مدیرعامل شرکت راهآهن به منظور بررسی میدانی خطوط ریلی و ارزیابی شرایط سفر زائران، هفته گذشته با قطار از مسیر ریلی تهران به کربلای معلی سفر کرد. به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در آستانه ایام ماه محرم سید میعاد صالحی به منظور بررسی میدانی خطوط ریلی و ارزیابی […]
مدیرعامل شرکت راهآهن به منظور بررسی میدانی خطوط ریلی و ارزیابی شرایط سفر زائران، هفته گذشته با قطار از مسیر ریلی تهران به کربلای معلی سفر کرد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در آستانه ایام ماه محرم سید میعاد صالحی به منظور بررسی میدانی خطوط ریلی و ارزیابی شرایط سفر زائران، هفته گذشته با قطار از مسیر ریلی تهران به کربلای معلی سفر کرد.
صالحی در این سفر از مسیرهای ریلی و ایستگاههای راه آهن قم، اراک، بیشه، اهواز، خرمشهر و شلمچه بازدید به عمل آورد و در ایستگاه تنگ هفت در ساعت یک بامداد، با کارکنان شرکت تراورس دیدار و گفتوگو کرد.
وی در حاشیه سفر در پایانه مرزی شلمچه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تشریح برنامههای شرکت راهآهن جهت ارائه خدمات هر چه مطلوبتر ریلی به زائران کربلای معلی، اظهار کرد: بالغ بر ۳۲ کیلومتر این مسیر فاقد ریل است و تسهیل تردد زائرانی که از سفر ریلی استفاده میکنند در دستور کار قرار دارد که در سفر امروز به عراق تلاش خواهد شد تا تفاهم لازم برای تسهیل از سوی طرف عراقی نیز اعمال شود.
معاون وزیر راه ادامه داد: با راه اندازی این خط، زائران عراقی هم میتوانند از طریق راهآهن به مشهد مشرف شوند و با این اقدام علاوه جابهجایی زائران، امکان انتقال بار به عراق نیز فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با تاکید رئیس جمهور، احداث خط ریلی شلمچه – بصره در طول ماههای گذشته و به ویژه پس از دیدار چند هفته پیش با نخست وزیر عراق در تهران، در دستور کار قرار گرفته و در سفر امروز خود نیز مسیر ریلی بصره به کربلا مورد بررسی میدانی قرار خواهد گرفت.
صالحی عنوان کرد: مسیر ریلی شلمچه – بصره نیاز به ۱۶ کیلومتر مینروبی، تملک زمین و احداث پل بر روی رودخانه اروند دارد تا خط ریلی به ایستگاه بصره برسد و امیدواریم با کاهش موانع، احداث خط آهن شلمچه به بصره درآینده نزدیک آغاز شود.
وی افزود: در ایام اربعین، ظرفیت صندلی قطارهایی که از مشهد و تهران به سمت خرمشهر حرکت میکنند ۲ برابر افزایش خواهد یافت و با توجه به پیش بینی سفر ۳ تا ۵ میلیون زائر، قطار خرمشهر- شلمچه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خواهد کرد.
صالحی در ادامه این سفر، همچنین در ارتباط تصویری از ایستگاه راهآهن کربلا با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به تفاهم صورت گرفته بین راهآهنهای دو کشور ایران و عراق، عنوان کرد: با توجه به این تفاهم، قطار از تهران به سمت شلمچه طی مسیر خواهد کرد و از شلمچه حدود ۳۲ کیلومتر، مسافران و زائران با اتوبوس تا ایستگاه راه آهن بصره جا به جا میشوند و از بصره حدود ۹ ساعت با قطار تا ایستگاه کربلا طی مسیر خواهند کرد.
وی یادآور شد: تفاهم خوبی برای تسهیل عبور و مرور زائران و کاهش هزینهها داشتیم و تلاش میکنیم که حداکثر تخفیفات صورت بگیرد به گونهای که این مسیر، امن، جذاب، با رفاه بالا و همچنین با قیمت پایین باشد که دهکهای مختلف جامعه ما بتوانند حرم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را زیارت کنند.
