رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: آموزش و پرورش در سال۹۸ با کمبود ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار نفر نیروی انسانی مواجه است. حسین خنیفر در مراسم ۱۰۰ سالگی تاسیس دانشگاه فرهنگیان در کشور و ۷۵ سالگی تاسیس آن در استان مرکزی با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: امسال ضمن پیش‌ رو داشتن ۴۰ […]

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: آموزش و پرورش در سال۹۸ با کمبود ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار نفر نیروی انسانی مواجه است.
حسین خنیفر در مراسم ۱۰۰ سالگی تاسیس دانشگاه فرهنگیان در کشور و ۷۵ سالگی تاسیس آن در استان مرکزی با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: امسال ضمن پیش‌ رو داشتن ۴۰ سالگی انقلاب، ۱۰۰ سالگی تاسیس تربیت معلم به معنای دار المعلمین را هم داریم، کشور ما در زمینه تعلیم و تربیت استخوان‌دار و ریشه‌دار است، با نگاه به تاریخ این امر مشاهده می‌کنیم همان گونه که در تاریخ آمده  که در دوره ساسانیان و هخامنشیان نخستین مدارس حقوق، طب، فلسفه، داروسازی، ادبیات داشتیم، نقل شده  که ایرانیان از امام حسن‌(ع) خواستند تا امام علی(ع) به عنوان مدرس حقوق و قضاوت در ایران تدریس کنند.
وی همچنین افزود: بحث آموزش کشور را قبل از اسلام داشتیم، به گونه‌ای که تمام نگارنده‌گان نسخه‌های اصلی مروج ارجاع، کتب اهل سنت و چهار مکتب اربعه ایرانیان هستند، ۱۰۰ سال قبل دارالمعلمین تاسیس شد و ۶۷ سال قبل‌تر از آن مدرسه دارالفنون به‌وسیله امیر‌کبیر ایجاد شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: ۴۰ سال قبل از امیرکبیر  یعنی ۲۰۷ سال پیش، عباس‌میرزا نخستین گروه تحصیلی را به خارج اعزام کرد، در سال ۹۰ دانشگاه فرهنگیان ۲۱ هزار دانشجو پذیرفت و سپس با یک شیب ملایم این میزان کاهش یافت به گونه‌ای که در سال ۹۱ تعداد دانشجو جذب شده ۱۹ هزار نفر بود این میزان در سال ۹۲ به رقم ۱۶ هزار نفر و در سال ۹۳ به رقم هفت هزار نفر رسید این شیب به گونه‌ای ادامه یافت که  به سه هزار نفرهم رسید.
خنیفر گفت: دانشگاه فرهنگیان از قدیمی‌ترین مراکز تعلیم و تربیت و با عمر واقعی ۲۰۷ ساله و ۱۰۰ ساله دارالمعلمین است، هم اکنون نزدیک به ۷۰ هزار دانشجو حضوری و ماده ۲۰۸ در حال تحصیل هستند باتوجه به سیر نزولی در جذب دانشجو این رقم با احتساب ۴۱ هزار نیروی جذب شده در امسال است.
وی عنوان کرد: در ۳۱ استان کشور ۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز که در مجموع ۹۸ پردیس و مرکز برای تحصیل این افراد وجود دارد، کمبود پرسنل آموزش‌و‌پرورش بسیار زیاد است و تقریبا در سال آینده با کمبود ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار نفری مواجه هستیم، امسال هم کمبود ۷۸ هزار نیرو وجود داشت اما با تدبیرهای انجام شده امسال مشکل برطرف شد و سال آینده هم با پذیرش‌های که انجام می‌شود برطرف می‌شود.
خنیفر اضافه کرد: فرهنگیان نقش پررنگ در جامعه داشتند به گونه‌ای که در دوران جنگ تحمیلی ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید، ۴ هزار معلم شهید و یک هزار و ۲۰۰ فرهنگی شهید داشتیم، نقش معلم در جامعه به میزانی مهم و حیاتی است که کشورهایی مثل ژاپن و آلمان در زمان جنگ جهانی دوم اجازه شرکت در جنگ به معلم‌ها ندادند.
وی گفت: برای موفق شدن نیاز است تا جایگاه مناسبی به فرهنگیان داده شود، مدیران عرضه آموزشی برای موفقیت باید دو عنصر اساسی توانایی و تمایل را داشته باشیم، باتوجه به این که یک وقفه ۶ ساله در جذب معلم به‌وجود آمد هم اکنون با کمبود شدید معلم مواجه هستیم، به دنبال کسب ردیف ۲۵ هزار نفری برای جذب معلم  بودیم، باید کاری کنیم تا بماند نه کاری کنیم تا بمانیم، باتوجه به نگاه مدیریتی و همکاری مسئولان استان مرکزی به دنبال ایجاد مرکز جامع تربیت معلم در این استان هستیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: طرح صد سی‌یک را ارائه کردیم این طرح یعنی ۱۰۰ مرکز آموزشی در ۳۱ استان کشور، هم اکنون بالای ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار کمبود نیرو داریم، نهضت‌سواد آموزی، طرح شش و غیره همه مسکن هستند و باید در این زمینه فکری اساسی کرد، معلمی اتفاق نیست بلکه توفیق است، معلمان و دانشجویان فرهنگیان همیشه باید به فکر مطالعه و رشد فکری باشند، زیرا براساس نظریه دانشمندان در سال ۲۰۲۵ در هر هفتاد روز علم عوض می‌شود بر همین اساس نیاز است به‌روز باشند، آخرین فرصت نظام جمهوری اسلامی ایران تعلیم و تربیت است، ایران تنها کشور دنیا است که دارای ۷۵ مواد مدنی به صورت همزمان است.
خنیفر با اشاره به وظایف معلمان گفت: معلمان حق ندارند در کلاس درس از افعال منفی استفاده کنند، آنها باید مشکلات خود را پشت در گذاشته و بعد وارد کلاس شوند، همچنین حق مطرح کردن مشکلات خود در کلاس درس را ندارند، وظیفه اصلی آنها تعلیم و تربیت و تزریق امید است، آنها باید به روش‌های نوین تدریس توجه داشته و فرابگیرند، زیرا این روش‌ها در حال تغییر است، استفاده از ابزار کارآمد در تدریس، تدریس مصداقی، مطالعه رقابتی و غیره باید مورد  توجه ویژه معلمان قرار گیرد.