ظرفیت تعداد سفرها در مسیرهای ریلی در اربعین۱۰۰ درصد افزایش یافت
ظرفیت تعداد سفرها در مسیرهای ریلی در اربعین۱۰۰ درصد افزایش یافت

é جمله é سادات حاجی‌پور نصیرمحله مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: امسال گام‌های خوبی در ترانزیت ریلی برداشته شده و در حوزه صادرات رکورد ثبت ترانزیت به ثبت رسیده است، گفت: در مسیرهای ریلی در اربعین، ظرفیت تعداد سفرها را ۱۰۰ درصد افزایش داده‌ایم. معاون وزیر راه وشهرسازی از افزایش سه برابری قطارهای اربعین خبر داد. […]

é جمله
é سادات حاجی‌پور نصیرمحله
مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: امسال گام‌های خوبی در ترانزیت ریلی برداشته شده و در حوزه صادرات رکورد ثبت ترانزیت به ثبت رسیده است، گفت: در مسیرهای ریلی در اربعین، ظرفیت تعداد سفرها را ۱۰۰ درصد افزایش داده‌ایم.
معاون وزیر راه وشهرسازی از افزایش سه برابری قطارهای اربعین خبر داد.
سید میعاد صالحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ایام اربعین ١۴٠١ و سال نخست فعالیت دولت سیزدهم توفیق شد که در حوزه حمل و نقل ریلی خدمت رسانی داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در ایام اربعین نسبت به تابستان برای مسیر تهران به اهواز، خرمشهر و کرمانشاه تعداد قطارها را دو برابر کردیم و افزون بر آن طی ۱۰ روز گذشته قطارهای تهران به خرمشهر را با توجه به حجم زائران سه برابر کردیم.
صالحی با اشاره به استقرار ریل باس در مسیر پایانه خرمشهر در ترمینال شلمچه بیان کرد: یک ریل باس از مرز شلمچه در حال خدمت رسانی رایگان به زائران ‌حسینی است.
وی افزود: تعداد قطارها در ایام اربعین بیش از سه برابر شده و این حجم بی نظیر بوده است.
مدیر عامل راه آهن کشور ادامه داد: با توجه به پیک بازگشت زائران اربعین از مرز شلمچه بازدید داشتیم تا در صورت نیاز افزون بر قطارهای فوق العاده سه برابری یک قطار دیگر را نیز در مرز مستقر کنیم.
صالحی گفت: هر ریل باس حدود ۶٠٠ مسافر را جای می‌دهد و پیش بینی می شود که از پایانه شلمچه تا خرمشهر ١٠٠ تا ١٣٠ هزار مسافر در این ایام جابه جا شده‌اند؛ حوزه حمل و نقل ریلی تلاش داشته تا در این ایام خدمات ارزنده‌ای را به زائران‌ حسینی ارائه دهد.
وی در پایان با اشاره به آخرین وضعیت راه آهن شلمچه_ بصره خاطرنشان کرد: از دی ماه تفاهم نامه‌ای در این زمینه به امضا رسید؛ همچنین موانعی در مسیر قرار داشت که سعی داریم آن ها را برطرف کنیم. همچنین در حال مطالعات عمرانی برای احداث خط هستیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد که سفر با قطارهای تهران – کربلا تا پایان امسال برقرار است.
ید میعاد صالحی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای ایام اربعین، اظهار کرد: در مسیرهای ریلی در اربعین، ظرفیت تعداد سفرها را ۱۰۰ درصد افزایش داده‌ایم. همچنین قطار تهران- کربلا را برای کل سال در نظر گرفته‌ایم که این خط فعلاً سه ماه به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. وی درباره تحولات حمل‌ونقل ریلی در یک سال اخیر گفت: حوزه ریلی در طول سال‌ها مغفول مانده است. در حوزه لوکوموتیو ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به ما رسید و انباشت ۳۰۰۰ میلیارد تومان ناشی از عدم تعمیرات خطوط ریلی داشتیم. در سال‌های گذشته بنای ریل‌گذاری به‌گونه‌ای بوده که در بسیاری از مناطقی که بار داریم، ریل‌گذاری صورت نگرفته و در بخش‌هایی که ریل‌گذاری انجام شده، بار نداریم؛ همچنین ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال به بخش حمل‌ونقل ریلی تخصیص نیافته و این بخش را با مشکلات زیادی روبرو کرده است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه امسال گام‌های خوبی در ترانزیت ریلی برداشته شده و در حوزه صادرات رکورد ثبت ترانزیت به ثبت رسیده است، گفت: در سطح کلان برای اینکه نقشه راه داشته باشیم توسعه خطوط ریلی راهبردی در بحث مسافری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. در حوزه تامین ناوگان، رکورد سال‌های گذشته زده شد و تولید لوکوموتیو را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته‌ایم، به‌طوری که بخش خصوصی ۴۰۰۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. صالحی ادامه داد: ۱۳۶۶ واگن نو، ۳۳ لوکوموتیو و ۶۴ واگن مسافری بازسازی شد و چهار واگن خودکشش هم در این بخش تامین شده است. البته حوزه ریلی در بخش مسافری در یک دهه گذشته چندان سود نداشته و دولت در این بخش حمایت لازم نکرده است، متاسفانه سازمان برنامه و بودجه کم‌لطفی در تخصیص اعتبار داشته و همین باعث شده که سن ناوگان ریلی در بخش مسافری افزایش یابد. وی با اشاره به افزایش بهره‌وری در چهار ماهه اول امسال ادامه داد: در این مدت ۹ میلیون و ۶۰۰ مسافر را جابه‌جا کرده‌ایم که یک رکورد در بخش جابه‌جایی است؛ همچنین نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد جابه‌جایی و ۲۲ درصد کاهش تاخیرها را داشته‌ایم. در مجموع حمل باری و مسافری طی چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد کرده است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن از افتتاح بزرگ‌ترین بندر خشک ریلی در ۷۰۰ هکتار زمین خبر داد و گفت: این مرکز دارای ۱۸ خط ریلی است و به‌ عنوان یک مرکز لجستیک مهم به شمار می‌رود؛ همچنین حوزه بهسازی و بازسازی خطوط رشد ۲۰۰ درصدی داشته و ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای اعتبار آن نیاز است. از طرفی ۱۱۱ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان، یزد و لرستان آماده بهره‌برداری است.