صالحی تصریح کرد: بر اساس تفاهمنامه امیدواریم در بازه زمانی سه ماهه، هر هفته یک قطار از تهران به سمت کربلا و همچنین بازگشت داشته باشیم و در این مدت بررسی کنیم که چگونه میتوانیم این تردد را افزایش دهیم. مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: با توجه به هماهنگی با مرزبانی و ستاد کل نیروهای مسلح، امیدواریم مدت زمان بررسی گذرنامه برای عبور زائران از شلمچه و بازگشت آنها تسهیل شود.
ضرورت واردات لکوموتیو و واگن باری برای افزایش ترانزیت ریلی
مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی گفت: میزان ترانزیت ریلی کشور در سال گذشته به ۱.۹ میلیون تن رسید.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی، درباره ترانزیت ریلی کشور خاطر نشان کرد: میزان ترانزیت ریلی کشور در سال گذشته به ۱.۹ میلیون تن رسید. وی افزود: برای سال جاری ۲۰ میلیون تن ترانزیت کالا در کشور هدفگذاری شده که با توجه به ظرفیتهای موجود ریل و جاده، برنامه ریزی شده تا ۴ میلیون آن از طریق ریل و ۱۶ میلیون تن از طریق جاده جابجا شود. ترفع خاطر نشان کرد: هدفگذاری جذب ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از طریق شورای عالی ترابری به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده و بر اساس آن برنامهریزی برای انتقال ۴ میلیون تن بار از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی صورت گرفته است. مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بر همین اساس، ظرفیت پایانههای ریلی برای ایفای نقش در افزایش ترانزیت در شورای ترابری تصویب شد که ملاک عمل شرکت راه آهن قرار گرفته است. ترفع درباره حجم ترانزیت ریلی در سال جاری گفت: با توجه به تاثیر پذیری مستقیم بخش عمدهای از عملکرد ترانزیت ریلی کشور از وضعیت تولید و قیمتهای جهانی بارهای فله، ضرورت دارد تا با استفاده از ابزارهای بازاریابی بینالمللی نسبت به جذب بارهای متنوع دیگر از مبادی گوناگون اقدام شود تا خللی در عملکرد ترانزیت ریلی ایجاد نشود. وی درباره ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی و چالشهای پیش رو برای افزایش حجم ترانزیت ناوگان ریلی کشور را دارای دو محدودیت اصلی دانست و افزود: واگنهای ایرانی امکان تردد در محدوده کشورهای CIS را ندارند چرا که این منطقه فقط تردد واگنهایی را میپذیرد که بر اساس استانداردهای آنها ساخته شود، بنابراین در حال حاضر برای ترانزیت ریلی خصوصاً از منطقه CIS ، صرفاً از واگنهای خارجی استفاده میشود. مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی محدودیت دوم را تعداد لکوموتیوهای موجود اعلام کرد و گفت: عدم امکان تردد واگنهای ایرانی در محدوده کشورهای CIS و کافی نبودن تعداد لکوموتیوهای فعال برای حمل کالای ترانزیتی ایجاب میکند برای تامین آن هم از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات اقدام کنیم. لکوموتیوهای موجود برای حوزه بار داخلی و مسافر داخلی استفاده میشود و تعداد آنها برای ترانزیت باید افزایش یابد که شرکت راهآهن هم در حال تلاش است تا این توازن را به گونهای برقرار کند تا با افزایش ترانزیت ریلی خللی در خدمت رسانی در سایر بخشها ایجاد نشود.
