمند شده است.
از سویی، با ظهور بانکداری دیجیتال و امکان دریافت خدمات بانکی به صورت غیرحضوری بدون محدودیت در زمان و مکان، بازنگری در نقش شعب بانکی و تغییر آن از محل ارائه خدمت به محل ارتباط با مشتریان امری ناگزیر تلقی می شود.ملی پلاس، نمونه ای از یک رویکرد نوین و مبتکرانه در نظام بانکی است که همه فرایندهای بانکی در این شعب بر مبنای بانکداری دیجیتال اجرا می شوند و همچنین خدمات و مشاوره هایی در امور بانکی، اقتصادی، مالیاتی، ارز و بورس به مشتریان ارائه
خواهند شد.
ایده راه اندازی ملی پلاس از آن دسته از ایده های ارزشمند است که می تواند صنعت بانکداری کشور را بیش از حد تصور متحول کند، چرا که بانک را از حالت خدمات محور به سمت مشاوره محور هدایت می کند و اگر این مهم از سوی کارشناسان مجموعه ملی پلاس به صورت صحیح انجام شود، بدون شک تاثیر مثبت آن بسیار خواهد بود و با پیشرفت بانکداری نوین، هزینه های مربوط به عنصر انسانی
و تبلیغاتی کاهش می یابد.
اهمیت راه اندازی و گسترش شعب ملی پلاس از آن جهت است که اگر در این شعب نقاط ضعف و قوت خدمات الکترونیکی شناسایی شوند، با ایجاد بستر مناسب در سامانه های مختلف الکترونیکی از شلوغی های بی دلیل در شعب کاسته خواهد شد. همچنین استفاده همه اقشار جامعه به خصوص قشر جوان از خدمات الکترونیک بانکداری توسعه می یابد.
همچنین برای تطابق تعداد نیروی انسانی، فضاسازی جدید این شعب و امکانات آن با استانداردهای روز دنیا حدود دو سال شعب بانک های تراز اول دنیا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته تا ملی پلاس با شکل و شمایل فعلی در اختیار کارکنان و مشتریان قرار گیرد. فضای بسیار متنوع، استفاده از رنگ های شاد، تناسب فضاها همه بر اساس استانداردهای بین المللی است که همین موضوع موجب می شود مشتریان در محیطی صمیمی از خدمات الکترونیکی و مشاوره ای استفاده کنند.
از طرفی، راهنمایی مشتریان جهت انجام امور بانکی به صورت الکترونیکی و استفاده از سامانه های غیرحضوری یکی از اهداف در ملی پلاس است. بررسی الکترونیکی کردن عملیات بانکی حضوری همواره در دستور کار شعب ملی پلاس قرار دارد تا هرچه سریعتر از عملیات حضوری شعبه کاسته شود. یکی دیگر از نکات مهم، آموزش مستمر کارشناسان و به روز بودن همکاران در زمینه های خدمات غیرحضوری امور بانکی جهت راهنمایی و مشاوره مشتریان است. در ضمن همکاری با شرکت های دانش بنیان یکی از دستورات روزانه است که هم برای آنها مفید بوده و هم بانک می تواند از حضور آنها در جهت ارتقاء سیستم بانکداری دیجیتال در شعب استفاده کند.
می توان ادعا کرد ایده ملی پلاس با وجود بانک های خصوصی در کشور که هر روز ایده های جدید برای جلب رضایت مشتریان دارند، صنعت بانکداری کشور را متحیر و تحت تاثیر قرار داده است. البته با توجه به بازدیدی که دیگر بانک ها از شعب ملی پلاس داشتند و با توجه به تمایلشان جهت افتتاح این گونه شعب، برای پیشی گرفتن از رقبا، باید هرچه سریع تر سبد محصولات و خدمات غیرحضوری و الکترونیکی بانکی بیش از پیش توسعه یابد تا مشتری بتواند به راحتی خدمات بانکداری دیجیتال را از صفر تا صد دریافت کند.
به عبارتی، مهمترین سیاست و استراتژی شعب ملی پلاس در ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان است. معرفی این شعب و خدمات آن به همکاران و بعد به شبکه بانکی و مشتریان محترم و ایجاد احساس رضایت و حس خوشایند ورود به این شعبه چه برای مشتریان بانک ملی و چه سایر بانک هاست.
همچنین پیگیری تکمیل خدمات ارائه شده توسط دستگاه ها و اپلیکشین های بانکی در جهت رفاه حال مشتریان، ارائه خدمات مشاوره ای و گرفتن خروجی این مشاوره ها، تعامل بیشتر با بانک، همکاری با استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید و نوپا، حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال محور در جهت همکاری و تسهیل خدمات بانکی برای آنها، ایجاد اتاق فکر و کشف بازارهای ناشناخته در زمینه خدمات بانکی دیجیتال از دیگر استراتژی های شعب ملی پلاس است.این شعبه دارای ویژگی ها و امکانات خاص و فضا و چیدمان بسیار زیباست اما صرف نظر از آن، بهره برداری از امکانات و معرفی خدمات قابل ارائه به مشتریان تلاش نیروی انسانی ماهر، کارآمد، باانگیزه و پرتلاش همکاران این واحد را می طلبد تا تجربه خوشایند و ماندگار از حضور در شعب ملی پلاس در ذهن مشتری نقش ببندد.