 

 

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد؛
افزایش ۲ برابری ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۰

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم میزان ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ و نیم میلیون تن رسید که حاکی از افزایش دو برابری نسبت به سال ۹۹ است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی به بیان برنامه‌های این سازمان برای افزایش میزان ترانزیت کشور پرداخت و گفت: ۲۰ میلیون تن ترانزیت برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شده و برای دستیابی به آن برنامه‌های مختلفی از جمله توافقنامه‌های متعدد با کشورهای منطقه در دست اجراست.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: سالانه حدود ۶۰ میلیون تن کالا از طریق چین وارد کشورهای اروپایی می‌شود و با توجه به موقعیت ایران که هم در کریدور شمال به جنوب و هم در کریدور شرق به غرب قرار دارد، کشورمان می‌تواند مسیر مناسبی برای جابجایی این کالاها باشد.
وی افزود: همچنین با توجه به اتفاقات اخیر کشور روسیه می‌توانیم ۳۰ میلیون تن ترانزیت هم در کریدور شمل- جنوب داشته باشیم و وزارت راه وشهرسازی برنامه منسجمی با سه محور اساسی در این خصوص تنظیم کرده تا به این مقدار در سال ۱۴۰۱ برسیم و آن را تا سال‌های آتی افزایش دهیم.
افندی‌زاده اولین موضوع را تقویت زیرساخت‌ها دانست و گفت: کریدور شمال- جنوب سه محور اساسی دارد که محور اول ار بندرعباس آغاز می‌شود و به رشت، آستارا و پس از آن از طریق آذربایجان به روسیه و بعد از آن به شمال اروپا می‌رسد.
وی ادامه داد: مسیر رشت-آستارا با حدود ۱۶۲ کیلومتر حلقه مهم این کریدور است و به یک میلیارد یورو برای تکمیل نیاز دارد که باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یا توافق با سایر کشورها تامین شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در همین راستا تفاهمی با کشورهای روسیه و آذربایجان انجام شده تا این حلقه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.
به گفته افندی‌زاده موسس کریدور شمال- جنوب ایران، روسیه و هند بوده مهم‌ترین کریدور ریلی برای کشورهای منطقه است.
وی ادامه داد: کریدور دوم از اینچه برون به گرمسار است که برقی کردن آن هم در موافقت‌نامه با روسیه عملیاتی شده است.