گزارش پروازهای داخلی کشور در خردادماه ۱۴۰۱ اعلام شد؛
افزایش ۳۳ درصدی اعزام و پذیرش مسافر
بررسی آمار پروازهای داخلی در خرداد ماه سال جاری نشان میدهد، اعزام و پذیرش مسافر از فرودگاههای کشور افزایش ۳۳ درصدی داشته و پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی در خرداد سال ۱۴۰۱ مسیر تهران- مشهد با تعداد ۹۴۴ پرواز بوده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی در خردادماه سال ۱۴۰۱ مسیر تهران- مشهد با تعداد تعداد۹۴۴ پرواز بوده و بیشترین نشست و برخاست داخلی در خردادماه سال جاری در پنج فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اهواز انجام شده است.
بالاترین نشست و برخاست با افزایش ۳۱.۶ درصدی متعلق به فرودگاه بینالمللی مهرآباد تهران و پس از آن فرودگاه مشهد با ۱۷.۵۲ ، فرودگاه شیراز با ۸.۲۱ ، فرودگاه کیش ۵.۸۵ و فرودگاه اهواز۵.۰۱ درصد است. در این زمینه کمترین نشست و برخاست متعلق به فرودگاههای یاسوج و ماکو با ۰.۱ درصد بوده است .
é افزایش اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بار در خرداد ماه
براساس گزارش شرکت فرودگاهها؛ کل پروازهای فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته در اعزام و پذیرش مسافر ۳۳ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۴۳ درصد افزایش داشته است.
طبق اطلاعات منتشر شده، پروازهای داخلی فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل در اعزام و پذیرش مسافر ۲۵ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۲۹ درصد افزایش وجود داشته است.
همچنین بر اساس آمار پروازهای چهار فرودگاه اختصاصی ( کیش چابهار، قشم، ماکو) در خردادماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ در اعزام و پذیرش مسافر یک درصد افزایش و ارسال و پذیرش بار و پست یک درصد کاهش را نشان می دهد.
طبق گزارش منتشر شده کل پروازهای فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه گذشته در نشست و برخاست۲ درصد، در اعزام و پذیرش مسافر۳ درصد و در ارسال وپذیرش بار و پست ۳ درصد افزایش اعلام شده است.
پروازهای داخلی فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در خرداد سال جاری نسبت به ماه اردیبهشت در نشست و برخاست بدون تغییر، در اعزام و پذیرش مسافر یک درصد افزایش و در ارسال و پذیرش بار و پست یک درصد کاهش وجود داشته است.
بر اساس گزارش شرکت فرودگاهها؛ پروازهای چهار فرودگاه اختصاصی ( کیش چابهار، قشم، ماکو) در خرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه پیش در نشست و برخاست ۱۷ درصد، اعزام و پذیرش مسافر ۱۹ درصد و ارسال و پذیرش بار و پست ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد.
é مسیر تهران- مشهد پرترددترین مسیر پروازی داخلی
طبق آمار، در خرداد ماه ۱۴۰۱ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتیب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و یزد انجام پذیرفته است.
همچنین بر اساس گزارش اعلام شده؛ در خرداد ماه سال جاری حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتیب در ۹ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اهواز، اصفهان، بندرعباس، تبریز و یزد انجام شده است.
طبق آمار، در کل نشست و برخاستها به تفکیک نوع پرواز در خردادماه ۱۴۰۱ پروازهای داخلی ۹۲.۷۴ درصد از کل نشست و برخاست پروازهای مسافری، و پروازهای خارجی ۴.۵۳ درصد و پرواز حجاج ۰.۳۵ درصد و پروازهای عتبات عالیات ۲.۳۸ درصد را به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش منتشر شده از کل اعزام و پذیرش مسافر به تفکیک نوع پرواز در خرداد ماه سال جاری ۹۱.۸۳ درصد داخلی، ۴.۶۷ درصد خارجی ، ۰.۳۸ درصد خارجی و ۳.۱۲ درصد عتبات عالیات بوده است.
طبق آمار از کل ارسال و پذیرش بار و پست به تفکیک نوع پرواز در خردادماه سال جاری۸۲.۴۶ درصد داخلی، ۱۲.۳۲درصد خارجی، ۰.۷۹ درصد حجاج و ۴.۴۳ درصد عتبات ثبت شده است.