 

 

معاون نظارت و کنترل داخلی بانک توسعه صادرات ایران تشریح کرد:
لزوم استقرار سامانه نظارت غیرحضوری در سیستم بانکی

معاون نظارت و کنترل داخلی بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: هدف از راه اندازی سامانه نظارت و بازرسی غیرحضوری بانک توسعه صادرات ایران، عبور از روش های سنتی بازرسی و نظارت در بانک ها و بهره مندی از ابزارهای نوین مبتنی بر فناوری
اطلاعات است.”حبیب احمدی” در مراسم رونمایی از سامانه بازرسی و نظارت غیرحضوری در سخنانی درباره سامانه نظارت غیر حضوری، اظهارداشت: بر اساس تاکید دستگاه های نظارتی بالادستی و نیز مدیرعامل محترم بانک، تسریع در راه اندازی این سامانه در اولویت برنامه های معاونت نظارت و کنترل داخلی بانک توسعه صادرات ایران قرار گرفت.عضو هیات عامل بانک توسعه صادرات ایران اذعان داشت: با استفاده از تجربه بازرسان بانک و براساس مقررات و قوانین مرتبط با عملیات بانکی، بیش از ۲۰۰ پروفایل و سناریو در سامانه مذکر تعریف و بارگذاری شده که با استفاده از انبار داده های بانک، هرگونه عدم تطابق را به صورت سیستمی و بدون دخالت عامل انسانی شناسایی کرده و در کارتابل بازرس مربوطه در شعبه قرار می دهد.احمدی افزود: به این ترتیب بازرسان هرروز به صورت اتوماتیک، مغایرت های پروفایل ها را به صورت اتوماتیک از سامانه دریافت و مورد بررسی قرار می دهند.وی با تاکید برویژگی پویایی سامانه نظارت غیرحضوری گفت: این سامانه به طور مداوم در حال به روزرسانی است و در صورت ارائه خدمات برخط، خدمات آنلاین نیز به کابران ارائه می دهد.احمدی اعلام کرد: در حال حاضر تمرکز سامانه بر بخش های ریالی ،عملیاتی، سامانه ها، سیستم ها،سرفصل های حساس بانکی و همچنین تسهیلات بانک است.معاون نظارت و کنترل داخلی بانک توسعه صادرات ایران در ادامه مزایای استقرار سامانه نظارت در بانک را برشمرد و گفت: افزایش سرعت، نظارت به موقع، موثر و کارآمد، نگاه پیشگیرانه و کشف به موقع انحراف و اقدامات اصلاحی و کاهش هزینه های پرسنلی از اهم مزایای استفاده از این
سامانه هستند.حبیب احمدی یادآور شد: با استفاده ازخروجی های این سامانه، نظارت مبتنی بر ریسک از جمله شناسایی شعب،کارکنان و مشتریان پرریسک، محصولات و خدمات پرریسک بانک نیزاحصامی شوند.