é توافق ۱۰ میلیون تن ترانزیت ریلی با روسیه
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی محور بعدی را سرخس دانست که دارای که خط ریلی به بندر عباس است که اولین قطار وارد شده از مسکو به ایران، از این مسیر به بندرعباس و پس از آن به هند رفت.
افندی‌زاده گفت: طی توافق اخیر با مسکو ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق خط ریلی با روسیه انجام خواهد شد.
وی افزود: محور بعدی چابهار به زاهدان است و در محور شرق به غرب نیز ظرفیت‌های بالایی برای جذب ترانزیت وجود دارد.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: از چین ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا می‌رود که می‌تواند از طریق دو مرز سرخس و اینچه برون به ترکیه برود تا وارد اروپا شود.
افندی‌زاده تاکید کرد: از ابتدای مرداد ماه سال گذشته تا کنون ترانزیت کشور به ۲ برابر افزایش یافته و نسبت به سال ۹۹ به ۴ برابر رسیده است.
وی افزود: همچنین در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۵ درصد رشد ترانزیت را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

é به دنبال دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان حمل کالا هستیم
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی دربخش دیگری از سخنان خود درباره به توان بالای حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: در این حوزه با چالش تعرفه‌ها و زمان طولانی توقف در مرزها مواجهیم که در جلسات دو جانبه با کشورهای دیگر به دنبال به صفر رساندن تعرفه‌ها هستیم.
وی ادامه داد: موانع موجود در گمرکات نیز زمان جابجایی کالا را افزایش می‌دهد و در همین راستا با کشورهایی مثل آذربایجان و ترکمنستان که مرز ورود به کشورهای CIS و روسیه هستند در حال انجام توافقاتی برای دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان هستیم که سرعت بهره‌وری افزایش یابد.
é ناوگان ریلی نیازمند واردات لکوموتیو است
افندی‌زاده درباره شرایط حمل‌ونقل دربخش ریلی با اشاره به وجود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی شامل خطوط اصلی و فرعی در کشور اظهار کرد: برای توسعه شبکه ریلی باید ۳ کار اصلی از جمله تکمیل شبکه ریلی و زیرساخت‌ها، توسعه ناوگان و جذب بار انجام شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار کیلومتر از خطوط ریلی در حال مطالعه و ساخت وجود دارد که از مهمترین آن‌ها شبکه چابهار به زاهدان و شبکه ریلی آستارا به رشت است.
افندی‌زاده موضوع دوم را توسعه ناوگان ریلی به ویژه لکوموتیو دانست و گفت: میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور حدود ۲۰ تا ۴۰ دستگاه در سال است درحالی که برآورد نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو است، بنابراین باید علاوه بر تولید داخل، به واردات نیز بپردازیم.
وی سومین موضوع را بحث تجارت و جذب بار از سایر کشورها است که در صورت تکمیل زیرساخت‌ها، شبکه و ناوگان ریلی می‌توانیم تا سال آینده به رشد قابل توجهی در حمل ریلی بار دست یابیم.
معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی موضوع سرمایه‌گذاری را از راهکارهای مهم در این حوزه دانست و افزود: دولت در حال آماده‌سازی شرایط برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

 

 

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی:
ناوگان حمل و نقل کشور در وضعیتی نیست که در بازه بلند مدت بلیط بفروشد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور به ویژه در حوزه هوایی به نحوی نیست که انتظار داشته باشیم برای بازه بلند مدت برنامه ریزی کرده و بلیط پیش فروش کند.
رحمت الله فیروزی پوربادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت پیش فروش بلیط قطار و هواپیما در سطح کشور، بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که پیش فروش بلیط قطار و هواپیما برای یک بازه کوتاه مدت صورت می گیرد. علت آن نیز به این باز می گردد که وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور در حدی نیست که بتواند برای ۶ ماه آینده برنامه ریزی کند. شرایط هر روز در حال تغییر است و ناوگان حمل و نقل صرفا در بازه کوتاه مدت توان برنامه ریزی دارد.

é برخی از شرکت‌های هواپیمایی تنها با چند هواپیما در حال فعالیت هستند
وی در ادامه اظهار کرد: مثلا اگر برای چند ماه آینده بلیط فروخته شود و هواپیما مشکل پیدا کند شرکت هواپیما دیگری ندارد که بخواهد آن را جایگزین کند. فعلا ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم برای ماه های آینده انتظار برنامه ریزی از ناوگان هوایی یا ریلی داشته باشیم. امروز برخی از شرکت های هواپیمایی ما سه الی چهار هواپیما در حال فعالیت هستند و ما نمی توانیم از آن ها انتظار برنامه ریزی برای فروش بلیط در بلند مدت را داشته باشیم.

é باید ناوگان حمل و نقل کشور تقویت شود
نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی می توانیم این کار را رقم بزنیم که شرکت های حمل و نقل ما تقویت شده و به عنوان مثال یک شرکت خودش ۱۰۰ هواپیما داشته باشد. فعلا با وضعیت ناوگان این امکان وجود ندارد. باید ناوگان حمل و نقل کشور تقویت شود تا بتوانیم در بلند مدت نیز برنامه ریزی انجام دهیم. قطعا این موضوع در تقویت صنعت گردشگری نیز نقش آفرین خواهد بود.