در خرداد ماه سال جاری مسیر مشهد به مهرآباد با تعداد ۹۴۴ پرواز، پرترددترین مسیر در پروازهای داخلی بوده و بیشترین مسافر نیز در همین پرواز بوده است.
é افزایش ۴۱ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در سه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته
براساس گزارش شرکت فرودگاهها؛ کل پروازهای فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در سه اول ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته در نشست و برخاست یک درصد، در اعزام و پذیرش مسافر ۴۹ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۵۸ درصد افزایش داشته است.
در پروازهای داخلی فرودگاههای تحت نظارت یا مالکیت شرکت در فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته در نشست و برخاست ۴ درصد کاهش، در اعزام و پذیرش مسافر ۴۱ درصد و در ارسال و پذیرش بار و پست ۴۶ درصد افزایش وجود داشته است.
پروازهای چهار فرودگاه اختصاصی ( کیش چابهار، قشم، ماکو) درسه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل در نشست و برخاست ۲ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر ۳۰ درصد و ارسال و پذیرش بار و پست ۳۳ درصد افزایش وجود داشته است.
در خرداد ماه ۱۴۰۱ نشست و برخاستهای مسافری در فرودگاه کرمان با متوسط۱۸۰ مسافر در هر پرواز و در فرودگاههای جهرم و رفسنجان با متوسط ۳۱ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می شوند.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت فرودگاهها، در مورد نحوه توزیع پروازها در ساعات شبانه روز و نیز روزهای هفته در خرداد ماه امسال در۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پروازها درساعت ۸صبح و در روزهای هفته اوج پروازها در روز چهارشنبه بوده است.
در خردادماه سال جاری۳۳ درصد ازپروازهای برنامهای شرکتهای هواپیمایی داخلی، دارای تاخیر بودند و همچنین در همین مدت متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار ۱۰۰ دقیقه است.
علت ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد مشخص شد
مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی گفت: نقص فنی در چرخ هواپیما علت اصلی ترکیدگی لاستیک هواپیمادر فرودگاه مشهد بوده و در این حادثه باند فرودگاه مشکلی نداشته است.
حسن رضاییفر گفت: موضوع ترکیدگی لاستیک فرودگاه مشهد در هواپیمایی سپهران کاملا نقص فنی بود. مشکلی در منفذ تامین هوای چرخ هواپیما ایجاد و باد تایر یکی از چرخهای هواپیما خالی شده بود. این ترکیدگی هیچ ارتباطی به فرودگاه ندارد و باید موسسات تامین و نگهداری چرخ هواپیماها پیشگیریهای لازم را در این خصوص انجام دهند. مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی درباره مشکل ترکیدگی چندین لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد سازمان هواپیمایی کشور یک بخشنامه را صادر کرده که در آن از تمامی منظرها توصیههای ایمنی صادر شده و جوانب مختلفی از جمله بهرهبرداری، عملیات و تعمیرات نگهداری هواپیما و همچنین بهرهبرداری فرودگاهها توصیههای ایمنی را ارائه کردهایم. طی روزهای گذشته دو پرواز با مشکل در لاستیک هواپیما مواجه شدند که خوشبختانه هیچ آسیبی به مسافران وارد نشد همچنین چند روز پیش هم هواپیمایی آتا در هنگام نشستن هواپیما با مشکل ترکیدگی لاستیک هواپیما روبرو شد.
مدیرکل راهداری اردبیل خبر داد؛
رشد ۴ هزار درصدی ورودی مسافران خارجی به پایانه مرزی بیلهسوار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل گفت: ورودی مسافران خارجی در ۴ ماه اول امسال از پایانه مرزی بیلهسوار رشد ۴ هزار درصدی داشته است.