عضو هیات عامل بانک توسعه صادرات ایران بیان کرد: تاکید این سامانه پیش از نظارت و کنترل سازمان، پیشگیری است و این تغییر رویکرد از کشف به پیگیری، به بالندگی و چابکی بانک کمک خواهد کرد.در ادامه این مراسم معاون مرکز بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به مشکلات وزارت امور اقتصادی و دارایی مزیت مهم امکان به روزرسانی بخشنامه‌ها و قوانین و مقررات در سامانه بازرسی غیرحضوری بانک توسعه صادرات را تحقق نظارت هوشمند برشمرد.علی دوستدار گفت: برنامه ششم توسعه تمامی دستگاه‌ها را مکلف به سامانه‌ای کردن فرایندها تا پایان سال سوم خود کرده بود و ما نیز در وزارت اقتصاد بحث نظارت هوشمند را در دستور کار قرار داده‌ایم.وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد نظارت هوشمند از دستگاه‌های تابعه و به ویژه بانک‌ها را در اولویت خود قرار داده است، اظهار داشت: بانک توسعه صادرات طراحی و اجرای سامانه بازرسی غیرحضوری خود را از سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار داده و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده که جای تشکر و قدردانی ویژه دارد.
معاون مرکز بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به مشکلات وزارت امور اقتصادی و دارایی، تصریح کرد: در صورتی که سامانه بازرسی غیرحضوری بانک توسعه صادرات ایران آنلاین و همزمان تمامی فعالیت‌ها را تحت نظارت داشته باشد، اقدام
خوبی خواهد بود.دوستدار با اشاره به افزایش روزافزون تراکنش‌های بانکی، یکی از مزیت‌های نظارت هوشمند را جلوگیری از اتلاف وقت در بازرسی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر و با استفاده از سامانه غیرحضوری، تمامی فرایندهای ریالی و اعتباری تحت بازرسی قرار گرفته و امیدواریم که بحث ارزی نیز به سرعت به آن
اضافه شود.وی تصریح کرد: در بازرسی سنتی، هر زمانی تخلفی رخ می‌داد باید تیمی از بازرسی چندین ماه در شعبه حضور می یافت تا مواردی را رصد کند ولی با نظارت هوشمند و سیستمی، این زمان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.این مقام مسئول مزیت سامانه غیرحضوری بازرسی بانک توسعه صادرات را امکان اضافه کردن بخشنامه‌های جدید برشمرد و گفت: در صورتی که در سیستم بانکی و سایر دستگاه‌های اقتصادی بخشنامه‌ها به روز شود و نظارت بر بخشنامه‌ها را به روزرسانی کنیم، نظارت هوشمند رخ خواهد داد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های راهبردی ما ایجاد سامانه جامع بازرسی در تمامی دستگاه‌های دولتی و سامانه ریسک فساد بر مبنای اطلاعاتی است که دستگاه‌های زیرمجموعه به طور آنلاین در اختیار ما قرار می‌دهند.

 

 

سرپرست بانک توسعه تعاون:
شرکت‌های تابعه بانک توسعه تعاون باید به عنوان بازوهای تخصصی و اجرایی بانک باشند