کلیمالله وثوقی در بازدید از پایانه مرزی بیلهسوار از تردد ۲۴ هزار نفر مسافر از پایانه مرزی بیله سوار خبر داد و اظهار کرد: ورودی مسافران خارجی در ۴ ماهه اول سالجاری از پایانه مرزی بیلهسوار رشد ۴ هزار درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه میزان تردد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که حدود ۶۰۲ نفر بود، گفت: این میزان تردد ۳ هزار و ۸۴۳ درصد رشد را نشان میدهد که از این تعداد ۲ هزار و ۲۸۶ نفر ایرانی و ۲۱ هزار و ۴۵۳ نفر نیز مسافر خارجی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل بیان کرد: ۱۰ هزار و ۱۸۴ نفر مسافر خارجی از طریق پایانه مرزی بیلهسوار وارد و ۱۱ هزار و ۲۶۹ نفر نیز خارج شدهاند و همچنین ۲ هزار و ۲۶۱ نفر مسافران ورودی ایرانی و ۲۵۱ نفر مسافران خروجی ایرانی بوده است.
وثوقی ادامه داد: در ۴ ماهه اول سالجاری ۱۴۷ هزار تن کالای ایرانی نیز از پایانه مرزی بیلهسوار صادر شده است که مجموع صادرات، واردات، ترانزیت ورودی و خروجی در مدت یادشده ۳۹ درصد افزایش یافته است. وی خاطر نشان کرد: کالاهای ایرانی به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و حوزه قفقاز صادر شده است. عضو شورای اداری استان اردبیل با اشاره به تردد ۴۶ هزار دستگاه کامیون در ۴ ماه گذشته از پایانه مرزی بیلهسوار افزود: در مدت یاد شده تردد وسائط نقلیه از این پایانه ۵۱ درصد افزایش نشان میدهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران اعلام کرد؛
اجرای۴۹ کیلومتر روکش آسفالت در راههای مازندران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران گفت: در راستای ارتقا ایمنی در محورهای اصلی و فرعی استان بیش از ۴۹ کیلومتر عملیات بهسازی و روکش آسفالت صورت پذیرفت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی از مازندران، حسن جهانیان گفت: در سال چهار ماهه سال جاری ۴۹ کیلومتر عملیات روکش آسفالت،۲۷۷ هزار و ۳۱۲ متر درزگیری ، و ۵۱۸۵ تن لکه گیری در برخی از محورهای استان ( بر اساس نیاز سنجی و اولویت بندی ) اجرا شده است. وی ادامه داد : موثرترین شرایط برای حمل و نقل آرام و ایمن ، داشتن یک رویه سالم راه همراه با نصب علائم ایمنی لازم بوده تا بتوان با خیالی آسوده تردد کرد و از جمله اهدافی که این اداره کل برای دستیابی به آن تلاش میکند مطالعه و فراهم نمودن طرحهای لازم برای انجام و اجرای رویههای آسفالتی مناسب و اقتصادی بودن آن است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مازندران اظهار داشت: به منظور تسهیل در امر تردد و افزایش ایمنی محورها اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت محورهای ارتباطی کندوان، سوادکوه، هراز، نوشهر- نور، چالوس –عباس آباد –کلاردشت، لفور، کمربندی جنوبی بابل، ساری _ قائمشهر، جاده نظامی قائمشهر، کوهی خیل –جویبار و همچنین لکه گیری کلیه محورهای مواصلاتی استان به صورت روزانه صورت گرفته است.
وی افزود: جادهها از جمله اموال عمومی است که قانون گذار حفظ، حراست نگهداری، تعریض و هرگونه فعالیتهای مرتبط با آن را به این اداره کل محول نموده، بدیهی است ایمن نمودن محورها برای سلامت عبور و مرور و توسعه آتی راهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
جهانیان افزود: امیدواریم باتخصیص اعتبار و تامین قیر لازم برای اجرای پروژههای سطح استان، سرعت اجرای پروژهها افزایش یافته تا موجبات رضایتمندی، ایمنی و آرامش مردم فراهم آید.