عملکرد شرکت های تابعه را، به عنوان بازوهای تخصصی و اجرایی بانک ضروری و مهم دانست.
شیخ حسینی در جلسه بررسی عملکرد شرکتهای تابعه بانک با تأکید بر اهمیت ایجاد ارزش برای ذینفعان افزود: باید از تمام ظرفیت های موجود برای ارائه خدمات و محصولات به کلیه ذینفعان استفاده کرد و شرکت های تابعه بانک، به عنوان بازوهای اجرایی موثر و هم راستا با استراتژی های بانک در ایجاد این هم افزایی بسیار موثر می باشند.
سرپرست بانک با اشاره بر اینکه در بانک توسعه تعاون تنها سودآوری مطرح نمی باشد ادامه داد:باید از تخصص، دانش ، تجربه و ظرفیت شرکتهای تابعه در کلیه زمینه ها بهره گرفت تا در تعیین استراتژی ها، اهداف و فرآیندها شاهد موفقیتهای مجموعه بانک
باشیم .
شیخ حسینی ضمن اشاره بر نقش موثر سرمایه انسانی در سازمان اضافه کرد: امروزه مزیت رقابتی بین سازمانها سرمایه انسانی آنها می باشد، تکنولوژی، دارایی و درآمد تنها درکنارسرمایه انسانی معنا می یابد و توجه به استعداد همکاران زیر مجموعه و ایجاد انگیزه برای آنها از وظایف مدیران می باشد.
وی در ادامه انضباط اداری و مالی را پایه اولیه انجام کارها دانست و با اشاره بر اینکه در اسلام و کلام بزرگان نیز به انضباط توجه فراوان شده است افزود : انتظار می رود با برنامه ریزی مطلوب و استراتژیک شرکتهای تابعه در آینده به عنوان شرکتهای تخصصی علاوه بر اجرای قرادادهای مرتبط با بانک بتوانند با سایر سازمانها نیز قراردادهایی اجرایی به ثبت برسانند.
سرپرست بانک با اشاره به این‌که رعایت شفافیت در عملکرد و خدمات ارائه شده از سوی شرکتهای تابعه بانک توسعه تعاون ، یکی از مهمترین اصول و راهبردهاست، گفت : فعالیت شرکت‌های تابعه در چارچوب ضوابط حرفه‌ای و قانونی با رعایت شفافیت و در تکمیل خدمات توسعه‌ای بانک می‌باشد.همه فعالیت ها، عملیات ها و پروژه های شرکتها باید شفاف باشد و برای سهولت در طی نمودن مسیر باید مدیران فعال و با انگیزه ای داشته باشیم .
شیخ حسینی در ادامه افزود: شرکت‌های تابعه بانک توسعه تعاون همواره در مسیر ارائه بهینه خدمات متنوع، گسترده و باکیفیت به مجموعه بانک توسعه تعاون تلاش نموده‌اند.در همین راستا نیاز است تا حجم عملیات ها را هم جهت با سیاستهای بانک و واحدهای تخصصی مرتبط با فعالیت هر شرکت راهبری نمود .
فتاحی رئیس هیات مدیره بانک نیز که در این جلسه حضور داشت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه راهبرد اصلی شرکتهای تابعه کمک به بانک می باشد، بر ضرورت افزایش سرمایه بانک اشاره و تاکید نمود .
در ادامه سید باقر فتاحی در مورد ضرورت بررسی و رفع مشکلات موجود در شرکتها پرداخت و در این زمینه حضور و مشارکت همکاران مرتبط بانک را جهت تعامل و همفکری موثر دانست.

 

 

سازندگان خانه‌های نهضت ملی، ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان دریافت کردند
یک مقام مسئول گفت: ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن واریز شد که ۹.۹ هزار میلیارد تومان آورده متقاضیان و ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات است.
محمود شایان درباره آخرین وضعیت افتتاح حساب، واریز وجه و پرداخت تسهیلات به سازندگان نهضت ملی مسکن را اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۵۹ هزار و ۲۷۱ نفر در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کردند که میزان آورده متقاضیان ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.
مدیرعامل بانک تخصصی بخش مسکن ادامه داد: از جمع آورده متقاضیان تاکنون ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده و مابقی نیز نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود.
به گفته شایان از محل تسهیلات نیز تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده است.
وی مبلغ واریز شده به حساب سازندگان را از محل آورده متقاضیان و همچنین تسهیلات در مجموع ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن توضیح داد: تعداد ۳۰۷ هزار و ۱۹۸ واحد به بانک برای انعقاد قرار داد معرفی شده که از این تعداد، ۱۰۴ هزار و ۴۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد شده است و مبلغ تسهیلات منعقد شده ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

دکتر اسماعیل للـه‌گانی مدیرعامل بانک تشریح کرد
مزیت‌های بانک رفاه کارگران در توسعه همکاری‌ها با واحدهای تولیدی
مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: بانک رفاه برای اولین بار در شبکه بانکی کشور نسبت به اخذ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص در قالب بانکداری اسلامی به‌منظور مشارکت در جذب منابع عمومی برای پروژه‌های اجرایی خاص، اقدام کرده است.به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، دکتر اسماعیل للـه‌گانی با بیان این مطلب، افزود: این اوراق می‌تواند به عنوان یک ابزار تامین مالی توسط شرکت‌های بزرگ برای توجه بیشتر به حوزه تولید و اشتغال مورد استفاده قرار گیرد.وی به افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران اشاره کرد و گفت: با این افزایش سرمایه که در سال گذشته اتفاق افتاد، توان و ظرفیت همکاری‌های بانک رفاه با شرکت‌های بزرگ با تمام ابزارهای تسهیلاتی، تامین مالی و سایر ابزارهای مرتبط با بازار پول و سرمایه نظیر اوراق گام، اوراق مشارکت، اوراق صکوک و… بیش از گذشته افزایش یافته است.دکتر للـه‌گانی به توانمندی‌های متمایز بانک رفاه کارگران اشاره و تصریح کرد: این بانک با بیش از ۱۰۰۰ شعبه فعال در کشور، رتبه دوم شرکت‌های برتر در شاخص فروش در بین بانک‌های کشور را به خود اختصاص داده است و در آینده نزدیک نیز در شاخص «سرمایه» با موافقت‌های سهام‌دار اصلی، به رتبه اول در بین بانک‌های کشور دست پیدا خواهد کرد.وی در پایان خاطرنشان ساخت: بانک رفاه کارگران به عنوان یک بانک تجاری در تمامی حوزه‌ها فعال است و به واسطه ارتباط نزدیکی که با سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهامدار اصلی دارد، سهامدار چندین شرکت پتروشیمی، پالایشی و فولادی است که این نکته می‌تواند به عنوان یک امتیاز ویژه در مراودات مالی با شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد..

مدیر‌عامل پست بانک:
یک‌ ریال اضافه‌ برداشت از بانک مرکزی نداریم
مدیر‌عامل پست بانک گفت: در سه سال اخیر، یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته‌ایم.
بهزاد شیری اظهار کرد: در سه سال اخیر، نام پست بانک یک روز هم در لیست اضافه برداشت از بانک مرکزی قرار نگرفته و یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته است. البته، ممکن است که خط اعتباری گرفته باشد اما اضافه برداشتی ندارد.
وی درباره میزان تسهیلات پرداختی این وام در حوزه کمک ودیعه مسکن و ازدواج گفت: در سه ماهه ابتدایی امسال، ۲۹۴۹ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۳۹۷.۱ میلیارد تومان پرداخت شده و حدود ۳۷۰ فقره تسهیلات کمک ودیعه مسکن به متقاضیان داده شده است.
طبق گزارش پست بانک درباره عملکرد و اقدامات در سه ماهه ابتدایی امسال، در حال حاضر این بانک ۶۰۰ باجه روستایی دارد و از ۱۴ میلیون حساب بانکی، معادل ۱۱ میلیون و ۲۰۰ حساب بانکی روستایی دارد. همچنین، از سوی این بانک در سال گذشته ۲۱.۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و در سال جاری نیز، ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی دارد.
علاوه بر این، در حال حاضر نسبت مطالبات غیرجاری این بانک ۳ درصد است و در پایان سال گذشته نیز این رقم ۲.۴ درصد بوده است.
براساس اعلام پست بانک، مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول به ترتیب ۴۵، ۱۶ و ۳۹ درصد است. حوالجات ارزی این بانک در ابتدای سالجاری رشد ۷۸ درصدی در حجم و از نظر تعدادی نیز نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشته است.
همچنین، تعداد خودپردازها، پایانه‌های فروشگاهی و پایانه شعب به ترتیب معادل ۷، ۳۳ و ۶ درصد رشد داشته که تعداد تراکنش اینترنت و همراه بانک رشد ۱۰۰ درصدی داشته و از ۱۸ به ۳۶ میلیون فقره در سال گذشته رسیده است.
لازم به ذکر است که براساس آخرین ارزیابی دولت الکترونیک، پست بانک رتبه ۶ را کسب کرده است.